Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 18565 ggr
Sindri
4/3/13, 5:26 PM

Playbutiken kan ej startas

Jag stoppade en uppdatering av Google Chrome på min ASUS Transformer. Det skapade en hel del problem, dels med Chrome, men det värsta är att jag inte kommer in i Play-butiken så jag kan rätta till det. Tänkte avinstallera Chrome och sedan installera på nytt. Tips på vad jag kan göra. Butiken öppnar sig men stänger ner på sekunden.

Nu kan jag inte heller starta Chrome!

Annons:
Jonsson9
4/3/13, 8:35 PM
#1

Har du testat att avinstallera chrome? 🤔

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
4/3/13, 9:55 PM
#2

och hur ser det ut om du går in i playbutiken från datorn istället 

https://play.google.com/store

 ?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
4/3/13, 11:19 PM
#3

#1 skrivet av Jonsson9

Hur avinstallerar jag Chrome utan att gå in via Play-butiken? När jag tittar på installerade appar har jag inte hittat något sätt att avinstallera.

#2 skrivet av kissidor 

Det ser helt normalt ut. Jag kan uppdatera Chrome, men ej avinstallera. Försökte med uppdatering därifrån, men Chrome gick ändå ej att starta.

Börjar känna mig rätt förtvivlad nu…..

Jag är på resa och åker inte hem förrän om 3½ vecka.
😕Det blir trist.

kissidor
4/4/13, 7:06 AM
#4

torka tårarna sindri 🙂, det finns definitivt ett annat sätt att avinstallera appar, och det finns definitivt fler saker att testa innan du kastar in handduken! 

gå in under inställningar/program. leta upp chrome och gå in på den, där kan du sen avinstallera den. ja du kan även långtrycka på ikonen på skärmen och då får du fram en liten meny med bla alternativet avinstallera. (under förutsättning att inte chrome är den från början medföljande standardwebläsaren i din telefon, då går det nog inte att avinstallera den) 

det kan hända att du måste göra nåt åt själva playstoreappen också, så gå in på den med och rensa data och cache, ev hjälper det till. du kan förresten pröva med att rensa data och cache för chrome också först innan du tar dig för att avinstallera den.

om chrome är din enda webbläsare, gå då in på playstore i datorn och se om du kan ladda ner nån annan webbläsare därifrån. du borde förresten göra det i vilket fall med vilken som helst app, bara för att se om det går att få ner appar den vägen. såg du förresten att telefonen hade gjort någon hämtning då när du försökte uppdatera chrome den vägen?

om inget av detta funkar så är det nog dags för en fabriksåterställning, det kan vara lite tröttsamt om man har många appar och inställningar som man måste lägga tillbaks efteråt, men det är ju ändå värt det om inget annat hjälper.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
4/4/13, 12:50 PM
#5

#4 skrivet av kissidor 

Tack snälla för alla dina tips. Nu tror jag att det har grejat sig ändå. Vi har som tur var en laptop med också och på den kunde jag gå in och läsa på support. Jag rensade både cache och annat från både Chrome och Playbutiken. Sedan kunde jag plötsligt öppna butiken och så tog det typ 5 timmar för alla uppdateringar att ramla in.

Jag har ingen telefon i min platta annat än att jag använder Skype. Använder den mest som en minidator med skrivbordsinställningar.

Jag har en annan, förinstallerad webläsare också, den måste jag kolla min webmail med, för i Chrome kan jag inte bläddra på skärmen i den. Hopplöst! Men Chrome har inbyggd Flash så därför installerade jag den. Nu verkar det som om den inte stöder Flash längre. Jag gillar verkligen inte att man håller på och ändrar saker hela tiden. Gammal och konservativ!!!

Alla problem började när jag plötsligt inte kunde ladda ner min pdf-tidning i tisdags. Fast vi använder exakt samma adress så får jag "Bad Header" i min platta.

Jag uppdaterade till JellyBean 4.2, men då blev allt så konstigt på skärmen så jag tog bort det. Det är inte lätt att vara 60+are och hänga med.

Nu är Chrome installerad och uppdaterad - den får väl vara kvar så länge. Jag får ta itu med allt ordentligt när jag kommer hem igen. Så glad att slippa göra reset.

Jag bokmärker ändå denna tråd för man vet aldrig när jag behöver hjälp igen. Det är ju lätt att man provar med fel saker när det går tokigt - och så går det ännu mer tokigt bara för att jag har dåligt tålamod.

Tack igen - så underbart att det finns de som kan. Hemma ringer jag bara på ungdomarna så fixar dom, men det är klart man skall klara sig själv.

kissidor
4/4/13, 1:13 PM
#6

härligt att höra att det tycks ha ordnat sig sindri Glad! och tur att ni hade laptopen med förstås.

hehe, jag har lite kvar tills det är jag som får ropa på hjälp - än så länge så är det barnen (det 9-åriga och det 47-åriga 😉) som ropar på mig 😃 . fast jag har märkt att den 9-åriga börjar luska ut saker på egen hand ibland också.

om du vill ha inbyggt flashstöd i webbläsaren kanske du ska testa tex dolphin? den är väldigt populär. det går annars också fortfarande att ladda ner flash för android separat - men inte från playstore, säg till om du vill ha hjälp med det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Sindri
4/4/13, 1:28 PM
#7

Jag har hört om Dolphin, var lite sugen på att testa den. Många har skrivit negativt om uppdaterade Chrome, att den kraschar etc.
Men om allt funkar nu så får det vara tills jag kommer hem, men skriver här igen om jag vill ha hjälp med Flash. Tusen tack!

Jonsson9
4/4/13, 9:28 PM
#8

Kanon att det löste sig. Bra tips som vanligt Kissidor! 😃

Vänlig hälsning, Martin

Sindri
4/10/13, 2:23 AM
#9

Nu är jag trött på Google Chrome och har inte avinstallerat den, för det går inte, men väl avaktiverat den. Jag laddade hem Dolphin på Kissidors förslag, men jag har lite problem med den. Hittar väldigt lite förklaringar till hur den fungerar. Jag vill t ex inte ha mobilversioner av sidor, och många ser bra ut, men min webmail blir helt oanvändbar för mig. Det var den med Google också, men på ett annat sät. Så hur/ var begär jag skrivbordsversion av websidor, var ser jag mina bokmärken? Är olika webläsare bra för olika plattor/mobiler? Eller beroende på vilket märke man har? Jag provade också att uppdatera min Jelly Bean till 4.2, men då såg allt så konstigt ut. Som sagt var, det är inte så lätt för oss 60+are att hänga med..

kissidor
4/10/13, 7:06 AM
#10

hmmm, valet av mobilversion eller webversion brukar man ju få göra själv på varje sida - och det kan vara lite knepigt att hitta det eftersom det dyker upp på olika ställen. aftonbladet tex är en av de mycket få sidor där jag hellre använder mobilversionen, och den brukar ju varje gång man går in från en platta fråga om man inte vill gå över till fullversionen istället, men det är bara att ignorera. 

sen andra sidor har jag sett som swedroid.se tex där man får scrolla ända längst ner och där finns det då två knappar för mobilversion resp webbversion så det är bara att byta om man tycker att man hamnat på fel. 

men när du säger det så finns det nog några sidor där man tvingas in på mobilversionen också, vilket ju är ganska galet om man sitter med en bra uppkoppling och en högpresterande enhet och dessutom en platta! 

men jag tror nog det problemet du har med din webmail i grund och botten ligger hos dem - vilken mail är det du har? och har du kollat upp om det möjligen finns en mailapp som hanterar detta mailkonto bättre? min yahoo-app tex är numera riktigt skaplig, men hotmail-appen är inget vidare, så det beror på vad du har om det finns en bättre lösning. det finns ju även mailappar som hanterar flera andra mailkonton och nån av dem kanske är bra.

jag använder inte dolphin själv då androids standardwebbläsare funkar finfint för mig, har bara hört att det är jättemånga som använder den och tycker den är bra. bla sajtvärden här om jag inte minns fel 🤔, hoppas han tittar in här snart och kan tala om var du hittar dina bokmärken osv. här har du så länge en länk till en liten guide för dolphin, det verkar iaf stå lite om var man hittar bokmärken och sånt om du scrollar ner lite. sen finns det en betaversion speciellt för plattor också, den verkar inte funka för alla då den har fått en hel del ettor, men den kanske funkar finfint för dig - det står bla såhär under dess beskrivning:

✓ User Agent

Switch between desktop view and mobile view according to your needs Need to view the full site of facebook sometimes on mobile? Dolphin helps you do that.

det skulle ju kunna vara nåt som kan hjälpa dig kanske, du får själv bedöma om det är värt besväret att testa den, det är denna 

min 60+ mamma hängde med så långt som till sms, men där tog det stopp - och svärmor kan inte ens öppna ett sms. så jag tycker du hänger med väldigt bra sindri 🙂, jag hoppas att jag själv om 15-20 år inte tappat intresset och glädjen för att lära mig om, skaffa och använda nya prylar

Värd på Mobiltelefoner och Android

Sindri
4/10/13, 8:47 AM
#11

#10 skrivet av kissidor 

Tack! Jag kanske skall skippa Dolphin också! Min standardwebläsare (som jag aldrig kan få redan på var den kommer ifrån tydligen, den är väldigt anonym) är för det mesta OK - den har dock inte Flash, så jag kan aldrig kolla t ex svt.play i den.

Sedan har den hakat upp sig på mig webmail - min man fick en gång kolla sin mail i den och nu finns bara han som förval med lösenord och allt. Jag får köra in mitt (som är väldigt krångligt med en massa versaler).

Vi har en egen domän och webmailen funkar bra överallt förutom detta, så jag skyller på standard-webläsaen. Jag kan ju inte hitta den i Inställningar och radera cookies!!!

På både min standardwebläsare och på Chrome finns en knapp uppe till höger där man kunde bocka i Välj skrivbordsversion av sidan. Inga problem!

Får läsa på lite om Dolphin och se om jag hittar något. tack igen!

Upp till toppen
Annons: