Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 25367 ggr
Lamina
2013-02-20 23:27

Kan inte ansluta telefonen till datorn.

Jag har en Samsung Galaxy Ace som jag använder mycket till att ta bilder med. Bilderna brukar jag slänga in i datorn via USB-sladden. Men idag när jag tagit lite bilder och en film som jag tänkte ladda in i datorn så gick det inte.

När jag ansluter telefonen till USBn så dyker inte den lilla USB-symbolen som jag måste trycka på för att kunna ladda in bilderna upp på skärmen. Jag har letat efter den och kollat bland inställningar för att se om jag kan hitta något sätt att ansluta telefonen, men utan resultat. Det ända som händer är att telefonen laddas…

Jag har visserligen löst problemet tillfälligt genom att ladda in bilderna via minneskortläsaren. men jag föredrar att inte använda den metoden då jag förr eller senare kommer glömma kortet i datorn och sen inte kunna ta bilder när jag är ute.

Någon som vet hur jag ska göra för att få det att funka igen..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Stephanie
2013-02-20 23:29
#1

Öppna Dator-mappen istället? Där borde du kunna hitta den. 🙂

Dvs. Startmenyn -> Dator

eller

Startmenyn -> Utforskaren -> Dator

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lamina
2013-02-20 23:32
#2

Nej, det går inte att komma åt bilderna i telefonen om jag inte tryckt på den lilla symbolen och sen "anslut".

Jag brukar göra så, först ansluta, sen hämta bilderna genom Dator > Flyttbar Disk (I:). Men har jag inte anslutit telefonen först så går det inte, den finns inte där.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Jonsson9
2013-02-21 09:49
#3

Jag upplever exakt samma problem, när jag ansluter telefonen så laddas den bara. I enhetshanteraren kan jag se att telefonen är hittad men kan inte nå sd-kortet.

Min lösning är ett dropbox-konto som fungerar mycket bra, om det inte är större filer, då går det lite långsammare.

Har googlat lite och sett andra med samma problem men ingen lösning.

Jag upplevde att detta problem bara dök upp en dag och inte efter nån större ändring i telefonen. 

Jag har en Sony Xperia S som är rootad och kör CyanogenMod 10.0.

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
2013-02-21 11:46
#4

kan ni med tiden ha fått lite glapp/förslitning i era micro usb-portar bara? det är ju inte helt ovanligt!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Lamina
2013-02-21 11:55
#5

Micro USB-port? är det den i telefonen eller den i datorn? För jag prövade flera portar i datorn utan resultat. Och telefonen laddar ju utan problem.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kissidor
2013-02-21 12:14
#6

den i telefonen, det är den som är micro usb - de i datorn är vanliga usb. den har flera funktioner - så att den laddar betyder inte nödvändigtvis att den kan överföra data eller tvärtom.

har du garanti kvar på telefonen?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Lamina
2013-02-21 12:38
#7

Jag vet inte, jag fick den i födelsedagspresent i somras.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kissidor
2013-02-21 13:21
#8

om den var ny då så måste det ju finnas garanti kvar, vet du om den var det eller om den var köpt begagnad? eller du får väl kolla med givaren helt enkelt.

men annars så är ju jonssons förslag med att använda dig av dropbox en mycket bra lösning på problemet, under förutsättning att du har wifi hemma eller har fullt tillräckligt med mobilsurf i ditt abonnemang.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2013-02-21 15:19
#9

Jag tvivlar på att det har något med micro-usb porten på min telefon att göra iaf. Jag har alltid en skyddande lucka över den och är försiktig när jag sätter i kabeln. Den ser ut som ny.

Har sett många som haft detta problemet, kan då icke förstå vad det beror på.

Vänlig hälsning, Martin

Lamina
2013-02-21 15:22
#10

Jo, den var ny, tror den är köpt på Net on Net eller något liknande. Men frågan är om någon vet vart kvittot är…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kissidor
2013-02-21 17:24
#11

nej kanske inte, men detta är iaf något som kan hända och det vet jag därför att jag själv hade trassel med min micro usb ett tag. den hade fått sig en rejäl känga i stiften och var då ganska oberäknelig ett tag tills jag pillade lite med en knivspets i den (kids, don´t do that at home). nu konstrade den iofs mer än så pga av det, men bla så laddade den vid anslutning till datorn men kändes inte igen som lagringsenhet.

bla samsungtelefoner av flera modeller får tydligen lite oftare problem med micro usb-portarna än vad som kan tyckas ok, så det är iaf ingen omöjlighet att det skulle kunna vara nåt sånt. men lamina det slog mig också att du har ju provat olika usb-portar på datorn, men du skulle kanske också låna och testa en annan kabel - ibland är det ju där det ligger, kablar kan också bli dåliga ibland.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-02-25 21:25
#12

För er som har HTC.

När jag ansluter min Sensation till datorn så väljer man anslutningstyp och jag behöver då trycka på Diskenhet så lägger den sig som Flyttbar disk.

Hur andra lurar funkar vet jag inte då jag har kört med HTC ett antal år.

Well, om jag bara tagit några enstaka bilder så skickar jag dem som mail till mig själv. Kanske lite omständigt men ändå ganska snabbt om man inte har för många bilder.

Bästa hälsningar,
Bertil

Lamina
2013-02-25 22:39
#13

Jag har sällan telefonen ansluten, så att använda internet är inget alternativ för mig. Men det verkar vara micro-usbn som krånglar, för den funkar ibland och ibland inte. Ibland funkar den om jag tar ur och sätter i sladden igen.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Jonsson9
2013-02-25 22:45
#14

Jag får inga alternativ i telefonen. Har såklart fått det förut.

Det enda jag märker på telefonen är att den börjar ladda. Har testat olika datorer och olika kablar… 😴

Vänlig hälsning, Martin

Denna kommentar har tagits bort.
TPT
2016-10-21 14:44
#16

jag har samma problem går ej ansluta min tele får inte upp något på datan hur fan gör man

kissidor
2016-10-21 17:41
#17

Oj det var en gammal tråd du hade hittat 😃. Men strunt samma, ämnet är ju fortfarande relevant 🙂. Du behöver ha rätt drivrutiner installerade, och du behöver ha en kabel som klarar dataöverföring, som tex den som följde med telefonen - under förutsättning att den inte blivit gammal och trasig. Eventuellt kan du också behöva godkänna på telefonen att den ansluts som en lagringsenhet och inte bara för laddning

Vad har du för telefon och vilket operativsystem har du i datorn?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: