Annons:
Etikettsamsung
Läst 11017 ggr
Scorpio97
2013-05-19 18:36

Samsung Galaxy Ace - problem...

Min syster har en Galaxy Ace, som hon köpte för ca 1.5 år sedan. Nu är det så att hon fick slut på plats på mobilen, trots att hon inte hade många appar alls. Vi återställde mobilen, men även då var 50% upptaget. Hon installerade Facebook, Clean Master, Instagram och typ två till appar och är uppe på 80%…

Några tips om vad som kan vara fel eller om man kan testa något? Hon tänkte ringa 3 Support, men om jag känner henne rätt så kommer hon skjuta upp det. 

Själv är jag nyfiken på rooting, både på hennes mobil och på min egna (har en S2:a, köpt i November. Egentligen behöver inte jag någon extra plats, men jag irriterar mig på att ha appar jag inte använder). Hur teknisk och mobilvan behöver man vara? Är det stor risk att förstöra något när man rootar? 

Om det inte går att fixa hennes mobil, har ni några tips på vilken hon ska köpa? Hon sms:ar mest, och är inne lite på internet samt tar bilder men spelar inte så mycket. Storleksmässigt tycker hon sin är perfekt, men min är alldeles för stor enligt henne. (Det tyckte jag också när jag fick den, men man vänjer sig väldigt fort märkte jag, nu skulle jag inte kunna ha en mindre)

Tacksam för all hjälp och alla tips! (:


//Jessie

Annons:
Jonsson9
2013-05-19 19:02
#1

Har ni testat App2SD? 

Det är en app som hjälper till att flytta de filer/appar som går att flytta till sd-kortet istället för att ligga och ta plats på det inbyggda minnet.

Länk

Vänlig hälsning, Martin

Scorpio97
2013-05-19 19:25
#2

Vi har försökt flytta apparna manuellt till SD-kortet, men det mesta går ej att flytta på. Blir det någon skillnad med appen? (:

Just nu så kan hon inte ladda ner något utan att ta bort något annat, för då slutar sms att fungera (hon kan varken ta emot eller skicka)


//Jessie

kissidor
2013-05-19 19:52
#3

galaxy ace har ju brutalt litet lagringsutrymme så det förvånar mig inte ett dugg att lagringsutrymmet är fullt trots att hon inte har många appar alls. vad gäller app2sd så underlättar den endast flytten av appar till sd-kortet, den kan inte flytta appar som inte låter sig flyttas på det vanliga viset dvs från inställningar/appar.

att roota mobilen kan möjligen göra så att fler appar låter sig flyttas, men ni får räkna med att de då funkar sämre och slöare eftersom de då ska hämtas därifrån vid användning. det är inte särskilt svårt att roota, men man måste ha läst på ordentligt hur man går tillväga och vilka filer man behöver för just sin mobil, det är olika för olika modeller och använder man fel riskerar man att "bricka" mobilen dvs ta död på den. 

hennes telefon är verkligen på alla sätt mycket underlägsen din sgs2. att hon tycker den är för stor sätter stora käppar i hjulet för hennes möjligheter att få tag i en vettig telefon. men vad tror du/ni om en galaxy s3 mini? om inte den också är för stor så kan det nog vara det bästa man kan få tag på i såpass litet format, men det finns nog några till också som åtminstone är bättre än den hon har nu.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Scorpio97
2013-05-19 20:26
#4

#3 Borde väl vara ganska mycket som går att ta bort också? Jag fick massa tre-appar med min mobil, trots att det fanns vanliga också. (exempelvis fick jag en 3-internet och en vanlig internet, en 3-musikspelare och en musikspelare osv).

Jodå, förstår att jag måste läsa på ordentligt. Bör väl inte vara så svårt att hitta vilka filer man inte kan ta bort, eller? Dock så vågar hon inte låta mig prova, men om hon ändå blir tvungen att köpa en ny så är det ju ingen katastrof om jag skulle råka förstöra den. 

S3 Mini var min första tanke också faktiskt. Den är ju lite större än hennes Ace, vet inte riktigt hur stor som hon tycker blir för stor. 

När jag skulle köpa min första smartphone (s2:an är min första) så tyckte jag också att hennes Ace var absolut maxstorlek. Men jag frågade här, och tänkte att jag provar med en större. Och jag ångrar mig verkligen inte, skulle faktiskt kunnat haft en lite större utan problem.


//Jessie

kissidor
2013-05-19 21:16
#5

jo, men hon har 158 MB lagringsutrymme och du har 16 GB… dvs hon har ju verkligen extremt lite utrymme!

haha, jo jag vet man vänjer sig. jag tyckte min galaxy nexus (så gott som identisk i storlek med sgs3 ifall du inte vet) var lite väl stor först, sen vande jag mig och uppskattade fördelarna med en större skärm såpass att jag skaffade mig en galaxy note 2 och sen tyckte jag nexusen var så liten och söt 😃! gillade och gillar fortfarande denna sgn2 oerhört mycket, men faktiskt blev den lite för jobbig att hantera med mina små knubbiga tassar, när jag var tvungen att hantera den med enhandsfattning. så nu sitter jag med en sgs4 vilken är hanterligare, men saknar den underbart feta skärmen från sgn2:an. har inte gjort mig av med den dock utan gjort en rockad där den fick bli jobbtelefon, och jag går ofta och hämtar den ur väskan för att frossa i skärmstorleken 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Scorpio97
2013-05-20 20:39
#6

Kollade lite och jämförde, verkar som att S3 mini har lite sämre kamera? Hon funderar även på iphone… Men dom är ju lite dyrare. Om hon tar en större telefon, vilken rekommenderar du då? Hon sa nu att framkamera är ett krav.


//Jessie

Annons:
kissidor
2013-05-21 07:09
#7

scorpio sämre än vad? än galaxy ace kamera, tror du det? var stod det? än sgs3 kamera om det var så du menade så jodå, minin är påtagligt sämre på många punkter, och även sämre än din sgs2 skulle jag påstå, men den kan ju vara tillräckligt bra för många ändå 🙂.

ang iPhone så nu får jag väl på pälsen av sajtvärden 😃, men det är inte omöjligt att en iPhone kan vara det rätta för henne, eftersom hon prompt vill ha en ynkans liten telefon, verkar fota rätt mycket (de har ju bra kameror vad jag förstår) och inte verkar bry sig så mycket om appar och funktioner för övrigt. men det är ju priset som sagt, klarar hon sig med 8GB och en iphone 4 eller kanske tom 3GS så är det ju lindrigast men behöver hon 16GB drar det ju genast iväg.

om hon ska ha en större, tja då finns det så himla mycket att välja på så det blir det nästan svårt att välja av det skälet 🙂. jag tänker inte nämna nåt av det nyaste och "värsta" som finns, för det är ju inte det hon söker. en HTC one S till exempel kanske? eller en Sony xperia P?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Denna kommentar har tagits bort.
bamse6311
2013-05-26 05:15
#9

Det finns en hel del liknande frågor här på forumet där ni kan få tips.

Sedan så är det aldrig heller fel om hon eller kanske ni både tillsammans går till en mobilbutik så att hon kan "klämma" runt på olika lurar och liksom känna hur de ligger i hander och hur hon giller dem. Dock skall man inte lita "för mycket" på personalen i en sådan butik, dom vill gärna "översälja" då de ofta jobbar delvis provisionsbaserat.

Du skriver inte hur mycket hon anser luren får kosta, Ace har jag för mig var en relativt billig lur.

Skickar med ett par länkar hon kanske kan titta på: HÄR en och HÄR ytterligare en.

Det finns ju ofantligt mycket att välja mellan numera och hoppas att hon hittar en lur som passar hennes behov.

Bästa hälsningar,
Bertil

deeman
2013-05-28 15:07
#10

Jag har en Galaxy Ace och kan bara bekräfta att telefonens internminne på senare tid tryter även om de flesta apparna är lagrade på just ett SD-kort. Rensar dagligen för att jag ens ska kunna ta emot ett meddelande och har inte en aning om va som tar upp utrymmet.

Men och andra sidan börjar min Ace bli lite märklig, ett byte av mob. står ganska nära nu.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


bamse6311
2013-05-28 17:54
#11

#10 deeman.
Kan rekommendera HTC One.
En skärm att dö för och prestanda att återupplivas för *s*.

Nåväl, har inte själv en sådan utan får vänta tills mina "streck" på V75-kupongen stämmer. Tyvärr så verkar de "travarna" som jag brukar "strecka" ha missuppfattat det hela och springer till Scan istället för i Mål, haha.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2013-05-28 18:19
#12

deeman det finns ju som sagt inte så mycket utrymme där från början och apparna blir ju större allteftersom telefonerna fått större minne. så ja, använder man sin telefon som en smartphone så kan det nog kännas väldigt trevligt för att inte säga revolutionerande att byta upp sig från en galaxy ace nu 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-05-28 18:32
#13

#12 kissidor
Tröttnade på min WildfireS redan efter ett par veckor.

För klent minne och på tok för liten skärm.
Dock så behövde man ju inte ladda den så ofta så det var väl egentligen det enda positiva jag har om den luren och HTC har jag ju väldigt svårt att tala illa om annars, haha.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
deeman
2014-06-05 09:54
#14

Ingen HTC One tack!

Snurrar på Sonys nya, iPone5S alt.- Samsung S5.
Har dock inte möjlighet att hosta upp de cash som behövs.

Har routat min Galaxy Ace och den har blivit något bättre och fungerar nu ok - men inte mer än så. Telefonbyte står på önskelistan.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


kissidor
2014-06-05 10:56
#15

nyfiken i en strut - varför inte htc one 🙂? undrar delvis för att det var en av de sista telefoner jag själv skulle ha trott att jag skulle välja, men fick tänka om rejält när jag såg vad experter och användare faktiskt sa om den - och nu är jag mycket nöjd ägare till htc one m8.

men hur var det, du använder mac va? kan ju finnas samordningsfördelar om du väljer en iPhone 5s då isf. men om du gör det och sen sitter och skriver nånstans att iOS är bättre än android grundat på att iPhone 5s är bättre än galaxy ace så ska jag leta upp dig och hälla marmelad i din brevlåda 😈

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
2014-06-05 14:28
#16

Jag använder både PC och Mac.
Android OS känns överlag bättre än iOS, men min Galxy Ace suger ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


[MrDiabolic]
2014-06-07 10:17
#17

#15 kissidor Jag kan bidra med en burk lemoncurd till detta heliga kall. :-D

kissidor
2014-06-07 11:05
#18

hehe, det är taget mrdiabolic 😃. men vi låter stackars deeman vara dock, han har det tufft nog med sin galaxy ace 😛

Värd på Mobiltelefoner och Android

deeman
2014-06-07 14:09
#19

Ja, snart slänger jag den i sjön och köper en pensionärsmobil i stället ;-)

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Upp till toppen
Annons: