Annons:
Etikettköpråd
Läst 5881 ggr
MoaL
2016-03-12 19:50

Samsung galaxy S5 vs. S7

Halloj! Jag håller på att bli knäpp på min telefon som jag fick för ett par år sedan, en Samsung Galaxy Trend. Extremt långsam och hänger sig hela tiden. Därför funderar jag såklart på att köpa en ny telefon. Jag är inte den som gillar att lägga pengar på sådant (har aldrig köpt en telefon i hela mitt liv), så det svider verkligen i mig, men jag är superdupersugen på den senaste S7 Edge. Jag råkade nämligen vara så dum att jag tittade igenom den på Phone House. Bad move, för nu vill jag verkligen ha den. 🤐😛

Min mamma har en S5 som också är riktigt fin, det var den modellen jag hade tänkt på först (innan jag gjorde dunderblundern att ta upp den dubbelt så dyra S7:an 😮).

Jag är värdelös på allt det tekniska, så kan någon vänlig och kunnig själ kolla igenom specifikationerna på S7:an och S5:an och säga vad ni tror om dem? Hur vet man vilken kamera som är bättre, till exempel?

En sak jag ÄLSKADE med S7:an när jag kollade igenom den var att man dels kan ljusa upp bilden innan man fotar, och att den dessutom fotade så fort man tryckte på knappen. Höll man inne så rasslade det bara till så hade man tagit typ fyrtio bilder, vilket ju måste vara super om man tar kort på något som rör sig. 😍

Tack på förhand!

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
kissidor
2016-03-13 07:12
#1

jadu, det låter som att jag egentligen borde göra din ekonomi en tjänst genom att rekommendera s5:an - men det kan jag tyvärr inte 😃. men får jag fråga varför du inte funderar på s6:an (eller för all del på ett annat märke) 🙂? är det för att du absolut vill ha en vattentät eller? isf förstår jag det och så lägger vi alla funderingar på s6 åt sidan, men annars om det inte är så viktigt för dig så tycker jag det skulle vara den bästa kompromissen, då den ju också var lika dyr som s7 vid släpp men nu kommit ner till betydligt rimligare prisläge. 

s5 och s7 är ju nästan som natt och dag enligt min mening, där s5 representerar allt det som samsung brukade få kritik för medan det från och med s6 kom ett nytänk från samsung där man bla satsade stort på kvalitetskänsla och snabbhet och på att höja kameran från en av de bästa till den allra bästa. å andra sidan tog man bort en del saker från s5 till s6 som minneskortplats och vattentätheten, och det blev det så mycket negativt kritik för att de nu lagt tillbaks detta i s7. 

så visst, s7 är naturligtvis även en bättre telefon än s6 - men att köpa två år gamla s5 - det kan man naturligtvis göra om det är vad ekonomin tillåter och man har gett sig sjutton på att man ska för allt i världen inte ha nånting annat än en samsung - men jag skulle inte kalla det ett klokt och framtidssäkert val.

Värd på Mobiltelefoner och Android

MoaL
2016-03-13 12:35
#2

Haha, äsch då, jag kommer tydligen att bli halvt ruinerad. 😃 Vad menar du är de största skillnaderna mellan s5:an och s7:an då? Hur kan man se vilken kamera som är bäst? Hur viktigt är megapixel?

Nej, jag är ute väldigt mycket med hunden och vill därför ha en telefon som tål regn och rusk. Dessutom har jag hört folk som sagt att s6:an är sämre än s5:an..? Jag skulle gissa att det är minnet och vattentätheten de syftar på. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kissidor
2016-03-13 16:24
#3

ja det är det de syftar på när de tycker s6:an är sämre än s5:an, och en del kanske också menar att det är en försämring att den är gjord i glas, jag håller inte med dem men det är ju en smaksak så jag säger inte att de har fel, bara att jag personligen tycker tvärtom 🙂. 

s6 har i alla händelser en mycket bättre kamera än s5, och den är mycket snabbare. s5 har framförallt på tok för lite RAM-minne redan när den kom, och det är verkligen inte alls bra med tanke på framtiden. fingeravtrycksläsaren är också ganska usel i s5. 

personligen tycker jag faktiskt det är bra att s6:an inte har plats för minneskort, eftersom det interna lagringsutrymmet är sjukt mycket snabbare, och när en telefon inte har sd-kortplats så finns den ju i gengäld att köpa i olika varianter med olika mycket internlagring. fast visst, det kostar en del att köpa en med mer plats då. men frågan är om inte de allra flesta klarar sig med de 32GB som grundversionen av s6 har, jag vet att jag klarar mig med det iaf.

megapixel är absolut inte det viktigaste så länge det är över en viss gräns. faktiskt så har ju samsung tom minskat antalet megapixlar i s7, men jag tror absolut inte att den har en sämre kamera.

jag tror de flesta nyare telefonerna inklusive s6 har en viss vattentålighet, sk splash resistance - jag har aldrig haft nåt problem med regn och jag har inte haft nån vattentålig telefon nån gång. däremot gick det inte så bra för mina telefoner som jag tappade i toaletten för några år sen, men jag tror kanske att en nyare telefon skulle ha klarat även detta om man varit snabb nog med att fiska upp den och noga med att låta den ligga avstängd och torka ur.

Värd på Mobiltelefoner och Android

MoaL
2016-03-13 18:04
#4

Gaah, jag var på Elgiganten för en stund sedan och ställde mig i kö på en vit s7/s7 Edge (jag kunde inte bestämma mig, så jag ställde mig i kö på båda så att jag kan vela fram tills jag står där och måste välja🤪). Jisses vad fin den är! Om du skulle välja mellan s7 eller s7 Edge, vilken skulle du ta och varför?

Rent funktionsmässigt så har jag egentligen inte behov av Edgen, men när jag startade en youtubevideo på de båda varianterna så var det mycket läckrare att titta på s7 Edge. Men min fundering då är ju om det verkligen är värt 1200 spänn extra? 😮 

Dessutom är s7:an lite behagligare i storlek än s7 Edge som är typ en centimeter högre och bredare, men det är klart, en större skärm har ju sina fördelar också. Seriöst, det här är skitsvårt! 

En sak jag tyckte var häftig är att det ju går att dela skärmen i två, så jag kan med andra ord kolla youtube samtidigt som jag är inne på till exempel facebook. Eller ta upp kalendern samtidigt som man skriver sms. Vilken bra funktion! Jag är på riktigt dinosaurie när det gäller telefoner, märks det? Allt är helt fantastisk för mig, haha. 😃

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kissidor
2016-03-13 18:28
#5

tja jag skulle ha valt s7 edge men endast för att den är större 🙂. om du tycker att platta s7 är bättre för dig i storlek så ser jag verkligen ingen anledning att du ska välja edgen. jag håller med om att den är sjukt snygg, men det krånglar också till det lite med den där edge-kanten. om jag kunde få den storlek jag ville ha oavsett om jag valde platt eller edge så skulle jag utan tvekan välja den platta.

jag har en del erfarenhet av det eftersom jag hade s6 edge + ( en större modell som kom i höstas, den är 5,7") i ett par månader innan jag gav den till min dotter, och det var svårare att hitta vettiga skal och ett bra skärmskydd (dvs härdat glas) var bara att glömma. men, om du använder fodral av plånbokstyp som min dotter gör så är det ju ett mindre problem att det inte går att få tag i ett vettigt skärmskydd. (själv kan jag tyvärr inte alls med den sortens fodral, tycker "locket" är tokmycket ivägen hela tiden.) men sen upplever jag också att i starkt ljus så kan det blänka lite störande på själva edge-ryggarna. 

fast att du kan dela skärmen på två appar (obs! dock att det gäller inte vilka appar som helst utan endast ett fåtal. men kanske funkar det med de du skulle vilja använda det med) gör sig ju bättre på en större skärm förstås 🙂

slutligen så ska jag säga det också att jag vet ju att de utvidgat edge-funktionen lite jämfört med s6 edge och edge +, så det kan ju hända att den är mer värd nu och det kan jag inte uttala mig om.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Bamse100]
2016-12-31 14:07
#6

Har själv haft bara appel typ och jag har nu en Samsung galaxy S7 edge. Den är smidig och tar bra foto i alla ljus lägen om du gillar att ta foto. Har själv inte upplevt något minus med den alls på några plan. Den håller batteriet bra även om man lyssnar på musik typ hela tiden eller tittar på play program. Så jag kan varmt rekommendera den till dig kan även säga att jag som varit nörd på iPhone aldrig nu kan tänka mig annat märke än samsung.

Annons:
MoaL
2016-12-31 21:33
#7

Oj, gammal tråd. 🤪 Jag köpte en Samsung galaxy s7 och älskar den. Jag valde bort edgen då jag inte tyckte att det  var värt pengarna. iPhone har jag aldrig gillat, haha. 😃 Men Samsung galaxy s7 är sjukt bra, finns inget jag är missnöjd med. 👍

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

kissidor
2017-01-01 11:05
#8

Haha, ja tråden var gammal 😃- men nu fick vi ju iaf veta vad du valde för telefon och att du blev nöjd, det tycker jag var roligt 👍!

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Bamse100]
2017-01-01 19:53
#9

Bra val

Honestyisdead
2017-01-02 19:29
#10

Ska hämta min sjua imorgon :)

[Bamse100]
2017-01-03 22:37
#11

Grattis Hera du kommer bli nöjd :)

MoaL
2017-01-03 22:47
#12

#10 Åh vad kul! Vad hade du tidigare?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Honestyisdead
2017-01-03 22:54
#13

Jag hade s5 innan. Har precis börjat undersöka 7an och kameran tar bättre bilder kan jag konstatera!

Annons:
Skitgalen
2017-01-06 16:38
#14

Om jag får slänga mig in i denna tråden, vad är det för material på baksidan av en s7? Är det nåt matt eller plastmaterial eller är det som på s6? Jag tyckte inte alls om 6an då den va för glansig och man såg fingeravtryck alldeles för tydligt…

Honestyisdead
2017-01-06 16:51
#15

#14 Jag har aldrig haft en mobil som inte varit "glansig". Min s7a är vit och antagligen vad du menar "glansig ". 

Det spelar ingen roll för mig eftersom jag har plånboksfodral.

Skitgalen
2017-01-06 16:56
#16

#15 Det jag menar är att s6:an har typ glas på baksidan vilket gör att det syns tydligare, men nu har jag en J5 så har den en ganska matt baksida, förvisso är det ju plast men då fastnar inga märken, förstår du hur jag menar?

Honestyisdead
2017-01-06 17:03
#17

Vet inte vilket material det är. Men det ser du ju om du läser produktbeskrivningen

kissidor
2017-01-06 19:52
#18

Jo det är glas bak på s7 också, blankt som lätt samlar fingeravtryck. En utmärkt lösning på det problemet om man inte vill använda skal el dyl är att sätta på en genomskinlig men matt skyddsfilm. Så gjorde jag på min s7 edge, då skyddar man den ju mot repor också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Skitgalen
2017-01-06 22:11
#19

Vart kan man hitta sån skyddsfilm för nånstans?

kissidor
2017-01-06 22:39
#20

själv köpte jag mitt till min s7 edge på bestskinsever.com där jag även köpte skärmskyddet, eftersom det är knepigt att hitta ett riktigt bra skärmskydd till en telefon med såna böjda skärmkanter. men det går säkert att hitta ett liknande baksidesskydd på fler ställen.

och vill man ha lite extra piff på det kan jag rekommendera den här sidan för ett gigantiskt utbud av mönstrade skins som kan fås i både blank och matt finish (man kan även ladda upp en egen design har jag för mig): decalgirl.com

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Skitgalen
2017-01-07 13:00
#21

Åh tack så mycket!! :)

Skitgalen
2017-01-07 13:02
#22

Är såna skins lätta att sätta på?

kissidor
2017-01-08 10:22
#23

Ja det tycker jag 🙂. De från decalgirl använde jag alltid förut när man hade plastbaksida på telefonerna, och jag lyckades aldrig sabba nåt skin iaf. Det genomskinliga från bestskinsever ska våtappliceras med typ vanligt vatten och en droppe diskmedel, så det tar lite längre tid men resultatet blir verkligen helt perfekt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Carmarino
2017-08-16 15:58
#24

S5:an är tydligen väldigt hållbar. Det är inte alla telefoner som klarar att falla från ett flygplan på 300 meters höjd, filma hela vägen ner, landa i en trädgård och fortsätta filma. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: