Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 2213 ggr
densomundrar
2015-01-07 17:27

Klipp laggar

Kontaktade min teleoperatör för några dagar sedan då jag upplevde att internetet var ovanligt segt för att fråga om de hade några driftstörningar, vilket dom inte hade, vad dom kunde se. Hade samma problem på både mobilen och plattan. Mobilens internet löste sig dagen efter men plattans internet är fortfarande drygt, jag kan inte kolla på Youtube utan att det laggar var 5 sekund typ. Vitsen med att jag köpte platta tillsammans med ett mobilt bredband var ju bland annat att jag skulle kunna kolla på Youtube klipp. Provade att köra hotspot till mobilen med plattans internet och samma problem vart det i mobilen medans mobilens egna internet fungerar klockrent. Så jag antar att det inte är plattan det är fel på? Någon som har några idéer om hur jag kan lösa detta? Jag får pippi på laggande videoklipp och musik :@ det fungerade toppen när jag skaffade det i början av december. Kan man på något lätt sätt se hur "snabbt" internet är i förhållande till utlovat? Ett lätt sätt så till och med jag som är tekniskt handikappad (typ) förstår hur man ska göra.

Annons:
yeahsica
2015-01-07 17:31
#1

Bredbandskollen finns som man kan använda för att se hur snabbt ens internet är jämfört med vad som utlovas. Det finns även Bredbandskollen till mobilen som app.

densomundrar
2015-01-07 17:32
#2

Tack för svar. Vilken bör jag använda till plattan då? Mobil?

yeahsica
2015-01-07 17:40
#3

Ja, jag tror det. Enklast är nog att ladda ner appen! Sök efter Bredbandskollen i App store bara.

densomundrar
2015-01-07 18:18
#4

Tack, laddar ner det och kollar.

densomundrar
2015-01-07 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär vart resultatet, är det dålig mot vad som står om just mitt abonnemang "upp till 100 Mbit/s"? Det har ju bevisligen gått betydligt snabbare tidigare, då jag inte hade några problem alls.

densomundrar
2015-01-07 18:27
#6

Provade att avinstallera Youtube där jag främst kollar på klipp, gick ej men det tog iallafall bort senaste uppdateringen. Trodde att problemet vart löst då jag smärtfritt tog mig igenom reklamen, men kom bara 6 sek in i filmen innan det stod och snurra.

Annons:
kissidor
2015-01-07 18:35
#7

Ja du har ju en ganska låg hastighet där. Jag tror det kan vara att nätet varit rätt hårt belastat helt enkelt eftersom alla har varit hemma och slöat och streamat film och musik 🙂. Vilken platta och vilken mobil är det du har? Jag använder appen speedtest förresten

Värd på Mobiltelefoner och Android

densomundrar
2015-01-07 19:25
#8

Sony z1 och sony z2 tablet. Tanken slog mig oxå, att det var något tillfälligt som jag inte förstår mig på. Mobilen löste det sig ju på automatiskt men har flera dagar senare fortfarande problem med plattan. Den som jag pratade med på kundtjänst konstaterade även att jag har bra med surfmängd kvar så det borde inte vara det, långt över 10 gb kvar. Får väl kontakta deras kundtjänst igen så får de "uppdatera" mitt simkort, det har dom gjort vid tidigare tillfällen i andra ärenden.

yeahsica
2015-01-07 20:21
#9

Resultatet ser inte alls bra ut om du ska ha upp till 100Mbit/s, men det kanske kan vara så som #7 säger, alternativt att det är någon annan störning som ligger på nätet fast att operatören inte kan se det. Jag har tyvärr inte så mycket kunskap om mobila nätverk så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med möjliga lösningar att testa 😕

kissidor
2015-01-07 20:59
#10

Vad visar symbolen att du har för nätverk då? Och vad visade det förut? Har du haft 4g/LTE förut men bara 3g nu eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
2015-01-07 21:37
#11

alltså jag tror den enda lösningen är att använda Wifi istället alltså fast bredband hemma istället….

mobilt bredband brukar vara svajigt och hastigheten beror väl en del på hur många som använder det o hur bra täckning man har
#5 o det är väl därför oxå som dom skriver upp till 100 mbit/s o det kan ju betyda allt från 0 till 100 då ju….

densomundrar
2015-01-07 22:06
#12

#10 4g för det mesta, men då när jag hade problem på båda enheterna så pendlade det mellan "e" och 4g. #11 men har man inget wifi eller fast internet blir det svårare ;-) mjo, men beror det på att det är många som belastar nätet så borde det vara jobbigt att kolla på klipp eller andra saker som kräver lite speed på båda enheterna, då jag har abonnemang hos samma teleoperatör, kan jag tycka? Fungerar ju bra på mobilen.

densomundrar
2015-01-07 22:08
#13

Får leta reda på pappret där numret till internetet står imorgon och kontakta kundtjänst igen om detta, kanske kan dom lösa det eller hjälpa mig att hitta vad som är felet, det har ju fungerat superbra förut. Då vi inte har superbra täckning ute i skogen så vart jag så förvånad över att det fungerade så bra.

Annons:
kissidor
2015-01-07 22:23
#14

Ja det är ju inte till nån hjälp tyvärr att rekommendera fast bredband istället för mobilt till någon som inte kan fast bredband 🙂. Jag bor själv "i skogen" och är hänvisad till mobilt bredband. Men det fungerar ju nästan hela tiden fullt tillfredsställande, "lantis-4G" på 800MHz-bandet har riktigt bra täckning och är inte bara bättre utan sjukt mycket bättre än 3G häromkring iaf. 

Men det är som du säger lite besynnerligt att det är bara plattan som krånglar nu - kanske bäst jag också ställer kontrollfrågan om du har kollat under inställningar /mobildata /nätverksläge så du inte råkat komma åt och ändra från GSM/WCDMA/LTE automatiskt till nåt läge där den inte använder 4g

Värd på Mobiltelefoner och Android

densomundrar
2015-01-08 16:31
#15

#14 det där förstod jag mycket lite av,men det låter bra. Om symbolen där uppe står på 4g så borde jag väl inte råkat pilla på någon inställning? :/

kissidor
2015-01-08 16:39
#16

nä ok, jag blev inte riktigt klar över bara om du hade symbolen 4g på plattan också nu när det var dåligt. men då är det riktigt skumt - och det blir svårt att tänka sig en annan förklaring än att nåt blivit fel med antingen plattan eller dess SIM-kort, eftersom det löste sig i telefonen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

densomundrar
2015-01-08 18:06
#17

Jag blir så ledsen och besviken, har haft min teleoperatör jättelänge och de få gångerna jag behövt kontakta dom har dom varit jättetrevliga och hjälpsamma. Hoppas att dagens konversation var en engångsföreteelse! Han skrev att det inte var några störningar, sedan att det var mobilnätsfel som beräknades vara fixat imorgon. Ställde då frågan varför det fungerar på mobilen men ej på plattan samt vad ett mobilnätsfel innebar? Då kom det dummaste jag hört; det får du kontakta din internetleverantör om. WHAT?! Ni är ju min internetleverantör eller har jag missat något? Och jag frågade igen om det där felet. Fick då till svar att jag skulle återkomma om det inte var löst imorgon. Skrev att det kändes som att han själv inte ens hade koll på vad det var och att det kanske var ett standarsvar för alla liknande "fel". Jag avslutade med att säga att jag återkommer imorgon, igen, om det fortfarande inte fungerade även om jag fortfarande inte vet vad mobilnätsfel innebär eller vem som är min internetleverantör.

kissidor
2015-01-08 18:35
#18

Tja ibland får man prata med helt fel person, så är det 😕. Hoppas du får tag i en vettigare imorgon!

Värd på Mobiltelefoner och Android

densomundrar
2015-01-08 20:32
#19

Precis. Ja, eller ännu bättre, att det är fixat till imorgon. Annars får vi hoppas på bättre lycka imorgon :-) Supertack för all hjälp, ni är guld värda!

Upp till toppen
Annons: