Annons:
Etikettappar
Läst 6671 ggr
beem
8/14/13, 10:44 AM

Navigering på sjön

Jag söker en app  för navigering på sjön. Det jag behöver är att den ska ta mig från punkt a till b och vidare till punkt c dvs inte navigering i egentlig betydelse där man måste ha koll på grund osv..

Det handlar om när vi kör i dimma och ska ta oss från stugan till fastland. Vi passerar flera öar och det är lätt att ta fel i dimman. Den ska alltså gå ställa in så den minns rutten vi kör och att vi kan spara den och använda  oss av den om det är dimma.

Någon som vet om det finns och kanske t.o.m. har testat någon.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
[VSK]
8/14/13, 3:00 PM
#1

Börja läs här 🙂

beem
8/14/13, 5:38 PM
#2

Tack för den länken. Ska kolla mer där.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
8/14/13, 6:30 PM
#3

Tyvärr mest för ipad. 

Jag vill gärna höra erfarenhet från någon som testat gratisprogram.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VSK]
8/14/13, 6:44 PM
#4

Okidoki…

[Björn.B]
8/15/13, 8:42 AM
#5

Gratis tror jag inte du kommer hitta en sådan som du vill ha. Seapilot använder jag mig av. Har för mig sjöfartsverket sa att det kan skilja sig mellan 50-100 meter i olika appar så det är inget jag skulle lita på fullt ut en dimmig dag på sjön. Fast jag kör ju båt i Östersjön så en insjö kan nog vara lättare att navigera vid.

beem
8/15/13, 10:10 AM
#6

Ja det lutar åt att köpa. Det är ändå en billig variant  jfr med att köpa en separat GPS. 

Jag ska ta en titt på Seapilot. Tack för tipset.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
samfor
11/28/13, 11:49 AM
#7

Kolla istället in Locus Map!

https://play.google.com/store/search?q=Locus%20map&c=apps&hl=sv

Jag har köpt Locus Map Pro som onekligen är oerhört prisvärd (finns även som gratisversion) och sen laddat ner Locus - addon map tweek så kan man få ner Eniros sjökort till mobilen som då går att använda offline också. 

Åker man utomlands så är det bara googla lite efter vektorkartor till exempelvis Grekland så kan man använda appen till navigator när man t ex hyr en bil. Klockren app som innehåller en oerhörd mängd funktioner.

Cheers! 😂😎

[Björn.B]
11/28/13, 1:41 PM
#8

Hur bra är Eniros sjökort då? Vad är fel marginalen för appen?

samfor
11/28/13, 3:41 PM
#9

Vet inte alls exakt, men min far har en Garmin GPSMAP173 och när jag jämfört kartbild och speciellt position/avstånd till uddar och synliga grund samt position under låg och hög fart (34 knop) så har inte jag märkt av någon synlig skillnad faktiskt. Vet inte dock vilka kartor som finns i Garmin.

Men det är ju så klart att man använder Garmin i första hand och min SGS3+Locus i andra hand (som är ett ypperligt hjälpmedel om Garmin skulle bli obrukbar av någon anledning).

I Locus kan man lägga in waypoints, POI, spela in hur man har färdats mm mm mm mm.

😃

Upp till toppen
Annons: