Annons:
Etikettsamsung
Läst 1144 ggr
Pialinn
7/18/17, 11:43 PM

Platta med SIM & SD-kort

Har en Samsung Galaxy Tab A6. Den finns inte enligt svenska Samsung. Efter uppgradering kan jag inte få in svenskt tangentbord. Måste trycka på A & O för att få åäö. Tycker det är jobbigt. Har försökt leta efter en ny platta som har både plats för SIM-kort&SD-kort som min A 6 har men hittar ingen. Har någon av er nåt tips var jag ska söka.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
kissidor
7/19/17, 10:19 AM
#1

det är väl den som heter tab A 2016 i sverige tror jag, har för mig jag sett det stod A6 på skärmen under uppstarten av den. en såpass ny och enligt många ganska hyfsad och väldigt prisvärd platta ska du ju inte behöva byta ut bara pga en sån sak tycker jag, det måste ju vara bara en mjukvaruglitch som går att lösa. 

hur mycket har du kollat runt i tangentbordsinställningarna? där borde det finnas. om jag kollar i dotterns galaxy tab s2 som borde ha liknande programvara så går man in på inställningar/ allmän hantering/ språk och inmatning/ virtuellt tangentbord och då får man upp samsung-tangentbord överst och det står "svenska" under det. står det så i din också? sen kan du klicka på "samsung-tangentbord" och välja språk och inmatning. här borde du kunna rätta till problemet. 

om det redan står att du har svenska så kan du antingen ladda ner en annan tangentbordsapp från google play och testa om den uppför sig bättre, eller testa att köra en fabriksåterställning. för denna bugg kom kanske efter att plattan uppdaterades från android 6.0 till 7.0? vid en såpass stor uppgradering ska man egentligen alltid göra en fabriksåterställning, för annars är risken stor för att man råkar ut för såna här konstigheter.

men som sagt jag gissar att det är den här plattan du har: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3711497 , så det kan du säga om du pratar med samsungs support igen. 

skulle du ändå vilja skaffa en annan platta så får du berätta vad du har för budget för köpet så ska jag se vad jag hittar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pialinn
7/19/17, 6:49 PM
#2

Tyvärr kommer jag så långt som du skriver ang språk o tangentbord, men jag har bara "English samsung eller nåt liknande " som ENDA tangentbord. Provat med att dkicka mejl, men eftersom min platta inte finns med bland de modeller (tror den heter SM-T 585) kunde jag ej gå vidare. Chatten hade inga lediga operatörer……. Hur man gör en fabriksåterställning vet jag inte. När jag fick plattan fanns ungerska tidningar på den. Och när jag började använda den efter senaste nedladningen (tror den hette nougat) fanns många "krumelur-språk" innan det blev svenska. Jag gillar plattan men blir vansinnig på tangentbordet. Om det blir en ny platta med hål för SIM & SD-kort spelar priset ingen roll. Har sett det finns större plattor men nån sån vill jag ej ha. Jag hoppades på du skulle svara. Tack!! ⚘🌷🥀🌹

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kissidor
7/20/17, 7:20 PM
#3

Aha, då är din platta inte gjord för den svenska marknaden verkar det som - det känns lite bekant, var det så att vi kom fram till det förra gången din platta var på tapeten också pialinn? Hur var det, var den köpt utomlands, eller annars i vilken butik var den köpt? Det kan vara bra att veta vilka som gråimporterar, speciellt de som inte är helt öppna med det.

Skulle du kunna gå in på inställningar/om telefonen, scrolla längst ner och ta en skärmdump och lägga upp här? Jag är lite nyfiken på vilken programvaruversion du har, vilket land den är för. 

Om det då visar sig att du har en utländsk version så skulle det säkert lösa ditt problem att istället köra in den nordiska - vilket inte är jättesvårt men förstås inte nåt som alla känner sig bekväma med - men om du har nån i din närhet som är lite kunnig med datorer så kan det vara en väg att gå. Om du har det så säg till så ska jag peka er i rätt riktning mot de filer ni behöver ladda ner och någon bra guide. Men som sagt om du kunde börja med att lägga upp den där skärmdumpen 🙂

Men detta är ändå underligt minst sagt 🤔. Jag tycker i alla fall att du ska prova dels en annan tangentbordsapp från playstore och se om du kan ställa in svenska som språk då. Prova swiftkey till exempel, den är väldigt omtyckt. Men samsungs tangentbord i plattor är faktiskt bra, så det bästa vore om du kunde ha kvar det.

Jag har för mig att samsung på sistone har gömt undan fabriksåterställning lite, har för mig att jag inte hittade det där jag väntade mig. Men lyckligtvis finns det ju en sökruta högst upp i inställningarna, så börjar du skriva "fabriks" där så kommer det upp 🙂. Det som händer då är alltså på gott och ont en total rensning av enheten så den blir som den var när du först packade upp den ur lådan, med undantag för att den kommer att ha kvar den nyare versionen av operativsystemet. Men när du nu troligen har en utländsk platta vilket säkert är roten till problemet så känner jag inte längre att det är ett försök till lösning som ligger särskilt högt upp på listan.

Om jag nu slutligen ändå skulle tipsa om lite plattor som är vettiga och som har både minneskortplats och simkortsplats så har du ju dels samsungs lite mer highend tab S-serie. De är verkligen ganska härliga plattor tycker jag själv, med framförallt skärmarna som är to die for. Det som kommer att vara sämre än i din är batteritiden dock, och det som är en smaksak om det är bättre eller sämre är att de har ett mindre avlångt bildformat, vilket är lite bättre för surf och läsning men lite sämre för film. De som finns i handeln nu är dels tab s2 2016 och nya tab s3 - den senare är dock hysteriskt dyr. Men här hittar du de båda i LTE-utförande: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4193164,3693313

En annan väldigt anständig platta med minneskortplats och LTE är denna Asus: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4185161. Det är väl ungefär samma skillnader mot din du har nu som de samsungarna jag nämnde

Jodå, aktivitieten i forumet är väl tyvärr inte så hög numera - men så länge vi får vara kvar kommer jag alltid att scanna av det i princip dagligen och försöka hjälpa de som har frågor eller problem om jag kan 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pialinn
7/20/17, 10:48 PM
#4

Hittade fabriks….. ska spara vad jag kan. Tror redan det mesta är gjort. Och kolla tangentbord att ladda ner. Har ännu inte lärt mej göra skärmdump! 😆

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kissidor
7/20/17, 11:30 PM
#5

då har du förmodligen inte aktiverat i inställningarna att kunna ta skärmdump genom att svepa med sidan av handen, ett väldigt smidigt sätt att göra det på samsungar tycker jag 🙂. då får du istället göra såhär: For the Samsung Galaxy Tab A, to take a screenshot you’ll need to press the Power button and the Volume Down buttons at the same time.

är man ovan kan det vara lite trixigt att få till det tillräckligt samtidigt och lagom länge, men med lite övning så lär man sig rätta handlaget 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pialinn
7/20/17, 11:56 PM
#6

Lyckas inte spara mina memon Allt annat öveflyttat på SD-kort.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
7/21/17, 1:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När jag väl hittade skärmdumpen hade jag 12 tolv stycken. Förstod inte att jag lyckats med ny inställning Då hade jag fotograferat sidan på plattan med kamera.. Laddat in bild på dator. Överfört till SD-kort och lagt in på plattan. 😀😀😀😀😀 Hoppas det är uppgiften du bad om.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kissidor
7/21/17, 9:08 AM
#8

hahaha, ja då vet du nu hur man tar skärmdump iaf 😃! ja precis, det var det där jag ville se 🙂, och då kan jag söka fram att det är den baltiska versionen du har, inte den nordiska som det borde vara för en svensksåld platta. vilken butik var det du hade köpt den ifrån? 

men, samtidigt brukar det inte vara några problem att köra andra europeiska mjukvaror på sin samsung, och varför skulle den baltiska versionen vara låst till ett engelskt tangentbord kan man ju fråga sig 🤔🤦‍♂️?  så är det naturligtvis inte, utan då är det nåt annat som är fel och då kanske det kan vara värt ett försök med fabriksåterställning ändå - eller hade du redan hunnit göra det pialinn?

och som sagt, jag skulle också vilja veta vad som händer om du laddar ner ett annat tangentbord från google play. antingen om du vill testa detta först innan du gör fabriksåterställningen, eller om det skulle vara så illa att du gör den och det inte hjälper.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pialinn
7/21/17, 10:40 AM
#9

Försökte ladda ner Swiftkey igår, men dom accepterade inte mitt lösenord. Forsökte manga ggr, fick vänta 29 minuter flera ggr. Så jag avinstallerade det. Största problemet just nu är att jag inte vet hur jag får över 54 memon till SD-kortet.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kissidor
7/21/17, 12:15 PM
#10

prova googles eget tangentbord då, och se om det går bättre: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.inputmethod.latin&hl=sv

vilken app har du skapat memona i? de flesta såna appar har väl möjlighet till molnlagring, dvs att man skapar en inloggning och då kan man synka upp sina data till antingen någon tjänst som google drive tex, eller om de har en egen server. är det här samsungs egen medföljande app borde memona gå att synka med samsungkontot kan jag tycka. har du skapat en samsungkonto än? om inte är det en bra idé att göra det 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Pialinn
7/21/17, 4:58 PM
#11

Jar gillar verkligen dina utmaningar. Samsungkonto??? Molnlagring??? Googledrive??? Du måste komma ihåg att jag snart är 70+. 😀 Bor ensam i en husbil vid en strand i Portugal och har ingen annan än du som hjälper mej. Men jag får lära mej massor! 🥀🌷⚘🌹🌼🌻🌺

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
7/21/17, 5:28 PM
#12

Hittade google drive. Hittade röstkort gör val till RU 2014 bl.a. Hur det hamnat där har jag ingen aning. Det verkar vara en del bilder folk skickat till mej 😀😀 Memona har jag sparat i en app som heter Memo. Ser ut srm ett urrive blad fron ett anteckningsblock. Jag kan redigera och hantera kategorier. När jag tryckt på redigera och tryckt pa alla o ska flytta

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
7/21/17, 5:31 PM
#13

Fortsättning! Kan jag bara dela upp memona i deras kategorier. Samlade alla i en ny "mapp". Inget mer. Det är bl.a. mönster på virkning jag måste ha kvar, för jag vet inte var jag hittade dom.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
7/21/17, 6:08 PM
#14

Tror jag lyckades med Samsungs Cloud. Men var hittar jag molnet?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

kissidor
7/22/17, 9:33 AM
#15

asch, hade ju nästan skrivit klart ett långt svar till dig igår när det plötsligt forsade in oväntade gäster här. jag slog ihop plattan och var en god värdinna ända tills läggdags och mer därtill, och nu när jag kollade igen imorse så uppdaterades sidan och det jag hade skrivit försvann 😕.

men hursomhelst, jag kollade i dotterns samsungplatta nu, och där fanns det en app som heter memo, så det är alltså en samsung-app. gick sen in i inställningarna under moln och konton/samsung cloud/säkerhetskopiera och synka. där ser jag allt jag kan välja att synka med samsung cloud och då bla memo 👍. detta var precis vad jag hoppades på 🙂. 

sen gällande var du hittar det så är väl svaret att det gör du inte precis, men det ska då fungera så att om du har loggat in och säkerhetskopierat med samsung cloud så ska sedan allt du säkerhetskopierat komma inramlande av sig självt om du loggar in på samsungkontot i en annan samsungenhet, eller i samma efter en fabriksåterställning.

men du kanske ändå skulle testa det här med ett annat tangentbord först, (det jag länkade i #10 nu, eftersom det strulade med swiftkey).

men det är ju i vilket fall som helst bra att du har aktiverat den där säkerhetskopieringen, ifall plattan plötsligt skulle gå sönder eller nåt. se bara till att den är inställd på att kopiera även med mobildata, för jag tror att i standardinställningen så kommer den bara att göra det när den är ansluten till wifi

slutligen så är jag inte direkt purung själv, har i alla fall passerat ett halvsekel 🙂. men jag har alltid varit väldigt teknikintresserad 🤓. men jag tycker du hänger med alldeles utmärkt 👍, bara du får en stund på dig att leta upp och testa det jag pratar om så hittar du det ju, trots att det är rena korvstoppningen ibland från mig 😃. 

btw så skulle jag inte ha nåt emot att bo i en husbil vid en portugisisk strand när jag blir 70+ 😎

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: