Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 20840 ggr
TjockaBerta
2013-07-02 11:42

Minne otillräckligt

Nu har minnet blivit överfullt i min Sony Ericsson Xperia Arc.

Alla automatiska uppdateringar stoppas pga otillräckligt minne.

Telefonminne totalt 380 MB, tillgängligt 38,75 MB

SD-kort totalt 14,72 GB, tillgängligt 12,91 GB

Hur gör jag smartast mera plats i telefonen?

Det finns mycket i telefonen som jag inte använder men som inte går att ta bort som platstjänster, kartor och FB tex.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Jonsson9
2013-07-04 19:54
#1

Läs den här tråden först.

Återkom gärna sen om du har frågor! 🙂

Vänlig hälsning, Martin

TjockaBerta
2013-07-05 20:35
#2

#1

Tack för svar. När jag går in på apparna så är rutan "flytta till SD-kort" släckt. Det går inte att välja det alternativet. 

Några har installerat sig själva på SD-kortet och de andra går inte att flytta.

>>>Malum domesticum<<<

bamse6311
2013-07-06 02:38
#3

De appar som går att lägga på minneskortet brukar åtminstone på min HTC själv lägga sig där.

Det är väldigt få appar som man själv kan flytta från internminnet till minneskortet.

Detta naturligtvis såtillvida du inte rotar din lur men det är ju en helt annan sak.

Nu är det ju inte så mycket internminne i en Arc så du får kanske helt enkelt avinstallera några för att få plats med nya.

Bästa hälsningar,
Bertil

TjockaBerta
2013-07-06 08:19
#4

#3

Det jag har kvar på internminnet är det jag behöver, twitter, office, google+ samt, som jag skriver ovan, sånt jag inte vill ha men som inte går att ta bort.

>>>Malum domesticum<<<

ru4real
2013-07-06 17:14
#5

leta efter ngt program som heter app2sd eller ngt liknande, de kan ofta flytta saker. Dock behöver du ha en rootad telefon, eller helt enkelt ta bort saker.

kissidor
2013-07-09 07:57
#6

app2sd kommer inte att hjälpa, den kan inte flytta de appar som inte kan flyttas från programhanteraren. den hjälper bara till att göra flyttande mer effektivt, man kan liksom batch-flytta.

men som ru4real är inne på är frågan om du inte ska fundera på att roota telefonen och ev lägga in en custom rom i den, då kan du göra dig av med fler appar du inte vill ha och även flytta flera till sd-kortet. du har ju så extremt lite lagringsminne i den där så det är inte mycket att göra åt annars.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
TjockaBerta
2013-07-09 09:30
#7

OK. Tack för svar.🙂

>>>Malum domesticum<<<

bamse6311
2013-07-10 01:03
#8

#6 kissidor

Man måste väl ändå när man rekommenderar någon att roota sin lur samtidigt berätta att det innebär en viss risk ifall det skulle gå fel?

Risken om man inte ser upp kan ju vara att man brickar luren helt och hållet.

Själv så har jag inte vågat mig på att roota min lur även om jag troligtvis skulle behöva.

Vågar inte ta den risken men det kan också mycket bero på att jag egentligen av min dyslexi har väldigt svårt att förstå läsa engelska .

Dock så pratar jag engelska egentligen helt och hållet obehindrat men att "läsa det" är en helt annan femma.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-07-10 15:25
#9

Bertil jag skrev inte att TS skulle göra det, jag skrev att hon kanske borde fundera på det 🙂. jag förutsätter att hon återkommer och rådfrågar antingen oss eller nån annan om hon vill testa det. och saken är dessutom den som jag förstår det att telefonen i sitt nuvarande skick inte är fullt användbar ändå.

men läser man på ordentligt och håller tungan rätt i mun så kommer man inte att bricka telefonen. du kanske kan få hjälp av dina pojkar Bertil?

Värd på Mobiltelefoner och Android

ru4real
2013-07-11 14:29
#10

Det är svårare än man tror att "bricka" sin telefon vid rootning. Samt att en del är enklare än andra (bättre verktyg) att roota. Det viktigaste är att se till att man har fullt batteri, för om det dör mitt i processen kan man få lite problem.

Samt att man känner sig säker på tillvägagångssättet, jag rekommenderar att man läser på ordentligt på bra forum om hur man gör, t ex swedroid.se eller xda. All information är tyvärr inte så bra skriven, man kan dyka på underliga formuleringar och annat. Så flera källor är mycket bra att tillgå.

bamse6311
2013-07-13 08:51
#11

#9 kissidor

Betvivlar väldigt starkt att mina söner kan hjälpa mig med detta, min yngsta han som borde kunna allt sådant här har nog fullt upp med att sälja telefonväxlar till företag.

Förr i tiden så hade han nog klarat sådant här men tror faktiskt inte att han bryr sig så mycket om sådant här längre.

Så fort det kommer ut en ny HTC så tar han ut en sådan på företaget.

Min äldsta son fick jag faktiskt hjälpa med en rekommendation häromdagen när hans lur (HTC det också naturligtvis) på något underligt sätt hade glidit ner i diskvattnet.

Fan, han har ju naturligtvis diskmaskin så han kunde ju lika gärna satt sin HTC i den *skrattar*.

Nåväl, rekommendationen var det där med ris men å andra sidan så var det bara en OneX+ så han kan väl lika gärna köpa en riktig ONE om inte det där med riset fungerar *skrattar*.

#10 ru4real.
Jag vet jäklar inte om jag vågar men å andra sidan så har jag en sketen WildfireS som jag ändå inte använder som jag till att börja med kunde testa med, fast vill egentligen inte bricka den heller *skrattar*.

Bästa och finaste hälsningar,
Bertil

Jonsson9
2013-07-13 09:30
#12

Vad är förslusten om du ändå aldrig använder den Bertil? Det är ju ett perfekt tillfälle att börja och lära sig. 😉

Vänlig hälsning, Martin

bamse6311
2013-07-13 12:20
#13

#12 Jnsson9

Jo visst så är det så, där har du helt rätt.

Men ändå så skall man ju våga sig på allt det med att roota och det är där som jag är riktigt jäkla osäker *skrattar*.

Dock så vad tusan då, det kan ju inte gå värre an att jag brickar de,

Å andra sidan så tänker jag så här, tänk om jag skulle behöva den igen någon gång *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
TjockaBerta
2013-07-20 08:21
#14

Epilog

Under flera månader har jag gått runt och klagat över att minnet inte räcker till för uppdateringar mm. Igår tog sonen, 15 år, min telefon och rensade den så nu har jag 133MB kvar i telefonminnet. 

När jag frågade honom om varför han inte gjort det tidigare när jag klagat så länge svarade han att jag inte bett honom.

Forgrymmade onge!

Kanske inte den bästa minneskapaciteten men nu hankar jag mig fram ett tag till. 😃

>>>Malum domesticum<<<

bamse6311
2013-07-20 08:25
#15

#14

Sådana är barnen *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-07-20 10:33
#16

#14, hahaha 😃!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: