Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 24032 ggr
M A N I N A N
7/18/13, 6:23 AM

Långa sms blir mms - Grrrrrr

Finns det något sätt att slippa funktionen där långa sms konverteras till mms? Jag har letat i inställningar men hittar inget. Är så trött på att behöva dela upp sms:n. Alla mobiler verkar inte kunna öppna mms så det är värdelöst att sms:n automatiskt blir mms. Någon som kan hjälpa… Jag har en samsung galaxy note 2 Mvh

Annons:
bamse6311
7/18/13, 7:50 AM
#1

Nja, det där har väl egentligen med antal tecken att göra när ett sms omvandlas till ett mms.

När du skriver ett riktigt långt sms på din note 2 så får du väl ett meddelande om när det omvandlas till ett mms.

Då är det ju bara att backa några tecken och skicka det som du skrivit och fortsätta resten av ditt meddelande i ett nytt sms.

Det skall ju dessutom ganska många tecken till för att ett sms omvandlas till ett mms.

Dessutom så betyder ju sms "short message service" så det där kommer du nog inte runt.

Ett normalt sms är ju egentligen högst 160 tecken.
Nu kan man ju idag skriva mycket längre än så men hos operatören så tror jag att varje gång som du uppnått 160 tecken så registreras nästa som ett nytt sms och så vidare och så vidare och så vidare.

Detta intill den gräns då det börjar räknas som ett mms.

Nåväl, jag kan ju ha fel men tror knappt det.
Vi får ju se hur andra anser och tolkar det.

Bästa hälsningar,
Bertil

M A N I N A N
7/18/13, 8:11 AM
#2

Efter 3x160 tecken blir det mms. Visst går det att backa några tecken och skicka iväg för att sen börja på ett nytt sms men jag vill slippa det. (Med iPhonen verkar det gå att skriva hur långa sms som helst utan konvertering till sms)

bamse6311
7/18/13, 8:22 AM
#3

#2 MANINAN.

Jag vet inte hur det är med iPhone men tror inte att Apple har några speciella regler.

Det är väl egentligen en standard som operatörerna har bestämt sig för när ett sms skall omvandlas till ett mms.

Tror åtminstone att det är så men det kan jag naturligtvis inte svära på.

Det är ju operatören som tillhandahåller alla tjänster.
Mobiltillverkarna tillhandahåller sina olika lurar/telefoner.

Bästa och hjärtliga hälsningar,
Bertil

kissidor
7/18/13, 8:41 AM
#4

det stämmer tyvärr att begränsningen utan möjlighet att välja bort den ligger inlagd i vissa telefoner och att den app som heter big sms som var en fix för detta crashar dessutom med till exempel samsung-telefoner som kör någon variant av jelly bean. däremot är det tydligen så att vissa sms-appar antingen inte gör omvandlingen eller har en möjlighet att välja bort den. jag testskrev ett toklångt nonsenssms nu i min go sms och det verkade inte omvandlas. och i handcent sms ska det tydligen gå att välja bort. så det vore väl en bra lösning, att skaffa en annan sms-app?

Värd på Mobiltelefoner och Android

M A N I N A N
7/18/13, 8:47 AM
#5

Hmm Jag kan mycket väl tänka mig att operatörerna av någon anledning, ekonomisk, skulle h intresse av att sms konverteras till mms, men det tycks ju i lla fall göras en förbereselse för detta i själva mobilen innan man ens har skickat iväg meddelndet. Isf borde operatörerna ha avtal med samsung att ha denna funktion i telefonen o det tkr jag verkar långsökt. Men jag ör inte det minsta insatt i saken. Jag bara gissar.

kissidor
7/18/13, 9:41 AM
#6

jag vet inte hur de har tänkt. ett mms blir ju billigare än många sms och på så vis skulle det kunna vara till hjälp, men naturligtvis inte om man just har gratis sms men betalar för mms. och varför i all världen kan man inte komma åt och ändra inställningen 🤔?

men hursomhelst, kommer du att testa med en annan sms-app nu då maninan 🙂?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
7/18/13, 10:08 AM
#7

Vist blir ett mms billigare än ett många sms men det beror ju också på vilket abonnemang man har!

Jag har några gånger skrivit riktigt riktigt långa sms till mina söner och när jag såg att det började omvandlas till ett mms så backade jag några tecken och fortsatte i ett eller flera nya sms.

Inte för att 2:50 hit eller dit som ett mms kostar gör mig varken rikare eller fattigare men tänkte som så att eftersom jag ändå har 3 000 gratis sms i mitt abonnemang så kunde jag lika väl använda det.

Jag tror dock inte att det varken beror på vilken sms-app man har eller vilken lur man har.

Är det helt enkelt inte en standard med antal tecken som operatörerna har bestämt sig för och har gemensamt?

Finaste hälsningar,
Bertil

bamse6311
7/18/13, 10:32 AM
#8

#4 kissidor.

Det där toklånga nonsensen-sms som du skrev.

Vet du om det blev leverererat som ett sms eller mms och vet du om du betalade det som många sms eller ett mms?

Jag tror faktiskt att det där med ett visst antal tecken är det som operatörerna bestämmer.

Även om man har en sms-app som kan skriva hur många tecken som helst utan att man ser eller vet om att det blir omformaterat till ett mms så vet man ju inte hur det ser ut för mottagaren.

Det var väl det som du undrade över inledningsvis M A N I N A N,
Att du kunde skriva hur långt som helst på din note 2 men att inte mottagaren kunde ta emot det?.

Tror faktiskt inte att man kan komma runt det.

JO förstås, vid närmre eftertanke så måste jag nog tillstå att man kanske kan komma runt operatörerna ändå.

Man kan ju faktiskt till exempel ringa med Viber  gratis till vem som helst runt hela jordklotet.

När min yngsta son för några månader sedan var i USA så pratade vi ju faktiskt helt gratis med varandra med i telefon.

Jag har kanske fel om det där med sms respektive mms!

Med Viber så kan man ju också skicka helt gratis sms till varandra och tror kanske inte att det finns någon begränsning i antal tecken där.

M A N I N A N, testa det men det krävs att båda två har Viber vilket dessutom också är en helt gratis app.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
7/18/13, 11:06 AM
#9

Bertil där har du faktiskt fel, jag har inte råkat ut för det där själv förut då jag inte skriver så långa sms, och själv har jag dessutom både sms och mms fria, men när jag såg detta googlade jag lite och det verkar helt klarlagt att det är beroende även av vilken telefon du har. i iPhone som TS säger har de till exempel inte lagt in den där automatiska omvandlingen men i vart fall i samsungs nyare androider finns den. och den går att komma runt genom att välja en annan sms-app än den inbyggda, det är också ställt utom allt tvivel.

när jag testskrev i den inbyggda appen såg jag hur det bytte från sms till mms efter 3x160 tecken, i go sms fortsatte den bara räkna meddelanden med 160 tecken hur jag än plitade på. skickade till min dotter så jag kunde kolla på en gång och både i min och hennes telefon när jag går in på meddelandedetaljer står meddelandetypen som sms, inte mms. (hon har en s3 4g och använder också go sms visserligen, men jag tror inte det spelar nån roll eftersom det skickas som sms från mig.) så helt klart funkar det 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
7/18/13, 11:53 AM
#10

#9 kissidor.

Du har garanterat rätt där och jag har inte använt några andra sms-klienter är den inbyggda.

Tror garanterat att det är som du säger att man kan skriva hur många tecken som helst i både go sms och andra appar.

Vad jag menade var hur operatörerna räknar det med tanke på hur många tecken som det än skrivs i vilken sms-app som helst.

Det är ju trots allt operaratörena som tar betalt för trafiken.

Nu så har jag ju inte helt fria sms på Telenor men ändå 3 000 fria sms/mån men däremot så tror jag att jag får betala för mms men vet inte riktigt säkert då jag sände en jäkla mms på nyåret men det var inget som kom med på min faktura.

Däremot kissidor så vet jag ju också som jag skrev tidigare att man kan både ringa, messa och mms:a helt gratis med till exempel Viber runt hela världen.

Bästa kissidor, jag tänkte nog lite fel från början här i tråden.
Tänkte som så här att alla har vi ju ett abonnemang för trafiken i våra lurar där det ingår det ena eller det andra beroende på hur mycket som operatören tar betalt per månad.

kissidor, jag ändrade mig ju själv faktisk där tidigare i tråden när jag kom på att jag ju själv faktiskt har Viber-appen i min lur och pratade helt gratis med min som när han var i Las Vegas för några månader sedan *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

M A N I N A N
7/19/13, 6:54 AM
#11

Kissidor, jag har skaffat Handcent sms, och hittills verkar den superbra😄 TACK för det tipset!! Bertil, TACK för tipset om viber! Jag hade viber för längesen men blev aldrig av att jag använde det. Jag har fast pris på telefonsamtal, sms, mms och surf så fanns ingen större anledning att ha kvar viber. Och ja, anledningen till att jag skrev hit var att jag kunde skriva långa sms men att jag var osäker på om mottagaren kunde öppna dem. Detta eftersom långa sms konverteras till mms och mms verkar inte kunna öppnas av alla.

bamse6311
7/19/13, 7:20 AM
#12

#11 M A N I N A N

Tack själv för dina trevliga ord och visst så är Viber en bra app.

Som jag berättade lite tidigare så var min son i Las Vegas när han ringde till mig på Viber för ett tag sedan och igår så ringde han från Paris.
Helt gratis att ringa och messa var man än befinner sig i världen.

Du M A N I N A N, tror du inte ändå att de flesta ändå har en lur som kan ta emot mms, annars så måste det ju vara en riktigt gammal lur.

Nåväl, nu är det säkert några som har kvar en sådan lur och använder än i dag.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
7/19/13, 7:26 AM
#13

roligt att det verkar som att du fått ditt problem löst maninan 🙂, hoppas nu du fortsätter trivas med handcent!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lindas1974
10/25/17, 5:02 PM
#14

Jag har samma problem med min samsung s5 och jag kan bara skicka mms om jag har mobil surf och efter som jag har fria sms vill jag inte slösa surf. Tacksam för tips😊

Lindas1974
10/25/17, 5:02 PM
#15
kissidor
10/25/17, 8:31 PM
#16

Lindas1974 det är ju en gammal trå, men.  om du har samma problem kan det ju mycket väl hända att samma lösning funkar för dig också 🙂. har du testat nån av de ovan. nämnda apparna?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: