Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 14811 ggr
lkmf
2012-10-03 21:36

Varför funkar inte mitt galleri?

När jag tar foton så hamnar dom intte i mitt galleri på mobilen. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
kissidor
2012-10-03 22:44
#1

har du kollat om din kameraapp har en Inställningsmöjlighet för vart bilderna hamnar?och vet du vart de nu hamnar istället? det kanske kunde vara till hjälp ocksåatt veta vilken telefonmodell och vilken androidversion du har. en sak värd att testa kan ju vara att ladda ner en annan kameraapp änden inbyggda och se vad som händer då

Värd på Mobiltelefoner och Android

lkmf
2012-10-03 22:57
#2

Det är en samsung galaxy ace och tror att det är android 2.0

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

lkmf
2012-10-03 23:10
#3

Har kolla kamran inge möjlighet att ändra var bildrena hamnar. Och har även provata andra kamraappar funker inte dom heller.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[Nathalie62]
2012-10-04 05:43
#4

Vart hamnar dina bilder nu ? Om du håller fingret på bilden dyker det upp någon ruta då med valmöjligheter ? Bilder brukar ju lägga sig i DCIM/Camera/ på SDkortet.

Koppla annars din USB kabeln till datorn, då ska en ruta dyka upp om att öppna filmappen eller så kan man dubbelklicka på "den här datorn" och då ska din enhet synas där.

Se efter vart dina bilder hamnar i nuläget, ett annat tips är att installera en app som heter Astro manager, här kan man lägga vad man vill där det ska hamna, det ska finnas en mapp som heter pictures/bilder och här bör du också kunna ändra om du vill att dom ska hamna i galleriet om dom inte gör det, jag kan göra det på min men är osäker ifall det funkar hos dig men kanske värt att prova.

Lycka till.

kissidor
2012-10-04 06:36
#5

android 2.0 har du inte, för det finns inte ens Glad. men om du har en galaxy ace så har du väl 2.3 nånting, och 2.3.6 är den högsta uppgraderingen du kan få. jag frågade mest för att det ser ju olika ut i olika telefoner.

när du väljer att spara bilden, du hinner inte se nån liten ruta då där den säger var den lägger bilden?

och som både jag och nathalie frågar - för det är väsentligt i sammanhanget att veta - vet du var bilderna hamnar istället då? om inte bör du göra som nathalie föreslår, antingen koppla in luren till datorn och leta upp dem, eller ladda ner astro och leta upp dem där. om vi vet var de lägger sig istället kanske dels mysteriet klarnar eller att det går att leva med det för att du då kan flytta dem manuellt bara du vet var du ska leta efter dem.

eller kan det rentav vara så att de inte sparas alls? i såfall är det ett par andra saker man bör prova.

och slutligen för denna gång - hur länge har du haft det här problemet, och gjorde du nånting speciellt precis innan det började? typ uppdaterade telefonen, eller la in nån app eller nåt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

lkmf
2012-10-04 19:58
#6

Bilderna hamnar på DCIM. Har haft problemet sen jag sakffa telefone men har inte tyckt det varit ett problem tills jag insåg att jag inte kunde lägga till bilder i vissa appar när dom inte finns i galeriet. Ladde hem programet som #4 föreslog får det inte att funka ändå.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
kissidor
2012-10-04 20:25
#7

hmm, ja då ser det helt annorlunda ut hos dig än hos mig, för mina kamerabilder ligger också i DCIM och det är en av de mappar som visas i galleriet - "kamera" heter mappen som innehåller bilderna från DCIM när jag öppnar galleriet.

jag pinade även igång dotterns förra telefon med 2.3.6 för att kolla om det var nån skillnad men det ser likadant ut där, i galleriet visas flera mappar och en av dem är kamera som innehåller bilderna från mappen DCIM - precis som det ska vara.

vilka appar vill du använda de bilderna till som inte funkar då? och vad i allsin dar är det för bilder som visas i ditt galleri då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

lkmf
2012-10-04 20:29
#8

En app som heter Whatsapp det finn inga bilder som visas i mitt galeri min syster och mitt ex har lika mobil som jag och i deras galleri ser det ut som du beskriver

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

kissidor
2012-10-04 20:31
#9

ok, då har vi iaf rett ut det och kan konstatera att nåt uppenbarligen är fel med just din telefon. har du testat en fabriksåterställning? och har du garanti kvar på den?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nathalie62]
2012-10-04 20:47
#10

Då är jag också rädd för att någonting är galet med din telefon Ikmf, innan du gör en fabriksåterställning så ta backup på allt du har först, det är självklart jobbigt att behöva göra men det låter väldigt konstigt om det inte funkar med det vi angav.

Har du garantin kvar så kan du prova skicka in den och se om dom kan hitta vad felet eventuellt kan bero på.

lkmf
2012-10-04 20:50
#11

Nej och nej det tror jag inte.. vet dessutom inte vart kvittot är

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Jonsson9
2012-10-04 20:55
#12

Låter mycket märkligt, men kan inte komma på nån direkt lösning mer än en fabriksåterställning som kissidor också föreslår.

Minns inte exakt hur galleriet ser ut i Android 2.3 kolla om där finns några inställningar för vad du vill visa.

Vad du också kan testa är en tvingad avslutning genom att gå >Inställningar>Appar och sedan välja Galleri. Testa att rensa cacheminnet samt tvingad avslutning.

Vänlig hälsning, Martin

[Nathalie62]
2012-10-04 20:55
#13

#11, Prova att fabrikåterställa i så fall, det ska finnas bland inställningarna.

Annons:
Jonsson9
2012-10-06 15:33
#14

Hur har det gått med problemet? Glad

Vänlig hälsning, Martin

lkmf
2012-10-06 16:06
#15

Har inte prov atta göra fabriksinställning än

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Jonsson9
2012-10-06 16:19
#16

#15 Testade du mitt tips som jag skrev i #12Glad

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
2012-10-06 18:56
#17

Vad finns det för inställningar i galleri? Går det att välja vilka mappar som ska hämtas?

Upp till toppen
Annons: