Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 1079 ggr
strobii
2017-07-21 11:20

surfa utomlands

nu när mobiloperatörerna (dom flesta i alla fall) ändrat så att det är billigare att surfa utomlands och att man kan använda sin fria surf även när man är i ett annat land, så undrar jag vilka inställningar det är man ska göra när man kommit fram och vill använda internet?

räcker det med att jag aktiverar det som heter mobil-data? (dom flesta har väl det aktiverat jämt, men jag slår på och av det när jag behöver det istället - dom gånger jag inte har tillgång till wifi alltså.) 
jag är inte helt säker på vad just roaming betyder, är det bara vad det kallas när man använder internet utomlands? eller är det ytterligare nånting jag behöver aktivera? 

jag har en samsung galaxy s5.

Annons:
kissidor
2017-07-21 12:10
#1

är inte superinsatt i det eftersom jag inte brukar åka utomlands, men  du måste även aktivera roaming - så att telefonen tillåts att använda andra nätverk än det ditt simkort är knutet till

nu utgår jag från att du har kollat så att just ditt abonnemang verkligen tillåter surf utan extra kostnader och i det landet du ska åka till, för det gäller ju inte alla länder (för de flesta operatörer endast inom EU eller EES) och det gäller vad jag vet inte i något fall obegränsat, utan upp till en viss mängd data som är individuell för alla abonnemang. tror också det kan finnas äldre abonnemang som är extremt förmånliga inrikes, och om man då erbjudits att byta till ett nyare  och dyrare men tackat nej så kan det vara så att fri roaming inte gäller för det abonnemanget. 

om du är det minsta osäker om de exakta villkoren för just ditt abonnemang utomlands så ring operatörens kundtjänst och fråga 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

strobii
2017-07-21 12:19
#2

jo det har jag kollat :) jag kommer att kunna använda min surfpott (tror det är på 1,5 GB ca) i det landet jag ska till, utan extra kostnader. 

hur aktiverar jag isåfall roaming? :) eller är det en funktion som dyker upp först i utlandet?

kissidor
2017-07-21 12:32
#3

det ligger under avdelningen trådlöst och nätverk i inställningarna. tyvärr kan jag inte leda dig dit exakt då det ser lite annorlunda ut i min telefon dels eftersom det inte är en samsung och dels eftersom jag har dual sim, och då har jag lite fler inställningar där under nätverk. men hittar du det inte så kan du skriva roaming i sökrutan högst upp i inställningarna. om det finns en sådan ruta i s5 🤔? minns inte när den kom

Värd på Mobiltelefoner och Android

strobii
2017-07-21 12:46
#4

ah nu hittade jag, tack för hjälpen! det finns en omarkerad ruta som heter dataroaming. den går inte att klicka i, men jag antar att det först går när man är i utlandet då. 
då borde jag kunna klara av att koppla upp mig när det behövs ^^

Meta4
2017-07-23 05:12
#5

Kom ihåg att 1.5 GB är väldigt lite. Jag avråder dig att från skicka kort och surfa för mycket, 1.5 GB äts upp med en gång.

kissidor
2017-07-23 09:51
#6

#4, det låter lite oroväckande att du inte kan markera den rutan. hade du mobildata påslaget då? tänkte att den kanske aktiveras först när mobildata är påslaget, men testade i och för sig i min telefon att stänga av mobildata och där var roamingrutan ändå aktiv. men möjligtvis att det kan skilja på olika telefoner. kolla det i alla fall, om det gör nån skillnad ifall mobildata är på eller av

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
strobii
2017-07-23 11:01
#7

#5 jag har alltid klarat mig väldigt länge med den surfen när jag varit på semester inom sverige utan wifi, så just det blir nog inget problem :) (men ska inte skicka några kort i vilket fall.) I värsta fall får jag köpa till lite surf om jag skulle behöva, då det fortfarande blir billigare än hotellets (tydligen usla)wifi som kostar 400 spänn för en vecka. #6 testade att aktivera mobildata och då gick det att markera dataroamingen också :)

Upp till toppen
Annons: