Annons:
Etikettköpråd
Läst 1367 ggr
punkmusic
6/8/17, 7:09 PM

Samsung Galaxy S7 Edge?

Min Samsung S5 har tyvärr efter trogen tjänst gått i graven. Snart blir det alltså dags för en ny telefon. 

Hur har ni upplevt Samsung Galaxy S7 Edge?
Jag värdesätter batteritid och processor. 
Berätta gärna om för och nackdelar, andra förslag på mobiler är välkommet.

Varför jag är inne på en Samsung S7 och inte en Huawei P10 är i nuläget att samsung är vattentålig, har längre/större batteri och är snabbare (?) än P10… Eller ska jag dras med en budget Sony en längre tid för att sedan köpa Samsung Galaxy S8..

Annons:
[HundochKatt]
6/8/17, 7:56 PM
#1

Jag har haft min S7 Edge i 2 månader drygt. Tyvärr gick displayen sönder helt plötsligt (under natten när den inte användes) trots skydd och den har precis varit på reparation. Min son har en likadan telefon och han har ett liknande fel, en rand på displayen, men jag hade helt svart och blinkande + randen så den var alltså obrukbar, till skillnad mot hans som går att använda. 

Får den här känslan att just den här telefonen har dessa problem och det verkade så när jag pratade med butiken som jag lämnat in den på lagning, att det var vanligt. 

Förutom detta så är jag nöjd med den som haft en S3 under flera år, som aldrig gick sönder utan bara blev slö till slut och behövde uppgraderas. 

Batteriet laddas snabbt och håller länge (förutom när den gick sönder då slukade den batteri).

kissidor
6/8/17, 8:22 PM
#2

jag hade en s7 edge ett drygt halvår och var riktigt nöjd med den - då hade jag ändå varit väldigt skeptisk mot att skaffa mig en samsung men det blev så att jag fick tillfälle att testa den och fastnade för den. nu ska det sägas att mobiler är lite av en hobby för mig så jag har för det första många andra av de bästa telefonerna från det senaste året att jämföra med (inklusive även iphone 7), och för det andra så förvånade jag mig själv med att faktiskt slå mig till ro och vara nöjd såpass länge som jag var med s7 edgen, det säger en del.

kameran är ju väldigt bra framförallt för oss som inte är så haj på att fotografera utan vill kunna få en vettig bild bara genom att sikta och trycka. den böjda edgen är ju ingen höjdare men man vänjer sig och bortsett från det är ju skärmen enastående. en fördel dock har den böjda kanten och det är att telefonen känns väldigt behändig för sin storlek.

batteritiden var mycket bra när jag hade den, då körde telefonen fortfarande marshmallow. har dock hört rätt många säga att batteritiden försämrats efter nougatuppdateringen. 

snabbheten är absolut tillräcklig, inte minst om man kommer från en s5 🙂.

har man rätt skal och rätt skärmskydd till den så är den inte särskilt känslig tycker jag, jag är klumpig och tappar mina telefoner ofta men den klarade sig alltid fast den studsade och for i trappor och över klinkergolv mm. till och med dottern har bara lite små skrapmärken på kanterna på sin s7 edge efter nästan ett år, och hon har spräckt fler skärmar i sin dar än jag ens kan hålla räkning på

den var inte bäst på allt, men jag gissar att orsaken till att jag trivdes så bra så länge med den var att den hade inga riktigt svaga punkter av större betydelse. annars är det nästan alltid nåt, antingen kameran eller batteritiden till exempel. 2016 års mest kompletta telefon tror jag någon recensent kallade den och det skulle jag kunna skriva under på.

Värd på Mobiltelefoner och Android

punkmusic
6/8/17, 8:51 PM
#3

#1 Vad tråkigt att höra, sett att det ligger billiga s7 ute med just skärmproblem. Så roligt, tack!

#2 Otroligt bra information, tack! Härligt att höra att den inte har några specifika svagheter. Jag blir nyfiken på om du skulle rekommendera någon annan modell eller märke då du är kunnig inom detta? Inte allt för dyr helst, då jag är student och inte har ett fast jobb fören om ett år. 
Samt vad tyckte du att den inte var bäst på?

kissidor
6/8/17, 10:22 PM
#4

det sämsta tyckte jag faktiskt var fingeravtrycksläsaren, den är sämre än alla andra jag provat - men den är ändå ok, så det känns ju inte som en jättegrej. edgeskärmen är förbaskat onödig, men när jag till sist hade hittat ett skärmskydd som funkade så kunde jag överse med det. det finns ju rätt många telefoner som upplevs som rappare i vissa situationer, och det beror ju på att de har mer optimerad mjukvara. men som sagt, den är absolut snabb nog, jag stördes inte alls av det.

jag kan tänka mig två telefoner som är lika kompletta som den - dvs inte perfekta men att de saknar några riktigt stora svagheter på såna punkter som är viktiga för många. det är då iphone 6s/7 plus samt oneplus 3t. iphone 7 plus är ju vattentålig dessutom men med sitt pris är den väl inte aktuell. 

det kan absolut finnas andra telefoner som är mer rätt för enskilda personer, men då bygger det nästan alltid på att man offrar en egenskap som kan få vara lite sisådär för att den inte är så viktig för en. 

men lg g6 har också en utmärkt kamera, är ganska lik s8 designmässigt men utan de dumma rundade kanterna - men är rätt mycket billigare. enligt dess specifikationer väntar man sig inte mycket av batteritiden men den är tydligen ganska bra.  och ja, den är också vattentålig. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4191479

oneplus 5 kommer att presenteras 20 juni och sen kanske det dröjer upp till en månad innan man faktiskt kan få tag i den. oneplustelefonerna är alltid oerhört snabba och ryktena säger att de satsat mycket på kameran, men batteritiden vet man inget om. batteriet är mindre än i nuvarande modell oneplus 3t, och det ryktas om en högre skärmupplösning - samtidigt blir processorerna allt strömsnålare så det kanske jämnar ut sig. batteritiden i nuvarande modell oneplus 3t är rätt bra och kameran är bland de bättre men inte en av de fyra främsta. definitivt i topp tio dock. de har slutat tillverka den och säljer nu de exemplar de har kvar: https://oneplus.net/se/oneplus-3t. det kan jag helt klartvsäga är ett bra köp - den är ju dock inte vattentålig, så om det är ett krav så finns det ju inte många att välja på - om oneplus 5 blir det vet man inte än.

Värd på Mobiltelefoner och Android

punkmusic
6/9/17, 10:15 AM
#5

Stort tack #4

Upp till toppen
Annons: