Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 3114 ggr
kissidor
2013-03-01 12:10

Hur spara "insecure boot image" i galaxy note 2?

morrmorr, vad knöligt allt var jämfört med nexusen 😈. jag har rootat note 2:an nu och så långt gick ju allt finfint - men sen tänkte jag lämna allt det här joxandet med odin och datorn bakom mig och hantera flashande och nandroids mm i telefonen i cwm - men det går ju för sjutton inte att boota in i recovery 😭!

läste mig nånstans till om jag fattade rätt att den med stock rom omedelbart skriver över insecure boot image så den alltid måste tryckas in i telefonen för varje gång man vill göra nåt. lägger jag väl in en custom rom så lär det ju inte vara så, men jag hade inte tänkt göra det riktigt än + att som sagt jag hade hoppats kunna göra det i cwm som jag alltid gör med nexusen. det känns på nåt sätt som att jag har lite mer koll på vad jag gör då - fullt möjligt att jag inbillar mig det 😃, men det är iaf så det känns.

nån som vet eller har nåt förslag om hur jag löser detta? nåt slags omdöpning kan jag inbilla mig, men av vilken fil och var hittar jag den och var ska jag lägga den nya och törs man öht det osv osv?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Snurpan79
2013-03-01 20:09
#1

Kommer du inte in i recovery om du startar mobilen med power+volym ner?

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-03-01 21:26
#2

Nej jag gör ju inte det snurpan, fast på noten ska det noga räknat vara Home + power + volym upp, men skitsamma, det går inte iaf. och det går inte inifrån Rom manager heller. och orsaken är alltså såvitt jag förstår att det inte finns nån " insecure boot image" som den kan starta upp med. Det blir nåt slags kaotisk skadad variant av den vanliga uppstarten istället och sen bara dör det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-03-01 21:45
#3

Låter krångligt 🤔 Kanske skulle bojkotta mina planer på att överge HTC för Samsung. 😉

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-03-01 23:09
#4

Tja kanske det snurpan, fast det är väl något av ett ilandsproblem egentligen - jag menar man KAN ju helt enkelt trycka in sin första custom rom från datorn och sen är det hela åtgärdat. Annars så är det väl bra med de mest populära samsungarna att det finns ju många roms att välja på. Men rent allmänt är det nog ett gott råd att kolla upp möjligheterna att roota och flasha custom roms noga innan man köper telefon eller platta om man är intresserad av att kunna göra det. Tänk LG tex som kör med krypterad bootloader, himla "kul" det Vore att upptäcka nåt sånt efter att man intet ont anande hade köpt en! Men jag kan ju säga att om de inte hade fått den udda idéen att göra nexus 4 i GLAS och med FASTBYGGT batteri så hade inte den här tråden funnits - inte så att jag är missnöjd med note 2, långt därifrån. Men jag hade ju aldrig övergivit nexus - serien om jag inte varit så illa tvungen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-03-04 16:11
#5

tja när nu ingen här satt med lösningen klar och viftade med handen så fick jag testa vidare lite själv - det tycks som att problemet är med cwm. jag provade att lägga in twrp istället och det gick som smort. har också under mitt googlande hittat vissa antydningar om att andra haft liknande problem med cwm som jag i denna telefon och att twrp är säkrare.

flasha in nån custom rom dock tror jag inte jag ska göra på ett tag, de få som finns till note 2 lte än så länge verkar inte helt pålitliga. men man kan ju ha annat skoj i recovery, la tex precis in 4.2-kameraappen som vi pratade om för några dagar sen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-03-04 19:40
#6

Va bra att det löste sig för dig Kissidor. Hade ingen tanke på att det kunde vara lösningen vilket jag borde haft då cwm krånglar för fler.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Annons:
kissidor
2013-03-04 22:08
#7

Åh, hade du hört om det förut snurpan? Jag hade ingen aning, aldrig haft minsta antydan till problem på gnexen

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
2013-03-05 10:26
#8

#7 Jo, jag snubblade på den infon när jag skulle roota surfplattan, men det var inget jag la direkt på minnet då det inte drabbade mig.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: