Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 7859 ggr
Gasoline
2013-08-18 11:54

Virus i telefoner

Varken jag eller min mor är duktiga på dagens teknik men vi båda brukar smartphones. Vi hade en liten diskussion Ang virus i dessa och hon sa att det inte fanns medans det för mig var självklart att det finns en risk för detta då man använder Internet och att Sony i vissa mobilen har ett virusprogram inlagt från start (men man betalar för att aktivera). Då vill frågan, kan man få virus i telefonen? Hur vanligt är det? Hur får man dessa vanligtvis? Har ingen aning om vilken grupp jag skulle lägga detta i, så jag hoppas att det blev rätt.

Annons:
makeupbox
2013-08-18 11:59
#1

Undrar också. Dock har jag iPhone..

Gasoline
2013-08-18 12:11
#2

#1 borde vara ungefär samma skulle jag kunna tro :-D

bamse6311
2013-08-18 14:04
#3

Gasoline

Egentligen så är det väldigt ovanligt men visst om man har riktig otur så kan det hända.

Personligen så rekommenderar jag AVG som dessutom har ett omfattande stöldskydd.

Dessutom så när man har AVG så kan man installera AVG Cleaner som rensar cache-minnet så ofta man själv vill.

Rekommenderar alltså AVG och det tar inte så stor plats.

Bästa hälsningar,
Bertil

Gasoline
2013-08-18 14:10
#4

#3 tack för ditt svar :-D Stöldskydd skulle jag haft på semestern då jag vart av med både mobil och bilnycklar. Tack för infon iallafall, jag ska kolla lite på det.

bamse6311
2013-08-18 14:13
#5
kissidor
2013-08-18 18:42
#6

#1 och #2, jag tror faktiskt risken är betydligt mindre med iPhone, med tanke på den järnhand Apple råder över sitt iOS med - det är priset vi androidvänner betalar för vårt öppnare system. men hursomhelst så finns det ju iaf virusskydd, och jag tror att det viktigaste som vanligt är sunt förnuft, att man inte går in och klickar på vad som helst eller laddar ner appar utan omdömen från okända apputvecklare.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[VSK]
2013-08-21 11:05
#7

Jag läste att den virusexplosion Android befinner sig i just nu har aldrig Windows (oavsett version) varit i närheten av någon gång.

Så för min del så är det färdigladdat med appar på ett bra tag, tills säkerheten kring Android och appar förbättrats rejält.

Givetvis kör jag med ESET AV i mobilen.

MichaelE
2013-08-23 11:39
#8

Virusen till Android beror på tre saker:

  1. Folk tillåter att appar installeras från okända källor och detta tillåter skadlig programvara att installeras
  2. Folk laddar ned appar från PirateBay (vilket kan innehålla skadlig kod)
  3. Folk laddar ned gratisversioner utav appar som egentligen ska kosta pengar. Det finns alltså falska kopior av appar på Google Play, så kolla att ni laddar ned från Gameloft och inte Gameluft till exempel. Gratiskopiorna innehåller skadlig kod. Dessutom är dessa olagliga då personer har köpt den legala versionen, lagt dit skadlig kod och sedan publicerat den som gratis.

iPhone är en sluten sandlåda där en järnhand råder över apparna. Detta ger i gengäld appar med mer kvalité samt att skadliga appar försvinner.

Gasoline
2013-08-23 13:35
#9

#8 tack för informationen, då vet jag vad man ska akta sig för :-D

Upp till toppen
Annons: