Annons:
Etikettsamsung
Läst 18187 ggr
beem
6/30/13, 2:40 PM

Kort batteritid i mobilen

Jag har mobiltelefon Samsung och surfplatta Samsung Galaxy. Mitt problem är att batteritiden i telefonen plötsligt har ändrats avsevärt. 

Om mobilen är fulladdad på kvällen så är den tom kvällen  efter trots att jag inte surfat och som tex  idag endast ringt 1 kort samtal. 

Telefonen och surfplattan är köpta  i november 2012  så batteriet kan väl inte ha avtagit så snabbt och så mycket.

För ung. 1 månad sen började jag använda mobilen som modem för att surfa i surfplattan. Jag surfar via Bluetooth.

När jag inte surfar med plattan stänger jag av BT både i mobil och platta och jag stänger även av mobil data i telefonen.

Vad kan det vara som gör att batteriet i telefonen laddar ur så snabbt numera. Jag kopplar ihop problemet  med surfplattan men förstår inte hur.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
6/30/13, 5:47 PM
#1

så det är alltså inte just när du delar ut internet till surfplattan som batteriet drar utan det är i viloläge? har du testat att istället dela ut ditt nätverk genom wifi hotspot och se om det drar mer eller mindre?

och hur ser det ut om du går in på batteri under inställningar, vad sägs huvudsakligen ha förbrukat batteriet då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
6/30/13, 6:50 PM
#2

Ja det är i viloläge mobilen plötsligt börjat dra batteri.

Jag vet inte hur man gör via HiFi hotspot så det går bort. 

Jag ska kolla batteriet och se där vad som drar mest.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
6/30/13, 7:17 PM
#3

vi kan ju lätt hjälpa dig att aktivera wifi hotspot istället 🙂. men det drar ju också mycket, och när det nu var i viloläget det hade ökat mest så hjälper ju inte det.

ja gör det, så får vi gå vidare därifrån. och berätta vilken telefon du har också

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
6/30/13, 10:41 PM
#4

Det är inte så att du installerat någon app i samband med att problemet uppstod och att den hindrar mobilen från att gå i viloläge och därför dra betydligt mer batteri? Är väldigt ofta detta som är boven.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
7/1/13, 6:04 AM
#5

det är just det snurpan säger som jag misstänker. om det står att android OS eller android system är väldigt stora förbrukare är det nog så. och klicka även på batteriets graf så ser du om telefonen varit vaken väldigt mycket utan att skärmen varit på, då är det definitivt det som är ditt problem.

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
7/2/13, 5:22 PM
#6

Jag har upptäckt nu att det varierar mycket på batteritiden. Sist jag laddade håller batteriet fortfarande efter 2 dagar trots att jag surfat mycket och även ringt. Någon app borde då inte kunna påverka.

När jag ska kolla batteriet menar du då under "batteri" och där det står tex skärm (i så fall ligger den högt i procent - skärmen alltså ) , android OS osv.

Batteriets graf ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
7/3/13, 12:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

ja det är det jag menar, och det normala ska vara att skärmen är den största förbrukaren, långt mer än de andra. ligger android OS eller android system högt upp så kan man ana oråd. hur många % drar android OS då?

ja alltså kurvan/diagrammet för batteriet, klicka på den så får du upp en annan redovisning som ser ut enl nedan. under kurvan där ser du blå bluppar (eller långa streck) för när telefonen varit vaken resp skärmen på tex. har du mycket mer blått för vaken än för skärm på så är det nån app som håller telefonen vaken och drar ur ditt batteri.

men som sagt, varierar den sådär mycket så kanske det inte är nån app, du får väl vänta och se hur det utvecklar sig, om det bara var tillfälligt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
7/4/13, 10:15 AM
#8

# 7 Det har hänt 3 gånger att batteriet inte håller mer än från en laddning på kvällen till nästa kväll trots att jag inte surfat eller ringt mycket.  Det är så skumt att det varierar. Nästa gång det händer ska jag titta ordentligt på det du nämner.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
7/7/13, 4:31 PM
#9

Nu har det hänt Igen.I Igåt kväll laddade jag mobilen fullt. Använde inte mobilen. Imorse var bara 19 % kvar. Så här ser det u A droid os 69 % Telefon 13 Skärm 6 Röstsamtal 5 Enhet i viloläge 4 Batteriviloläge 3 Android-system 2


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[mina blommor MiloochMalte]
#10

Har märkt att samsung drar mycket . Jag har en samsung galaxy s2 den drar jätte mycket dock är de ju en som har haft den förre . Gemfört med mammas iphone som drar mindre och inte lika snabbt .

beem
7/7/13, 8:09 PM
#11

Det underliga är att den drar så olika i standby.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[mina blommor MiloochMalte]
#12

de var konstigt

kissidor
7/9/13, 7:49 AM
#13

ok beem, och hur såg det ut när du klickade på grafen då? hade den varit vaken mycket fast skärmen hade varit av?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
beem
7/9/13, 10:58 AM
#14

😞…..glömde.

Nästa gång ska jag kolla.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
7/9/13, 11:15 AM
#15

ok 🙂. men hursomhelst, hade du laddat ner nån ny app eller fått nån systemuppdatering precis innan det här började. eller var det absolut enda nya att du hade börjat dela ut internet via bt?

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
7/9/13, 2:04 PM
#16

# 15 Jag hade inte laddat ner någon app. Ingen uppdatering vad jag vet - om inte något skett med automatik.

Problemet kom då jag började jag delade ut internet via BT

Jag funderar på om jag skulle göra en fabriksåterställning så jag vet att telefonen är ren och sen börja ha järnkoll.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jonsson9
7/9/13, 7:43 PM
#17

@beem 
Stänger du av Bluetooth varje gång du använt det färdigt?

Vänlig hälsning, Martin

[mina blommor MiloochMalte]
#18

min mobbes batari tar slut på kanske tre timmar så Samsungs Galaxys batteri är dåliga

beem
7/9/13, 8:50 PM
#19

#18 Problemet är att detta har hänt plötsligt. Den har normalt lång batteritid. Sist jag laddade höll den  drygt 2 dygn och sen plötsligt håller den inte 12 tim.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[mina blommor MiloochMalte]
#20

konstigt😮

Annons:
bamse6311
7/17/13, 6:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Hej alla.

Har plötsligt också fått samma problem som beem och begriper inte varför.

Hela tiden innan så har jag kunnat ha luren igång drygt över 11 timmar innan jag behövt ladda om batteriet.

Igår så började den suga ut batteriet ordentligt och på sistan laddningen gick den inte mer än 4 tim och 43 minuter innan det var dags att ladda igen.

Tror ni att det kan ha att göra med att avinstallerade Outlook-appen och sedan återinstallerade den igen.

(Har haft problem med den där outlook-appen ända sedan den kom. För några dagar sedan fick jag mail från Microsft att teknikerna hade ändat något så jag skulle kolla om den funkade och synkade mina mail som den nu skulle. Kollade det igår och när det fortfarande inte var någon skillnad så tänkte jag att jag avinstallerar och återinstaller för att se om det inte hjälper)

Vet inte om det kan vara det här med avinstallering och sedan återinstallering som gör attt batteriet nu suger ur så jävla snabbt.
Å andra sidan så har jag haft den där appen liggande/aktiverad hela tiden och det är ju samma version av appen).

Skickar med bild på grafen som jag faktiskt inte riktigt själv förstår mig på att utläsa.

Det är ju en jäkla skillnad på drygt över 11 timmar och  nu under 5 timmar.

Tacksam för hjälp och tips.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
7/17/13, 7:11 PM
#22

tja du Bertil, det var ganska drastiska stalp du hade i den där grafen 😮, där har det hänt nåt underligt helt klart. de där enorma rasen tycks ju i alla fall sammanfalla med att skärmen har varit på. sen har du också ganska mycket vakentid på telefonen utan att skärmen är på, men enligt grafen är det ju inte då batteriet har sugits ur 🤔. hur såg det ut på skärmbilden innan du klickade och fick fram det här då, vad stod som de största förbrukarna av batteriet?

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
7/17/13, 7:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 kissidor.

Tackar för ditt svar.

Jo enligt den så var det röstsamtal men jag tycker inte att jag pratade så länge.
Tycker att jag kunnat sitta och prata i timvis tidigare.

Onekligen ganska underligt tycker jag.

Vad tror du?

(Själv så kan jag som sagt inte riktigt tyda den där grafen och vad allt där innebär.)

Btw så när jag hade återinstallerat den där Outlook-appen så satt jag ganska länge med den öppen och gick igenom alla inställningar om det nu kan ha gjort något?

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
7/17/13, 11:33 PM
#24

Jag tycker jag får ladda min telefon stup i kvarten. jag laddar den varannan kväll (SGS4).

bamse6311
7/18/13, 3:32 AM
#25

#24 Hej och tack VSK

Varannan kväll är ju egentligen inte så ofta.
Min Sensation har hela tiden legat på en driftstid strax över 11 och uppemot 12 timmar innan jag har behövt ladda igen.

Men det som har hänt nu med 4 timmar och 43 minuter kan ju inte på något sätt stämma.

Jag har iofs många appar som ligger och kör i bakrunden hela tiden som mina mailappar, facebook, instagram, twitter osv osv.

Kör inte dem på wifi utan har kört på mobila nätverket hela tiden och ändå kunnat ha en driftstid på luren mellan 11-12 timmar innan jag behövt ladda luren.

Tycker att det är väldigt konstigt det här och inte minst eftersom jag köpte ett helt nytt batteri för runt 6 månader sedan.

Well, nu är den uppladdad igen så får se vad som händer.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
7/18/13, 4:15 AM
#26

#25

Kolla om du kan ställa in programmen att inte kolla internet så ofta. Vill de köra trådlöst + GPS så drar det batteri.

bamse6311
7/18/13, 6:50 AM
#27

#26 VSK

Jag har ju gjort det (trådlöst+GPS) hela tiden innan också och då har batteriet klarat sig mellan 11-12 timmar vilket jag tycker är helt ok.

Att det nu plötsligt skulle vara runt 67% sämre verkar väldigt underligt.
Det är ju exakt samma appar/program nu som i förrgår när jag kunde köra mellan 11-12 timmar.

Det är ju det som är så förbryllande.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
[VSK]
7/18/13, 6:54 AM
#28

🤔

kissidor
7/18/13, 8:05 AM
#29

röstsamtal 😮! det kan jag lugnt säga att det har jag aldrig sett som största förbrukare förut nån gång 🤔. 

då när du satt och pillade med outlookinställningarna är väl antagligen ett av de längre strecken när telefonen är vaken och har skärmen på samtidigt, och beträffande att ha push inställt på en massa saker så visst det drar ju en del men det ser ju knappast ut att vara förklaringen här då det är så väldigt drastiska batteriras. det är ju inte vad telefonen själv säger har dragit mest i alla fall. 

men du får nog helt enkelt fortsätta notera och ta skärmdumpar på vad som händer med telefonen nu när du laddat på den igen, om det var nåt tillfälligt frispel eller om det fortsätter på samma vis så får vi se om vi blir klokare då.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: