Annons:
Etikettsamsung
Läst 4344 ggr
ilenna90
2017-03-06 13:12

enhetslagring full

kan man på nått sätt ta reda på vad det är för något som tar upp plats på mobilens enhetslagring? 
jag har nästan alla kort på mitt minneskort, och jag har inte särskilt många appar alls - och av dom jag har är majoriteten också på sd-kortet. 

men nu får jag varningar om att telefonminnet är helt fullt och jag förstår verkligen inte varför?? vad är det som kan ta upp plats om det inte är bilder eller appar liksom?

Annons:
ilenna90
2017-03-06 13:15
#1

har kollat i mitt galleri nu och  jag har 459 bilder på mobilens egen lagring. låter ju väldigt orimligt att det ska vara för mycket o.o (11,7 GB är lagringens ursprungliga kapacitet.)

molbojse
2017-03-06 13:28
#2

Har du android ska du kunna se exakt vad som tar upp plats.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annette
2017-03-06 13:28
#3

Gå in på inställningar-lagring

Samma med min jobbmobil. Jag har inget extra alls och har tagit bort alla bilder, ändå är det fullt. Enligt telefonen är det programmen som tar sådan plats och de har varit med från början. 

Jag har satt i ett extra minneskort men det hittar inte telefonen.

ilenna90
2017-03-06 15:58
#4

#2 ja det var precis det jag frågade, hur man gör för att se det =) #3 vad konstigt! jag har ett minneskort men det är i princip helt fullt också -.- så skulle ju vara trevligt att få plats med mer på telefonminnet :o

ilenna90
2017-03-06 15:58
#5
molbojse
2017-03-06 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Har HTC men de flesta brukar se likadana ut.
Gå in på inställningar och scrolla ner till storage/lagring

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
2017-03-06 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Där inne ser jag (i alla fall) hur mycket minne jag förbrukat. Tryck på phone storage/telefonlagring

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2017-03-06 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Då får jag upp precis vad allt mitt minne gått till :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

ilenna90
2017-03-06 18:39
#9

tack så mycket!
fick fram en lista nu, som ser ut såhär: 
program 6,68 GB
bilder, video 659 MB
ljud 533 MB

och vad jag förstått går det 1000 mb på 1 gb? så hur kan mitt telefonminne på 16 gb vara fullt? o_o verkar ju jättemärkligt.

molbojse
2017-03-06 19:52
#10

#9 Det ska stå om mjukvarar snor minne eller inte. När jag hade min förra HTC på bara 16 gig så gick 9 gig åt bara till mjukvaran. Hade ett 32 gig minneskort då, nu är det tvärtom :p

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

ilenna90
2017-03-06 19:54
#11

åh jaha, sånt tar också plats ja.  men vad dåligt ändå att det ska ta upp så väldigt mycket av ens minne :o

molbojse
2017-03-06 20:53
#12

#11 Ja, jag var skitförbannad (stackars sambo som fick lyssna på mina haranger om hur vidriga android är som snor ens telefonutrymme xD) när jag såg att mjukvaran tar en himlans massa plats -_-

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

kissidor
2017-03-06 21:36
#13

hahaha 😃! men jo, så är det att nånstans mellan 8-10GB eller nåt i den stilen är redan paxat av själva operativsystemet (och att utrymmet som operativsystemet tar ingår i det totala utrymmet som lite vilseledande anges som telefonens lagringsutrymme gäller förresten windows och iOS också, så de är också vidriga 😃) 

men hursomhelst borde det egentligen vara olagligt att göra telefoner med mindre än 32GB lagring åtminstone 😓. men ilenna du får väl gå in på inställningar/appar och se vilka appar som tar speciellt mycket plats och om det går att flytta över delar av dem till ditt sd-kort. (och självfallet bilderna). vissa appar kan också ha en väldigt stor cache som kan vara lämpligt att rensa när minnet är sådär fullt. 

sen kan det ju vara så att du har laddat ner nåt i vissa appar som du nu redan tittat/lyssnat på och därför kan ta bort. har du spotify? om du har det och har laddat ner listor i offlineläge så ta och kolla så det är på sd-kortet de ligger och inte i internminnet

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ilenna90
2017-03-07 01:00
#14

#13 jättedåligt -.- och ja det borde ju helt klart vara minst 32 gb's lagring på alla mobiler. Men det tjänar dom väl inte på.. ;) Men jag ska se till att tömma cach, var faktiskt väldigt länge sedan jag gjorde det. jag har dom flesta appar på sd-kortet redan, (precis som alla övriga bilder) och eftersom det också är nära på fullt kan jag inte flytta över något mer :/ Hur menar du med spotifylistorna? Att jag ska flytta just spotify-appen till sd-kortet? Eller kan jag välja specifikt för dom nedladdade listorna bara? Är inte så teknisk när det gäller just sånt här haha.

kissidor
2017-03-07 15:15
#15

dags att skaffa ett större sd-kort då ilenna Glad!

alltså om du inte har laddat ner några spotifylistor i offlineläge så tar de ju inte upp nån plats, men om du har det så väljer du vad jag minns lagringsplats för dem i spotifyappens inställningar. förut var det så att man inte kunde välja, utan den lagringsplats som hade mest ledigt utrymme när man första gången på en ny enhet öppnade spotify, där hamnade listorna punkt slut. men jag har bestämt för mig att det uppdaterades så att man kunde välja, precis som man kan välja i kamerans inställningar var bilderna ska hamna. 

tyvärr sitter jag själv nu med en telefon som saknar sd-kortplats (det är dock 64GB inbyggt i denna, så jag klarar mig Glad) så därför kan jag inte kolla hur det ser ut då den inställningen förstås inte visas hos mig. men gå in och grotta lite i spotify och dess inställningar och se vad du hittar.

Värd på Mobiltelefoner och Android

ilenna90
2017-03-07 15:28
#16

åh men då ska jag kika inne på spotify och se vad jag har för inställning där ^^ 

tömde cachen igår i alla appar och det frigjorde rejält med utrymme faktiskt, så nu är mätaren inte ens röd. så tack för påminnelsen om det ^^

kissidor
2017-03-07 16:10
#17

ah men härligt att det hjälpte att tömma cachen iaf 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: