Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2045 ggr
Amelida
3/3/15, 10:55 AM

ang rasberry pi

Hej!

Vet inte om ja är i rätt forum men eftersom Android är det närmsta linux jag kommer till i data prylar så fick det bli så. Om jag är i fel forum så är jag tacksam för svar om var jag ska vända mig :D

Min fråga gäller angående rasberry pi. Kan man använda gippo pinnarna som in och utgångar ( I/O )? Så att jag kan använda rasberryn som en PLC eller måste ja köpa till ett I/O kort.

Någon som har erfarenhet med rasberry pi som vet hur man kan använda den som en PLC (för hemmabruk och lek)? Gärna program språket ladder men de funkar med FBD eller text. Men ladder är att föredra eftersom jag tycker att det är roligast att programmera så.

MVH Amel

Annons:
kissidor
3/3/15, 11:01 AM
#1

haha, jag fattar i stort sett inte ett ord av vad du skrev amelida 😃! visst finns det riktiga hardcore androidnördar som även är linuxnördar, men det är nog mest en slump om en av dem ser din fråga härinne. men kolla på datorn i fokus, jag vet att det finns flera Linux-fans där 🙂

och får du inte hjälp där så får du väl fråga i sweclockers forum

Värd på Mobiltelefoner och Android

Inkanyezi
3/3/15, 11:10 AM
#2

Ja, du kan använda gpio till vad det är avsett för, men du får inte ut mer än de vanliga digitala nivåerna från dem, så du lär behöva kringutrustning för att utföra någon form av verkligt jobb.

http://www.raspberrypi.org/documentation/usage/gpio/

Så länge det gäller digitala nivåer, ettor och nollor, inom begränsningarna för input och output är det gpio som är förbindelsen med yttervärlden.

Amelida
3/3/15, 11:58 AM
#3

Nu blev jag mycket klokare på gipot. :D Tack för den länken. Nu måste jag bara hitta ett bra programmering språk som jag tycker om :D Ett analogt kort och ett mjukstarts kort till motorerna men det är heeelt off topic :D hehe

Upp till toppen
Annons: