Annons:
Etikettappar
Läst 5009 ggr
Sindri
2012-11-07 00:38

Vilka appar kan man lita på?

Jag är helt novis på det här med Android och appar - har aldrig haft en smartphone, men har köpt en Asus Transformer som jag älskar. Jag har såklart installerat en del appar redan, och det är från kända källor. Men jag förstår att appar kan göras av nästan vem som helst och det vimlar av gratis-appar.
Hur vet jag vilka jag kan lita på och ladda ned och hur kan privatpersoner sitta och jobba med appar som de ger ut gratis. Någon hake finns det väl?

Jag vill ex.vis ha Flash på min Asus och Adobe gör ingen för Android. Korkat! Jag vet att Google Chrome har en inbyggd så jag har den också som webläsare förutom den inbyggda, för att kunna se SVT Play. (SVT-appen är kass) Men i G.C. funkar inte min webmail så bra.

Och vet någon hur man ordning på SR:s spelare- Jag har klickat i att den får låta bli att gå i energisparläge för att inte stoppa uppspelningen, men det gör det ändå. Jag har den gamla versionen, för den nya är ännu sämre.

Jag har Jelly Bean på min Asus om det spelar någon roll, och jag kör skrivbordsversion av det mesta. Känns tryggt att känna igen sgi!

Annons:
[RadioMG]
2012-11-07 00:53
#1

Att folk skapar egna appar kan bero på 3 saker skulle jag vilja säga.

1. De gör en gratis app med reklam i appen
2. De vill utöka sin portfolio
3. De testar sig fram för att sedan släppa en app som kostar.

SVT Play appen tycker jag är fantastisk. Använder den ofta!
Appar som finns på andra sidor än Play kan vara riskabla att ladda ner, du ska helst veta vad du laddar ner. Har du otur laddar du ner en app som skickar sms till dyra nummer eller ringer samtal utan att du vet om det. Den kan även hämta hela din adressbok och spamma dina vänner m.m.

Sindri
2012-11-07 01:05
#2

Jag känner bara till Play där man kan hämta/köpa appar. Menar du att man kan lita på alla som kommer därifrån?

[RadioMG]
2012-11-07 01:11
#3

Ja, det skulle jag vilja påstå. Skapar man en app och lägger upp den på Play så ska den först godkännas.

Installerar du enbart från Play och något händer med din telefon så gäller din garanti, installerar du okända appar så kan garantin ryka.

kissidor
2012-11-07 07:15
#4

ja det är nog många som gärna gör gratisappar i början för att utveckla sina kunskaper dels för att de är intresserade och dels säkerligen i en förhoppning om att en vacker dag kanske de kommer att kunna tjäna pengar på det. tänk på de som gör hela custom roms gratis då!

däremot får man ju se upp även med appar från play-butiken på så sätt att de kan vara luriga om än inte direkt bedrägliga. det finns ju många spel som är gratis men i praktiken när man spelar dem så kommer man stup i ett väldigt lätt in på en uppmaning att köpa olika tillägg för riktiga pengar för att spelet ska gå bättre. det är väl nåt att se upp med om man låter sina barn använda telefonen tex.

det är väl alltid en god idé att kontrollera vilka rättigheter appen kräver och fundera på om de är rimliga. en del apptillverkare specar vad appen använder resp rättighet till, det tycker jag är föredömligt men tyvärr alltför ovanligt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2012-11-08 10:34
#5

#0: Flash i Google Chrome? Hade för mig att den inte stödjer Flash.

En webbläsare som jag vet stödjer Flash är Dolphin Browser.

Vänlig hälsning, Martin

Sindri
2012-11-08 12:18
#6

Google Chrome har en inbyggd Flash-spelare och den funkar.

Annons:
Jonsson9
2012-11-08 13:07
#7

"What version of Flash is supported on Chrome for Android?

Chrome for Android will not be supporting Flash. As you may have seen in November, 2011, Adobe announced it has stopped investing in Flash for mobile browsing. Google has long been committed to making the web platform more powerful through open web technologies like HTML5 and is working with Adobe and other partners to further advance the web standard."

Källa

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: