Annons:
Etikettoperativsystem
Läst 1779 ggr
_Fisken
2016-02-20 13:03

Android vs iPhone

Frågan kanske är ställd tidigare. Hur är prestandan jämfört mellan en iPhone och en Android telefon?  Jag jämför pris - snabbheten.  Får jag betala mer för en iPhone med en viss prestanda (hastighet och minne) relativt en Android?
Har nån av er bytt och hur upplevde ni det?

Jag tittar på Tradera/Blocket och ser iPhone 5s för 1500kr tror jag det var…beg givetvis. Behöver nog 16G minne eller nåt sånt misstänker jag.

Orsak till frågan? Min Adroid börjar krångla och därför testade jag en iPhone6 och upplevde den snabb. IPhone6 kostar visserligen 6500kr och om jag köper en Android får jag kanske samma speed o även fördelen o kunna stoppa i ett större SD-kort - om jag har lust?

Annons:
kissidor
2016-02-20 14:52
#1

Android är sen länge ikapp med snabbheten - men bara de vassaste androiderna såklart, och då kostar de som regel inte nämnvärt mindre heller. det är nog vilket operativsystem man trivs bäst med som bör vara avgörande för vilken man väljer då snarare än priset. jag innehar för närvarande både den bästa androidtelefonen och den bästa iPhonen (nexus 6p och iPhone 6s plus), så jag sitter inte bara och gissar utan jag har god grund för påståendet 🙂. (där är iofs nexusen rätt mycket billigare)

en sak med prisbilden är ju att android"flaggskeppen" går ner i pris betydligt snabbare än iPhones, så en halvårsgammal androidvärsting kan vara ett mycket prisvärt köp. sen finns det ju också tillverkare som levererar lite mer per krona än andra - huawei är tex en sådan.

däremot kan man ju hitta en androidtelefon som presterar fullt godtagbart för väldigt många till ett pris som passar deras plånbok bättre - ska man då välja en iPhone istället blir det ju till att titta på en begagnad eller rekonditionerad som har några år på nacken. men även där tror jag faktiskt man blir en gladare mobiltelefonsinnehavare genom att gå på vilket OS man trivs bäst med 😉

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-20 18:00
#2

Bra kommentar och redogörelse. Tack.  I slutändan handlar det alltså om vilket OS man föredrar. Ja, jag är ju Google-fantast så om jag skulle byta till iPhone så blir det att få in ett andra "moln" i min digitala miljön. Det är inte så upphetsande faktiskt.  Snabbheten bör (rent logiskt) finnas även bland Android i de nyare modellerna. Minnet fixar man ju med ett SD-kort.

_Fisken
2016-02-21 15:39
#3

Kissidor. Finns USB-C nu?  Mini-USB tycker jag funkar bra. Den är stryktålig (även om den kan vändas fel) men micro-USB tål inte långvarig användning. Den måste ha haft dåliga testdata på utslitningsprovningen!  
Läste en artikel om att "de" ska enas om en laddkontaktstandard. Hoppas det blir en platt typ iPhones. Den kan man vända va? Den ser också stryktålig ut.

kissidor
2016-02-21 16:26
#4

dessa telefoner har i dagsläget usb type c: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s259981502

meningen är ju att det ska bli den gemensamma standarden, som det pratats om i flera år nu - men tillverkarna i gemen är väldigt sega att haka på då de vet att folk inte är odelat positiva i början, det är ju alltid jobbigt att byta standard för att man måste köpa en massa nya grejer och ha flera olika parallellt. 

folk har visst redan glömt hur det var på knapptelefonstiden när varenda telefon hade sin egen sorts laddare, till och med inom samma tillverkare 😓

men det är väldigt skönt att ha det iaf, och jag har inte gnällt det minsta över att jag behövt köpa extra usb c till usb-kablar 😉. men vi får väl se här nu på mwc hur många av drakarna som är med på type c-tåget

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2016-02-21 16:30
#5

tillägg, såg just att lg:s g5 som presenterades idag kommer med typ c också - men har för mig att ryktena sagt att samsungs s7 inte gör det. det får vi snart veta iaf, då den presenteras ikväll

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-21 16:33
#6

Ne, exakt. Konverteringssladdar spelar ingen roll bara kontakten är bra. Sökte ganska länge på "usb contacts" och lyckades hitta en skaplig bild över de som finns. Usb-c tycks vara mkt ny standard.

http://mobizoo.com.br/wp-content/uploads/2015/06/usb-type-guide1.jpg

Annons:
kissidor
2016-02-21 16:38
#7

ja, fast det har som sagt pratats om den i åratal känns det som. macbook har väl sådana också. den är hursomhelst platt och likadan på bägge sidor, lite större än micro usb och känns ganska gedigen tycker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-21 16:41
#8

Ok. Framöver blir jag tvungen att köpa en ny telefon. Jag bollar med dig lite då. Om du vill…jag brukar läsa reviews. De brukar ge god ledning. Tror jag..

kissidor
2016-02-21 17:40
#9

du får gärna bolla det med mig, jag tycker sånt är roligt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-27 16:04
#10

Kissidor. Var det du som sade att storleken spelar roll? Asså, att den är snabbare då? Hårdvaran är s.a.s styvare. (Fy fasiken va jag fick till det nu…)

kissidor
2016-02-27 18:06
#11

ja nu ser man att det är lördagkväll hos dig fisken 😃

tja alltså i androidvärlden går det oftast hand i hand, de mindre storlekarna kostas inte på lika bra hårdvara. många är ju sura för det förstås, men jag kan se logiken i det också - det är ju troligare att den som vill ha en riktigt rejäl skärm ser på sin smartphone mer som en liten dator och vill att den ska prestera därefter

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-27 18:30
#12

Ok. Ja, de små uppskattas uppskattas just för sin storlek. Fickvänliga lixom. De större är för de som vill ha lite krut. Jag kan tänka mig det. Det är ju större batterier till de stora och därmed också mer energikrävande = snabbare.
Det är ju klart trevligare med de snabbare (=större) då de får upp  appen så den går att använda. Min är så seg så jag somnar…

😉

kissidor
2016-02-28 07:50
#13

mm, förstår det - men din telefon är dock ganska gammal och av det märket som varit känt för det tyngsta och mest laggbenägna gränssnittet av alla Androidtelefoner. 

men har du fabriksåterställt den nån gång? det bör man absolut göra vid alla större uppdateringar och det har stor chans att pigga upp en gammal trött mobil. om inte det räcker skulle din s4 mini nog få lite nytt liv av att bli rootad och få en custom ROM, om du orkar hålla på med sånt och törs ta risken att du istället gör en brevpress av den. det kan ju i alla fall vara nåt att överväga om du skaffar en ny telefon så kan s4 minin på det viset bli en lite anständigare reservtelefon.

de enda som inte tummat alltför mycket på de mindre modellernas prestanda har varit sony med sina compact-telefoner. nu har dock även de gått ifrån det konceptet med sina kommande telefoner, så den sista compact-modellen är och kommer att förbli sony xperia z5 compact som kom i höstas, det är väl i stort sett bara den jag kan rekommendera om du vill ha en nättare men välpresterande androidtelefon. tänk dock på att de krympt yttermåtten i förhållande till skärmen en hel del de senaste åren, du kanske inte alls skulle ha några problem med en 5-tumsskärm i din ficka och i såfall öppnas det upp betydligt fler möjligheter

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
_Fisken
2016-02-28 08:15
#14

Jag har aldrig fabriksåterställt den. Kanske jag skulle prova det?

Till våren ska jag köpa ny telefon.  Eftersom jag har ett yrke som "kräver" mer eller mindre en telefon som är en förlängd arm av min stora dator så kan jag ev. tänka mig gå upp ett snäpp i storlek. Jag ska absolut överväga det.  Om så blir fallet, vilket märke kan man då tänka sig? Om jag inte kan bestämma mig så brukar jag ta mitt-emellan-märket. Bästa medelvärdet. Med det menar jag att jag kanske inte väljer det absolut värsta o dyraste utan nåt medium. 

Jag har ett krav och det är att telefonen innehåller Bluetooth 4.0 men den relativt nya standarden torde finnas snart "i-var-mans-telefon". Sen tror jag också jag ska sätta ett krav på kamerans speed. Att den kan se en IR-puls på 25us.

kissidor
2016-02-28 08:51
#15

väldigt mycket värde för pengarna får du med märket huawei tex, men "förra årets flaggskepp" är också värt att kolla upp. beträffande storleken så om du inte har väldigt lätt och nära till nåt välsorterat elektronikvaruhus som du kan känna på storlekar i kan du förhandstitta lite på den här sidan: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/

här har jag som exempel lagt in din s4 mini och en z5 compact - bredvid min älskade nexus 6 😃:  http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-s4-mini&sony-xperia-z5-compact&motorola-nexus-6

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-28 09:04
#16

Det där var ju en bra site! 

Så du gillar Nexus 6 eh?  Jag ska "prov-ficka" en 6-tummare när jag är in i storstan sen. Jag blev lite avskräckt för stora telefoner när min fd. arb.kollega kom med en riktigt riktigt stor iPhone…jag förstod inte hur han skulle få med sig den? Tänk på sommaren utan jacka med innerficka? Var ska man göra av den? Ska vi behöva ha handväska?
Jag ska kolla huawei:s telefoner. (Vilket var "flaggskeppet"?)

kissidor
2016-02-28 10:02
#17

ja jag gillar nexus, och jag gillar stora telefoner 🙂. 

faktum är att jag tyckte det gick så bra med en 6-tummare att jag provade tom en 7-tums surfplatta med telefonfunktion och dual sim 😃, tänkte att om experimentet föll väl ut så kunde den ersätta mina två telefoner och min lilla surfplatta som jag dessutom brukade ha med i väskan 🙂. men det gjorde det inte, 7 tum var helt klart lite väl drygt för mig 😛. det som blev avgörande var att jag kunde inte ens hålla i den med ena handen utan att vara rädd för att tappa den, för tyngdpunkten hamnade liksom så långt ut i förhållande till min hand att den gärna ville välta ur handen. 

men 6 tum har jag inga problem alls med! med ett par appar till hjälp så kan jag till och med enhandshantera den i ganska stor utsträckning. men då ska man veta att jag har inget önskemål alls om att kunna ha den i fickan, utan jag har den - när den inte ligger bredvid mig  på skrivbordet eller i bilen - i väskan eller i bh:n (vilket kanske inte funkar för alla 😃).

allra senaste nexusen 6p är den jag använder nu, den har "bara" 5,7" skärm och är i stort sett identisk i yttermåtten med iPhone 6s plus som torde vara den din kollega hade (eller möjligen föregångaren 6 plus) som dock bara har 5,5 tum skärm. "screen to body ration" är ju inget apple högprioriterat i någon av sina telefoner hittills, de flesta androidtillverkarna däremot jobbar rätt hårt med det, framförallt i sina flaggskeppstelefoner. huawei är en av dem som lyckas allra bäst, men tyvärr för din del så utnyttjar de det snarare till att klämma in en större skärm än att minska yttermåtten. deras allra nyaste och "värsta" flaggskepp är en 6-tummare och den näst värsta är 5,5 tum. den senare är dock rätt mycket mindre i fickan än iPhone 6s plus. men lite tidigare 2015 kom p8 samt honor 7 som har tillräckligt med krut och är lite mindre i storlek. kolla in och jämför specs samt läs omdömen här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3265796,3305229,3079057

och se en storleksjämförelse här: http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?apple-iphone-6s-plus&huawei-mate-s&huawei-p8&huawei-honor-7

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2016-02-28 10:39
#18

just ja, återställningen - ja det ska du absolut göra, då kommer den iaf inte att vara sämre än när du första gången slog på den, och det är säkert betydligt bättre än du upplever den nu - även om det såklart fortfarande är mellanklass 2013 vi pratar om 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-28 10:53
#19

Tack för analysen. Jag ska detaljstudera den senare idag.   Hur är det med Android-äktheten i ex.vis huaweis?  Jag köpte en Android-sticka (för TV:n) som jag förvisso är väldigt nöjd med MEN den är inte helt fullt kompatibel med Android. Har du märkt nåt?

Orsaken till att jag gillar mindre telefoner är att jag kan nå över till andra sidan med tummen vid enhandsfattning. Det är väl en "parameter" som kanske är mindre viktig men handlar om hur jag använder en telefon.

kissidor
2016-02-28 11:08
#20

de huaweitelefoner du köper i sverige från kända svenska butiker har programvara för den europeiska marknaden, så där har du inga såna problem - direktimporterar du en huawei från kina är det annat. 

huawei har i sina större telefoner (vet inte om funktionen finns i alla huawei eller bara från en viss storlek och uppåt och isf från vilken - men det går ju att kolla upp innan köp) en enhandsfunktion som förminskar och drar ner gränssnittet till ena hörnet. man sveper bara över knapparna åt det hållet där man vill att det förminskade gränssnittet ska hamna beroende på om man är höger- eller vänsterhänt. minst lika smidigt som "dutt dutt" på hemknappen som är motsvarigheten i iPhones plusmodeller. det finns ett flertal appar i google play också som erbjuder olika lösningar för olika tycke och smak på enhandshantering av stora telefoner.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
_Fisken
2016-02-28 12:10
#21

Tack för Jämförelse-länken. Den gav bra information. Jag såg att P8 och Mate hade NFC.  Det är ingen standard som varit speciellt i ropet men på en mässa för IoT så jag de använde NFC för att godkänna kringutrustning till en router/gateway.  För att  "prylen" skulle få kommunicera via routern måste routern få "känna av" prylen på någon cm avstånd. Då först fick den tillträde till  routern. Det är ju smart tänkt. (Jobbar med typ sånt).

Honor-telefonen hade IR såg jag också - men inte NFC.

P8:an har stöd för IP-telefoni. Jag har sånt och ser en fördel med denna finess.

Undra varför den/de har en minnesstorleksmått med i namnet typ "P8 16G" när det längre ned står att det inte följer med minneskort? I min Galaxy kan jag stoppa i ett SD-kort i valbar storlek. Detta bör väl gå på dessa telefoner också? Eller är det fast 16G?

kissidor
2016-02-28 17:45
#22

åh nejdå, nejdå, det är lyckligtvis inte så de menar 🙂! men i smartphones barndom så var det ganska vanligt att man fick med ett litet sd-kort så även fast det knappast har förekommit på de senaste typ 5 åren så lever den lilla kryssrutan kvar i prisjakts filter.

det som menas med tex 16GB är hur stor internlagring de har (OBS! dock att den siffran som anges är innan operativsystemet tagit sitt!). alla de här tre telefonerna har stöd för minneskort ända upp till 128GB. gå till rubriken "lagring" så ser du 🙂.

fö är det definitivt förekommande att det står fel på en egenskap på prisjakt, så filtret är superbra för att göra en första sållning, men innan köp bör man dubbelkolla iaf det som är viktigt för en mot en tillförlitlig källa. (varmed inte menas tex elektronikvaruhusens försäljare 😃). jag är inte så säker på att honor 7 saknar NFC, enligt gsmarena har den det och jag skulle iaf lita mer på dem än på prisjakt. om du vill ha det men annars tycker honor 7 verkar intressant så försök kolla upp det.

jag har nog aldrig haft en telefon utan NFC sen det lanserades. undrar om inte den allra första luren som hade det var galaxy nexus, och den hade jag. även om jag inte använder det dagligen (fast jag vet de som gör det) så tycker jag det är mycket praktiskt ibland. jag skulle tex inte vilja köpa blåtandsenheter som saknar NFC, eftersom det spar så enormt mycket tid och svordomar att använda det vid parningen 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
2016-02-28 18:07
#23

Innan jag köper kommer jag givetvis kolla produktbladet hos tillverkaren. Så måste det bli.
Jamen va bra då. Då vet jag nog vad jag ska fokusera på nästa gång jag är in i storstan (Borlänge). Checka skärmstorlekarna och känna mig för lite.
Tack

Upp till toppen
Annons: