Problemlösning

Kameraproblem och Spotify

2016-02-21 11:29 #0 av: Zofia89

Hej! Syrran har köpt en Samsung galaxy j5 telefon och när hon laddade ner Spotify via google play slutade telefonens kamera fungera. Vad kan detta bero på? Kameran började fungera igen när hon raderade spotify... :/ Kan man utan dator ladda ner appen någon annanstans ifrån? Varifrån isf?

Anmäl
2016-02-21 11:56 #1 av: kissidor

det kan man i princip göra, men jag skulle inte vilja rekommendera det. man utsätter sig för en väldigt stor risk då, precis som när man på datorn bara googlar fram en nedladdningskälla för ett gratisprogram och tar risken att få med vad som helst på köpet... 

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2016-02-21 12:02 #2 av: Zofia89

Okej. Man kunde ju tro att google play är "säker" :/ antar att hon får klara sig utan spotify då bara, inte lätt då hon är 15 😂

Anmäl
2016-02-21 13:14 #3 av: kissidor

jo att ladda ner spotify från google play är säkert, men nu pratade vi om att ladda ner den nån annanstans ifrån Glad.

självklart ska inte en femtonåring behöva vara utan spotfy i mobilen Glad - detta måste fixas! testa allra först att gå in på inställningar/appar/spotify och töm cache och data. det hjälper förmodligen inte men nästa steg är lite jobbigare så testa det ändå först. om det inte hjälpte så gör en fabriksåterställning av mobilen. det tömmer telefonen helt så se till att det inte ligger några bilder eller nåt som hon vill ha kvar i internminnet. en fabriksåterställning kan lösa alla möjliga skumma fel och det är det första de kommer att göra på verkstaden om ni lämnar in den. och lämna in den för garantiåtgärd är det ni måste göra om inte fabriksåterställningen heller hjälper.

har snabbgooglat lite för att se om det verkar vara ett vanligt problem men jag hittar inget på det, så nåt verkar det vara med just hennes telefon och självklart ska hon inte behöva acceptera det

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2016-02-21 13:31 #4 av: Zofia89

Hon fick en j5 på onsdag, torsdag kväll hade kameran slutat fungera, hon återställde fabriksinställningarna och efter det funkade kameran en stund för att sedan strejka.. Jag åkte med telefonen till elgiganten och fick den utbytt och igår på eftermiddagen slutade den fungera igen, vi åkte in till elgiganten där det råkade vara kunnigare personal på plats så de misstänkte att något går snett med någon app så vi skulle återställa fabriksinställningarna och sedan lugnt ladda ner en app i taget för att kolla hir det gick. Hon laddade ner spotify idag och märkte då att kameran slutade fungera. När hon då raderade appen igen funkade kameran igen.

Appen var alltså från google play så den borde ju inte ställa till det, det jag menade med att play borde vara säker men nåt är på tok med just spotify...

Ska be henne ladda ner appen igen och om kameran slutar fungera igen be henne gå in och tömma cache..

Att återställa fabriksinställningarna och sedan ladda ner appen igen lär inte funka då hon testade det med den första telefonen och problemet kom tillbaka när hon tog hem appen 😕

Tacksam för era råd!

Anmäl
2016-02-21 14:10 #5 av: kissidor

ok, ja jag visste ju inte historiken där Glad. men buggfria appar garanteras nog  varken i googles, apples eller microsofts appbutiker Skrattar. konstigt dock att man inte hittar nåt om det på nätet - j5 är ju en ganska vanlig "ungdomstelefon" skulle jag tro, och spotify en ganska vanlig "ungdomsapp" - din syster lär knappast vara den första som försökt kombinera dem!

en sak slog mig - nu i den senaste versionen av spotify när man kan lägga till videoklipp - då behöver den ju åtkomst till kameran, jag undrar just om det kan ha med saken att göra. nånting med beviljandet av rättigheter där som inte funkar som det ska.

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl
2016-02-21 14:16 #6 av: Zofia89

Ja, det kan hända.. just nu funkar kameran och hon har spotify, får väl se hur länge 😊 jag försökte också googla men inte hittade jag heller nåt.. man får ju hoppas att det strulat färdigt nu 😊

Anmäl
2016-02-21 14:35 #7 av: kissidor

eftersom ni fått samma problem på två telefoner så måste det ju vara en bugg iaf och då kommer det ju att lösas - håller tummarna för att ni slipper vänta länge Glad

Medarbetare på Mobiltelefoner och Android

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.