Annons:
Etikettsamsung
Läst 2160 ggr
beem
2015-06-06 13:49

Internet i surfplatta utan tel.koppling

Jag har en surfplatta Samsung Galaxy Note 10.1 - GT N 8010. Den saknar uttag för USB. 

Jag vill kunna koppla upp mot internet utan att går via telefonen.  När den ringer så bryts internetuppkopplingen.  

När jag hade bärbar PC  köpte jag dongel från Telia och kunde då ta ett abonnemang på tex 3-4 månader - endast för sommarperioden. Den går ju inte använda i surfplattan.

Finns det en lösning på detta ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Zepp
2015-06-06 13:54
#1

Köp en bärbara dator!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Florrpan
2015-06-06 14:00
#2

Skaffa wifi dongel? Eller en mobil som kan dela internet och ha samtal samtidigt?

Zepp
2015-06-06 14:03
#3

Glömde det.. köp fler och kompetentare smartphones!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
2015-06-06 14:05
#4

#1 Jag har bärbar datorn men surfplattan är mer praktiskt  i båt och stuga.

Smartphonen är rätt ny  - köpt före jul - så alt. köpa nytt är inte aktuellt.

#2 Menar du att  WiFi dongel  går trots  att  uttag för USB  inte finns ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Florrpan
2015-06-06 14:07
#5

#4 Finns dom som bara går på batteri utan behov att att kopplas till datorn, ja. Finns väl i alla butiker som behandlar ämnet.

beem
2015-06-06 15:33
#6

#5 OK då vet jag vad jag ska fråga efter. Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
kissidor
2015-06-06 17:43
#7

antar att det är detta du syftar på florrpan:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&m=630#rparams=m=s223603304 ?

de kostar som synes mer än en usb-sticka, om man ska ha 4g, men det är praktiskt utan tvekan. du har ingen gammal reservmobil annars beem som du kan använda enbart som hotspot?

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
2015-06-07 15:33
#8

#7 Den är rätt dyra ser jag.  För min del handlar om 3-4 mån / år som jag behöver den. 

Jag har en gammal smarthphone liggande - utan abonnemang och tel.n-  flyttade samma nr till den nya.

Den bästa vore om det fanns en grej man kopplar in i surfplattan och  som har en USB kontakt i andra änden.  Då kunde jag använda den Teliadongel  jag har (USB).


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
2015-06-07 16:37
#9

ja fast det hjälper inte, för det räcker inte med en Micro usb-till usb-adapter om det inte finns stöd för funktionen i plattan, och det tror jag inte det gör.

men jag fattar inte riktigt hur du menar nu - du måste ju ändå ha ett abonnemang eller kontantkort av något slag, så varför skulle inte det lika gärna kunna sitta i den gamla telefonen som i en usb-dongel🤔? men om det är en riktigt gammal telefon kan jag iofs tänka mig att den inte har 4g, och då beror det på var du ska använda den om det är ett problem eller ej. på vissa ställen har ju 3g bra skjuts och man klarar sig utmärkt utan 4g - så är det tex inte för mig där jag bor, där har jag det ganska uselt med 3g men ganska skapligt med lantis-4g på band 20 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
2015-06-07 19:21
#10

#9 Nu hänger jag inte med betr.  den gamla telefonen som saknar tel.nr eftersom det kortet sitter i en ny tel.   Jag måste väl ha ett tel.nu för att ha ett abonenmang……eller hur menar du.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
2015-06-07 19:49
#11

men sim-kortet som du nu har i usb-dongeln, varför skulle du inte kunna sätta det i den gamla telefonen istället menar du? eller har jag missförstått något?

Värd på Mobiltelefoner och Android

beem
2015-06-08 14:49
#12

#11 Du har inte missförstått något.  Det handlar nog mest om min okunskap.🤔 Jag har ju inte fattat att simkortet  i dongeln kan sättas i telefonen men nu öppnades en bra möjlighet. Ska kolla mer på det. 

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kissidor
2015-06-08 14:55
#13

ok, vad bra, då har vi rett ut det 🙂. då får du testa om det kan vara en lösning

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Upp till toppen
Annons: