Annons:
Etiketthårdvara
Läst 5797 ggr
[SarahOhrn]
2013-06-09 08:00

iPhone 5 VS Samsung galaxy s4

Nu är detta ju en Android-grupp men någon kanske har koll på både Samsung och iPhone, jag är en Apple-nörd, har allt i Apple hemma och haft iPhone senaste åren MEN efter att ha testat Samsung Galaxy S4 är jag lite sugen på att byta… Varför är Samsung/Android bättre? Någon som testat båda som kan ge för- och nackdelar?

Annons:
kissidor
2013-06-09 10:04
#1

och jag har ju redan svarat i det andra forumet där jag såg det först 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-09 10:30
#2

Japp :D

Jonsson9
2013-06-09 16:51
#3

#1 Länk till det svaret för de som inte läst det? 😃

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
2013-06-09 18:41
#4

ok, tänkte att det var mest av intresse för TS 🙂 - men visst, här är den tråden

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-09 18:42
#5

Nu har jag beställt en Galaxy…. Oh my, trodde ALDRIG jag skulle svika iPhone! Måste fått en knäpp….

kissidor
2013-06-09 18:57
#6

då håller jag tummarna att du blir nöjd 🙂! det är ju alltid lite knöligt i början när man ska byta till nåt nytt system, så kom hellre in här och fråga än sitt hemma och svär om det är nåt du inte får att funka 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[SarahOhrn]
2013-06-09 19:09
#7

#6 Absolut! :) När jag bytte till Mac från PC va jag redo att lämna tillbaka "skiten", nu kan jag inte tänka mig nåt annat än Mac! :P

Jonsson9
2013-06-09 21:38
#8

#4 Bara kul att veta vilka för-/nackdelar du tog upp. 🙂

TS: Du lär inte bli besviken, Android har gått om iPhone. (Enligt mig var det längesen)
Med många tillverkare och en frihet att kunna göra "vad man vill" med telefonen så tror jag Apple kommer få riktigt svårt att hänga med i framtiden.

Vänlig hälsning, Martin

iSawa
2013-06-12 08:30
#9

Jag har iPhone 5 och Galxy s4 och det finns både för och nackdelar med båda. Båda systemen har appar som jag gillar och det är mest smågrejer som jag saknar med iPhonen men det kanske släpper med tiden dock har jag min iPhone kvar om jag skulle ångra mig =)

Amelida
2013-06-16 12:45
#10

Frågar du mig så finns det inga fördelar med IOS. Andoid är mer öppet och du har göra ALLT med en android. Från att styra din mobil till max till att styra hela hemmet med mobilen. Är man bara lite nördig av sig så finns det inga begränsningar med android. Tittar man på IOS och iphone så är det häftigaste man kan göra är att skrolla från ena sidan till andra punkt. IOS fick nyligen panorama fotografering vilket fanns i min Samsung galaxy spica med gingerbread. Alltså för många år sedan.

[SarahOhrn]
2013-06-16 18:28
#11

Jag har för tillfället båda kvar och ja samsung har vissa fördelar men fan vad jag saknar att kunna skriva snabbt och bra och tycker allt är mycket krångligare i Android, det finns för mycket typ. Sen har dom fula smileys haha. Ångrar lite att jag inte tog iphone5 ist men jag vet inte. Man kanske lär sig android så de känns bättre

[Jens]
2013-06-16 18:55
#12

#11 Men har du inte dock ångerköp kvar?

[SarahOhrn]
2013-06-16 19:01
#13

#12 Nä på Halebop får man inte ångra sig när man testat telefonen som man får på dom flesta andra operatörer :/

Annons:
[Jens]
2013-06-16 19:08
#14

#13 Ahh, då förstår jag och det är verkligen tråkigt att höra men du lär dig telefonen snart ska du se.

kissidor
2013-06-16 19:19
#15

tror nog i och för sig att du fortfarande är i den fasen där du inte vant dig vid skillnaderna än och därför tycker illa om vissa saker mest av ovana, men högst troligt finns det vissa grejer du alltid kommer att föredra hos iPhone.

men HURi I HELSIKE kan du tycka att det går snabbare att skriva på en iPhone 😮??????? det måste jag säga övergår mitt förstånd så totalt att jag känner mig helt snurrig bara jag läser nåt sånt 🙂.

men om du nu faktiskt skulle ångra dig, oavsett vad halebop säger gäller, vad säger konsumentköplagen då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-16 20:25
#16

#15 Haha, ja alltså när man skriver på iPhone så bara kommer orden upp missar man en bokstav lite blir de ändå lätt och bara flyter på! Här måste man ju välja ord ovanför och blir fel bokstäver HEEELA tiden. Så jag orkar inte ens svara på sms längre… Haha! Jag är värsta SMS-nörden annars…

Som tur är har jag ju fortf kvar min iPhone (hoppas iofs få ab överlåtet snart med eller utan telefon men har det vilande upp till 6 mån nu iaf så kan ha iPhonen så länge) om jag inte står ut! ;) Ska låsa upp den bara

kissidor
2013-06-16 20:47
#17

men snälla Sarah, då måste du verkligen skaffa ett annat tangentbord 😮! vi har ju tipsat dig om det, och om du själv väljer att inte utnyttja en sådan uppenbar fördel med android så ja…. ursäkta men då får du faktiskt skylla dig själv 😉. själv tycker jag att jag betydligt oftare får tuppjuck över att iOS "rättar" det jag skriver totalt fel och superstört än att det hjälper mig genom att rätta när jag skriver fel. men lite mindre totalapa har det blivit med tiden, vilket gör att jag förutsätter att som alla tangentbord överhuvudtaget värda namnet så lär det sig vartefter hur man skriver. likadant är det naturligtvis med tangentbordet du använder nu, du har inte använt det tillräckligt länge för att det ska ha lärt sig lika mycket om hur du skriver som ditt iOS-tangentbord som du använt i flera år.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[SarahOhrn]
2013-06-16 20:57
#18

Får inte ens in nåt nytt tangentbord. Om jag installerar det blir det det överallt då i alla appar och sms och webbläsare och allting? Ska plugga på hur man installerar ett nytt tangentbord =)

kissidor
2013-06-16 21:16
#19

ja det blir överallt, du väljer själv i android vilket som ska vara ditt standardtangentbord 🙂. först installerar du en tangentbordsapp, och sen väljer du i inställningar/min enhet/språk och inmatning att det ska vara aktivt och att det ska vara standard. väljer du till exempel swiftkey som jag verkligen kan rekommendera - även om jag själv ännu lite hellre använder swype - så kommer den att guida dig genom de inställningarna direkt efter nedladdning.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amelida
2013-06-17 10:36
#20

Att du påstår att du skriver snabbare med iphone än andoid är bara att glömma. Med swiftkey flow så skriver jag minst 60% snabbare än du gör med vilken iphone du än väljer. Jag kan skriva hur fel som helst och tangentbordet kommer AUTOMATISKT att rätta mig och det kommer stå det jag ville att det skulle stå nästa 99% av alla gånger. Vad som gäller tangentbord på android och ios så går det inte ens att jämföra. Det är som att jämföra en penna med ett data tangentbord. Allt handlar om viljan att lära sig. Viljan att godta tekniken och framför allt att svälja sin stolthet och inse att android är har alltid varit och kommer alltid vara bättre än IOS.

Annons:
kissidor
2013-06-17 11:37
#21

"har alltid varit" är väl ändå att ta i lite, och "kommer alltid att vara" kan ju ingen av oss veta 🙂. det är väl bättre om vi håller en lite sakligare ton så vi inte bäddar för att det drar igång nån pajkastning härinne.

Sarah frågar om råd och hjälp härinne för att hon försöker lära sig ett för henne nytt operativsystem, låt oss då försöka hjälpa henne utan gliringar och liknande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-06-17 15:07
#22

#21

Jag kan bara hålla med. Det har varit många gånger det är på gränsen till verklig 'pajkastning' gentemot de som har iphone. Det finns de som gillar iphone och det finns de som gillar samsung, htc eller något annat.

bamse6311
2013-06-17 16:00
#23

Klart att man inte skall ha någon form av pajkastning vare sig mot de som kör Android eller iPhone.

Varje OS har ju sina användare som gillar sitt OS.

Dock så kan man väl få skämta lite som i bifogat videoklipp, det är ju inget illa menat.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
2013-06-17 19:10
#24

#3 Har skrattat åt den många gånger. Den är riktigt bra men man tröttnar verkligen på att ALLA härmar Steve Jobs numera. Hans sätt att presentera var unik i sig och nu kör Sir Jonathan Ive i samma tema och det är i och för sig okej eftersom det är samma bransch men att Microsoft m.fl gör det är tröttsamt.

bamse6311
2013-06-18 02:47
#25

@24

Det är just det som gör det hela så kul och roligt.
Jag har en komps dessutom arbetar inom IT som projektledare inom olika större IT projekt.

Förut så var han faktisk en sådan Ajfån nörd som kunde gå upp mitt i natten svensk tid för att sitta och lyssna på sådan där presentation när där det kom en ny Ajpad, Aj fån, Ajpod eller en ny Ajmac som visades i USA samt hela världen.

Som sagt är så är han i normala fall en väldigt bright och klyftig människa som jobbar med och inom it och han tjänar en fruktansvärd massa pengar.

Om man någon gång eller någonsin använder ett "kort" knutit till antingen  Swedbank eller IKANO banken så är det han som har gjort har gjort det möjligt att använda sådana kort.

Trots det så är han alltså både Ajfån, Ajmac, Ajpod samt användare rent privat.

Visst får man väl @#24 JensW skratta emellanåt åt alla som är nördar på ett eller annat sätt och jag har inget som helst emot att man skämtar/löjliggör Android och MS och mig som användare av det.

Själv så är jag nörd på mitt eget sätt.
Win7, IE10 samt Android på luren.

Jag förstår mycket väl att man kan skratta och göra sig lustig över mig som använder Win OS med IE10 samt Android på min "lur".

Dock så har jag även Chrome som webbläsare på min dator så jag är inte hänvisad enbart till IE utan kan välja det som jag själv vill på både min dator samt Android lur där jag också kan välja precis som jag själv vill.

Jag är alltså inte låst till något.

Bäste #24 JensW
Frihet åt folket, låt dem välja vad de vill och även då om de väljer OS X för sin dator eller IOS till sin lur.

Jag säger som Ingvar Kamprad avslutar sin affärsidé "**Underbara framtid, det mesta är ännu ogjort.
**
Ingvar Kamprad har ju helt rätt, det mesta är ännu ogjort:

#JensW
Jag är ju så jävla gammal så att när jag var barn så fanns ingen telefon överhuvudtaget i mitt bardomshem och tv apparaten kom inte in förrän jag var 7/8 år gammal och då var vi ändå jävligt moderna människor både morsan och farsan.

Skall jag skämta till det lite så hade vi en Ajtv med endast EN kanal att titta på.

Det var riktigt Aj, men man hade ju inga alternativ att välja mellan så då fick det bli Aj-svt!

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
2013-06-18 06:02
#26

Ska bara skriva där du skriver mitt nick =)

Bäste #24 JensW  Frihet åt folket, låt dem välja vad de vill och även då om de väljer OS X för sin dator eller IOS till sin lur.

Självklart frihet åt folket. Jag har inget emot det och ser apple-produkterna som en frihet för mig och det är att det inte krånglar alls. Jag har aldrig haft en apple-produkt som har krånglat så jag är faktiskt förvånad över att andra har det. Frihet för mig är att ha produkter som bara fungerar och fungerar utan att jag behöver lägga mig i. Jag vill ha tid för annat än att sitta och pilla med problem som uppstår med produkterna. Jag anser att de ska fungera helt enkelt vilket apple-produkterna gör för mig.

#JensW Jag är ju så jävla gammal så att när jag var barn så fanns ingen telefon överhuvudtaget i mitt bardomshem och tv apparaten kom inte in förrän jag var 7/8 år gammal och då var vi ändå jävligt moderna människor både morsan och farsan.

Jag kan inte påstå att jag är ung men inte en 'gammal räv' som du men nånstans där emellan. haha! Jag växte inte upp med datorer utan upptäckte det när jag var 26 år och det var då jag ville lära mig ALLT vilket jag gjorde in i minsta detalj. Det var microsoft på den tiden som också med åren blev linux fram till för några år sedan då jag hade råd att köpa en apple-produkt för första gången. Det var en fröjd vill jag säga. Att inte behöva tänka på problem som uppstår med produkterna.

Mina kunskaper växte så pass att jag var tvungen att få certifieringar för att visa att jag kan vilket jag gjorde också på högskolenivå i alla microsoft delar som t ex MCSE, MCTS, MCITP m.m. Massa jäkla beteckningar som jag klarade av vilket jag har nytta av när jag hjälper andra i min omgivning.

I många år spydde jag på microsoft produkter så jag hjälpte inte någon men nu när jag har mina apple-produkter så har faktiskt fått upp glädjen att kunna hjälpa andra med problem igen. Tekniskt nörd säger alla om mig och det får stå för dem men jag gör så gott jag kan.

När iPhone 4 kom så gick jag över och tack och lov för det. Självklart försöker jag hålla mig uppdaterad om alla mobila produkter och funktioner för folk kommer ju fortfarande till mig med problem och som oftast så är det android-baserade telefoner. Det är sällan det är windowsbaserade eller iphonetelefoner.

För en tid sedan startade jag iPad-forumet och det är bara för att jag ska få lära mig mycket mer om hur man använder den på bästa sätt och naturligtvis lära andra det jag kan. Sedan har jag fått glädjen i att ta del av andra forum (trodde jag) men det är många gånger jag har lust att lägga ner android- och mobiltelefonerforumen för det är mycket hata iphone-tjafs i dem. Jag ser inte sånt hända i iphoneforumet eller ipadforumet på samma sätt. Kanske jag borde lägga ner android- och mobiltelefonerforumet och ägna mig åt roligare forum som akvariefisk, apple och hörselskadade som jag är med i.

Nu avslutar jag denna diskussion och tänker inte läsa några mer inlägg heller för jag vill inte tjafsa om vilket som är bra och dåligt men jag kan säga så här: HJÄLP SARAH med hennes nya telefon utan att säga att android är så jävla mycket bättre än iphone!

[SarahOhrn]
2013-06-18 08:21
#27

#26 Håller helt med ang krångel! Nu har jag aldrig haft en Android-lur så ska inte säga att dom krånglar. Men iOS-grejerna har aldrig krånglat för mig nånsin, varken iPhonen, iPaden, Apple tvn eller Macbooken. Min PC däremot höll jag på at slå sönder för den blev helt knäpp efter bara några månader, nä kommer ALDRIG ALDRIG byta ut min Macbook mot en PC och undrar lite varför jag bytte iPhone mot Samsung! ;) Dock känns min iPhone väldigt tung och liten nu när jag använd Samsung känner jag, haha

Annons:
Jamie+Engla
2013-06-21 01:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Har aldrig haft IPhone alls.. Här är det Samsung!! Dock prova jag för en gångs skull IPad 2 precis när den kommit. Jävla skit! -trycker på safari- det börjar ladda en kvart senare -.- Och då är det INGET fel på nätet! Vi har fiber nät 100in 100ut så där ligger inte problemet. Och "bara för att" så hatar jag skrivbordet. Skriver jag NOT på de engelska skrivbordet blir det "moped"… Men vänta, detta är ju ett svenskt ord!! Nä, är lyckligt gift med min Samsung Galaxy S4 (samt alla andra samsung prylar) En gång samsung, Alltid samsung!

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[SarahOhrn]
2013-06-21 06:01
#29

ATt den va så seg måste du haft ett måndagsexemplar jag menar man kan ogilla Apple men så outvecklade är dom inte. Inte nå segare än Samsung.

kissidor
2013-06-21 09:05
#30

nä där var det nog nåt särskilt fel på just den, kanske en fabriksåterställning hade hjälpt eller nåt. min iPad 4 är varken segare eller snabbare än mina samsung-telefoner, så det är andra saker som ligger i bägge vågskålarna. jag har den för att det är en kvalitetsprodukt på det stora hela och för att den på ett par punkter (airplay samt ett par för familjen väsentliga appar som inte finns till android) passar lite bättre som den rena underhållningsmaskin en surfplatta är för mig, men iOS och jag är ju inte kompisar direkt 😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-06-21 09:33
#31

Att ta upp iPad 2 i samband med en Samsung-telefon är ju en dålig jämförelse. Bättre att jämföra iPad 2 med en Samsung-platta som kom ut vid den tiden och då kan man ju diskutera vilken som var bäst.

Håller med kissidor om att det måste ha räckt med en enkel systemåterställning så hade plattan funkat hur fint som helst.

i den här tråden handlar det om om Samsung Galaxy S4 är bättre än en iPhone 5 eller vice versa och det kan diskuteras hur länge som helst. 

Det handlar mest om vad som faller en i smaken. En del kan inte tänka sig att ha en Samsung och en del kan inte tänka sig att ha en iPhone så testa båda samtidigt och välj vilken du tycker är bäst.

Nu har det ju visat sig att Sarah ångrar sitt köp av Samsung Galaxy S4 och vill så gärna ha en iPhone 5. Att byta en så pass ny telefon mot en annan ny telefon är verkligen inte det lättaste. Jag ser att många försöker hjälpa henne att hantera telefonen som hon har idag och det är bra för det tar ju tid att lära sig att använda en ny telefon oavsett märke.

kissidor
2013-06-21 10:32
#32

nja, jag håller självklart med om att det inte är rättvisande att jämföra olika gamla modeller mot varandra - fast eftersom #28 skriver att hen provade iPad2 precis när den kommit så bör ju jämförelsen också ha varit med den tidens samsungar? men hursomhelst, det måste ju som sagt ha varit nåt speciellt fel på den då.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jamie+Engla
2013-06-21 12:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Med tanke på att min styvpappa är en tekniknörd så kolla han på den, den var intälld på ett gammalt program (mjukvara) så han fixa de. Den blev lite bättre men efter ert tag var den tillbaka. Vi byta den efter 2 månader till en lika dan. Lite bättre men inte mycket -.- Sen känner jag hur låst jag är :/ apple dit o Iturns blabla.. Syrran har Iphone 5, hon byta snabbt till min Samsung Galaxy S (1an) som det till och med var flera sprickor i, gilla inte sin 5a ^^ Och sen gilla hon 1an mer än Iphone 5an, även hon störde sig på att vara bunden? Men alla är väl olika :D I detta hus finns det bara två saker från apple; Iphone 5 som inte används och en Ipad 2 som mina tvillingbröder på 1år använder. (Vääääääldigt sällan) annars ligger den. Huset är dock fyllt med samung :) 1 samsung galaxy S, 3 samsung Galaxy s2, 2 samsung galaxy s3 och en samsung galaxy s4. Sen har vi ju två samsung Galaxy tab dock vet jag inte vilken. Och då är detta bara av galaxy serien av smartphones. :D Är vi trogna Samsung Galaxy serien eller??? Haha Jag smutskastar inte apple, men jag gillar dem inte. Men som sagt, alla får tycka och tänka som dem vill va?? (Orka ej leta upp alla prylarna men här är någon, till och med min s4 i skärmen på ipaden)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
2013-06-21 12:13
#34

Haha, ser att jag glömde att ställa in fokus på bilden, jaja^^

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
kissidor
2013-06-21 13:07
#36

haha, #33 det kallar jag samsungfantaster 😃!

#35, du får hälsa 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Jonsson9
2013-06-22 16:37
#40

Håller er till ämnet i tråden eller fortsätt diskutera detta i Off Topic.

Vänlig hälsning, Martin

Ketang
2013-06-22 19:40
#41

Det bästa med Iphone för mig är att jag kan välja bort den. Min man har en som han retar sig på. Jag har en Samsung Galaxy S3 som jag kan ändra och "dona" med precis hur jag vill. Min man är avis och stör sig som sjutton på att han inte kan välja lika mycket på sin mobil som jag kan. Innan jag köpte S3 hade jag en S2 och lånade min mans iphone ett litet tag för att se om det var en sån jag ville ha. Men jag höll på att bli tokig! Om man har stor egen vilja kan man nog inte ha iphone enligt mig, för där är så mycket redan bestämt hur det ska vara och se ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: