Annons:
Etikettköpråd
Läst 1005 ggr
Emmy
4/17/16, 11:43 AM

Byta till Android? - Vilken passar bäst?

Jo, som rubriken lyder så funderar jag på om det är värt att byta från Apple till Android? I dagsläget har jag en iPhone 5C vars liv hänger i en tunn tråd, för varje dag som går ger den upp mer och mer. Jag har nu haft iPhone sedan 2012, alltså ganska länge, och är som sagt nyfiken på om det kan vara värt att gå över till Android. Jag har gjort testet på Android.com som ska kunna hitta en passande telefon utefter användningsområden, men jag tyckte inte alls att det fungerade. Även om jag bytte preferenser så kom samma 3 smartphones upp alla gånger. Så först och främst, ät det värt att gå över till Android? Följdfrågan blir då; Vilken telefon skulle ni rekommendera? Viktigt är att kameran är bra (ska finnas fram- och bakkamera), batteritiden ska vara längre än en iPhone 5C, bra skärm (storleksmässigt ska den helst gå ner i bakfickan.) samt att den inte är superseg då jag vill kunna surfa/spela/titta på film. Jag har googlat på och läst om SG Note 4/SG Note Edge/SG S6/SG S6 Edge/LG G4/OnePlus One/OnePlus Two och tycker om allihopa, men kan ingenting om Android.

Annons:
kissidor
4/17/16, 11:52 AM
#1

din fråga kräver ett ganska utförligt svar, och jag måste kila nu och blir upptagen till ikväll, men jag kommer att svara på din fråga sen 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
4/17/16, 6:00 PM
#2

det känns som att det mest självklara valet för dig att testa när jag läser dina punkter är en sony xperia z5 compact.  z3 compact håller också måttet fortfarande om man vill spara en tusenlapp ca. 

lite lustigt att du fått upp förslag på så stora telefoner när du kommer från en 4-tummare, och att du fått upp de två stora oneplus-telefonerna när det finns en mindre som blivit väldigt uppskattad 🙂. oneplus x vore väl ett lämpligare val för dig isf, men jag tror dock inte den spelar i samma liga som xperiorna när det gäller batteritid och kamera. 

s6 har ju den klart bästa kameran av de du fått förslag på, ingen konkurrens alls där. den är ju inte jättestor, i bakfickan får den nog plats. batteritiden är däremot inget att skriva hem om, ifall priset inte är ett problem så tror jag s7 är betydligt bättre på den fronten. xperia-compacterna är kända för riktigt bra batteritid (kanske allra bäst i den ett år äldre z3 compact faktiskt!) och ligger också närmare din iPhone i måtten. kamerorna och skärmen är bra nog, och flyt/snabbhet alldeles utmärkt 🙂. 

lite varning för z3 compact som har en lite känsligare skärm än genomsnittet av mobiler, och då är det tyvärr dessutom så att om skärmen spricker på en sony är det inte bara att surfa vidare och gräma sig över sprickan som på de flesta telefoner, utan skärmen blir då obrukbar. har dock inte hört om några utbredda problem med detta på z5 compact. 

sen om du rent allmänt skulle trivas bra med att gå över till android kan man inte veta. det ÄR lite jobbigt att byta operativsystem och det är inte säkert att man nånsin vänjer sig, jag försökte själv använda en iPhone 6s plus nyligen men jag fattade aldrig vad som var så fantastiskt med den och trivdes inte alls bra med den jämfört med mina androidtelefoner, så jag sålde den. 

då hade jag ändå haft iPads i flera år så jag var van vid iOS, och hade inga större problem med att leva med det i surfplattor, men i min telefon som är min ständiga följeslagare och alltiallo kunde jag inte förlika mig med det. och naturligtvis är jag inte ensam om att ha upplevt detta och naturligtvis är det lika vanligt för de som försöker byta från andra hållet att de aldrig vänjer sig och trivs. det hade ju varit enklare om du hade haft möjlighet att låna och testa en bra androidtelefon från en kompis eller familjemedlem först

men jag kan med gott samvete säga att de bästa androidtelefonerna idag presterar lika bra som iPhones vad gäller snabbhet, flyt, kamera etc etc - men de dyraste androidtelefonerna kostar just inte mycket mindre än nyaste iPhone heller. den stora vinsten i värde för pengarna kan man göra på tex förra årets bästa androidtelefoner, som fortfarande håller måttet gott och väl men nu har sjunkit i pris på ett sätt som iPhones aldrig riktigt gör - eller på androidtelefoner i övre mellanklass som presterar mer än tillräckligt bra för de allra flestas önskemål men för några tusen mindre än de verkliga topplurarna.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Emmy
4/17/16, 6:38 PM
#3

#2 Oj vad genomgående svar, tack så mycket! :) Jag ska läsa på om Z5 nu direkt.

Det jag menade med skärmstorleken (att den ska kunna komma ner i bakfickan) är att den inte bör vara som en iPad men samtidigt inte lika liten som en 5C. Jag tycker att 5C skärmen är på tok för liten och vill ha något större än den. Hur är batteritiden på en Note4/Note Edge t.ex.? Om du har erfarenhet av dem vill säga.

Emmy
4/17/16, 7:12 PM
#4

#2 Efter att ha läst om Z5 och sett på lite olika reviews så kan jag konstatera att den inte känns riktigt rätt. Kameran var inte alls så bra som jag trodde och skärmen önskar jag hade mer att ge.

kissidor
4/17/16, 7:47 PM
#5

mja, jag har inte haft just en note 4 eller en note edge, men däremot har jag haft både note 2, note 3 och s6 edge + (den sista fanns inte med på din lista men den är precis som note 5 fast med edge och utan penna). de är ju väldigt mycket större än din 5c, så ett litet varningens ord kan vara på sin plats att även fast du vill ha en större skärm kan det vara svårt att göra ett stort hopp i bara ett steg 🙂, det vore lättare att vänja sig vid storleksändringen i två steg, först upp till 5" och sen därifrån eventuellt till 5,5-5,7".  hursomhelst, note-serien har alltid haft för sin tid bra batteritid och utmärkta kameror, och s6 edge + har också bra batteritid.

nej z5-seriens kamera ligger inte med i absoluta toppstriden tyvärr, vilket nog var vad sony egentligen siktade på. svårt att veta precis vad olika personer menar med "bra kamera" dock - det är nästan alltid vad man anger som ett önskemål, men sen kan det visa sig betyda vad som helst från "helst lite bättre än den som är allra sämst i världen" till "minst en av topp 3 i världen just nu" 😃. 

men ok, för dig betyder det alltså snarare en av topp 3 🙂, och av 2015 års modeller så rör det sig då om s6:orna, lg g4, iPhone 6s:orna och enligt vissa även nexus 6p/5x. av dessa är vad jag förstår lg g4 mer för de som är lite proffsiga och vet precis hur de ska ställa in för att få olika resultat, medans s6:ornas är mer som iPhones, point and shoot och det blir bra. en bra skärm ville du ju också ha och medan egentligen alla telefoner i de högre prisklasserna idag har riktigt fina skärmar så är det nog ingen tvekan om att s6:orna med sina skärmar kickade precis alla andra telefoners rumpa för 2015 🙂.

(en sak man kan tänka på när det gäller framförallt kamerarecensioner är dock att brister i kameran är ofta mjukvarurelaterade och kan alltså förbättras genom programvaruuppdateringar, och det gör de också - även om de aldrig blir fullt lika bra som de som var utmärkta redan från början så törs man nog anta att z5:ornas kameror presterar bättre idag än när de recenserades.)

hursomhelst, det är ju attans att s6:s förmodligen största svaghet är just batteritiden - men hur var det med s7, den finns inte med på kartan för dig eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: