Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 4608 ggr
MichaelE
2013-08-06 11:49

Min väg till CyanogenMod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har som många vet en HTC One S och jag rootade den för ett tag sedan bara för att få bort en massa skräpappar.

För ett halvår sedan lovade HTC att One S skulle få Sense 5 och för lite mer än en månad sedan kom dödstöten  - det blir inget Sense 5 till HTC One S. Enligt rykten är det pga att det finns en version av One S som har Snapdragon 3 istället för Snapdragon 4 processorn och den är inte kompitabel med Sense 5.

Efter att ha fått reda på det begav jag mig till XDA forumet och letade efter roms. Jag började med Trickdroid 9 som har JellyBean 4.1.2 och Sense 4+ (vilket också är den senaste programvaran till One S) men utan alla skräpappar. Det såg lovande ut men efter installation samt kalibrering av batteriet så höll den aldrig i liv längre än en dag (tidigare klarade den sig över ett dygn!). Besviken sökte jag vidare.

Det finns Trickdroid 10 vilket har Sense 5 och verkar väldigt lovande. Totalt finns det tre roms under utveckling med Sense 5 men just Trickdroids är den som har kommit längst i utvecklingen. Problemet är bara att både Bluetooth och Wifi tether fungerar inte och därmed är det inte värt att testa.

Min nästa rom blev istället ViperOne S. Även den kör Sense 4+ men skillnaden är att här kunde jag ställa in en massa saker och bland annat installera ett Sense 5 tema vilket gjorde mobilen fräschare - den kändes som ny! Temat märktes främst i inställningar samt knappsatsen men även på andra ställen. Problemet här var bara att Bluetoothen fungerade inte optimalt samt om jag startade om mobilen så tappade den bort SlideIt tangentbordet och jag kunde inte välja tillbaka ifall jag inte installerade om appen.

Bittert sökte jag vidare. Jag ville ha Sense men ingen ger både bra batteritid och fungerande Bluetooth samtidigt.

Till sist installerade jag senaste stabila CyanogenMod till HTC One S - 10.0.0. 

Till min förvåning har min mobil blivit så mycket snabbare att Next Launcher aldrig behöver laddas om efter att man har använt en resurskrävande app (vilket det behövdes tidigare). 

Även om jag saknar Sense så kommer jag inte byta tillbaka förrän de har blivit stabila nog för just nu har jag en Bluetooth som fungerar klockrent och även allt annat. 

Så mitt tips till er som tycker att eran mobil har blivit seg, installera CyanogenMod - ni kommer inte bli besvikna!

Annons:
Jonsson9
2013-08-06 14:40
#1

Härligt att höra, CyanogenMod is the SHIT! 😃👍

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
2013-08-06 14:46
#2

kul att se dig här igen michael, det var ett tag sen 🙂! jag slits lite emellan att jag å ena sidan faktiskt använder och gillar en hel del av samsunglullet i mina telefoner - och å andra sidan vilken fröjd det skulle vara att få se dem fräsa på för fullt med sin hårdvara optimalt utnyttjad i cm eller nåt annat icke touchwiz-baserat 🤤

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2013-08-06 14:48
#3

Våga ta steget mot friheten Kissidor! 😛😃🥳

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
2013-08-06 14:51
#4

pffffft jonsson, att jag vågar vet du mycket väl 😎. men det är så oerhört smutt att smygtrolla familjen med fjärrkontrollen 😈 och tex såna grejer som att kunna svara utan att röra vid telefonen när man skalar räkor eller nåt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2013-08-06 15:51
#5

😉

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
2013-08-07 11:26
#6

Hahahaha, tror jag var lite för snabb att ta till mig CM. Jag upptäckte två mycket störande saker när det kommer till CM:

Det första är att jag använder SlideIT tangentbordet och CM har en benägenhet att stänga ner hela appen så fort jag kommer åt nederkanten på tangentbordet. Vilket är mycket störande.

Det andra är kameran. HTC One S har en av fjolårets bästa kameror och tyvärr så innehåller inte CM för One S den mjukvaran som behövs av kameran. Detta gör att jag får väldigt korniga och suddiga bilder 😕.

Annons:
MichaelE
2013-08-10 11:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Tyvärr så fick jag lämna Cyanogenmod pga ovanstående problem och testade TrickDroid 10. Trots avsaknaden av bluetooth och wifi tether så måste jag säga att jag är imponerad. BlinkFeed är helt underbar och Sense 5 är blixtsnabb jämfört med Sense 4. 

Jag är nöjd, men det saknas fortfarande en massa funktioner.

Jonsson9
2013-08-10 15:03
#8

#7 Vad är det för nyhetsapp du använder?

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
2013-08-10 15:29
#9

#8 BlinkFeed - följer medHTC Sense 5 😃

MichaelE
2013-08-23 11:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Även om jag älskar HTC Sense 5 så saknar jag verkligen blåtanden samt Wifi tether. Så jag bestämde mig att inte gå tillbaka till Sense 4+ eftersom det skulle kännas som en nedgradering av telefonen men också så skulle den bli segare (kör Next Launcher).

Så det fick bli CyanogenMod igen, fast den här gången blev det den sensate Nightly utav 10.2. Så nu kör jag Android 4.3 på min mobil och det fungerar kanon. Enda problemet är att låsskärmen är seg, men det går att leva med.

Upp till toppen
Annons: