Annons:
Etikettsamsung
Läst 9021 ggr
konichiwa
2014-12-03 16:26

Spara före fabriksåterställning?

Jag har en samsung galaxy s3. För en månad sen bytte jag abonnemang (tele2) från företag medium till kompis. En prisskillnad på ca 400 kr i månaden. mycket trassel sen dess, jag kommer inte år surfen trots två långa samtal med support som ledde till att det fungerade en stund, sen var det stopp igen. Nu har jag fått rådet att återställa telefonen till fabriksinställningarna men då måste jag först spara både de program jag vill ha kvar och sparade sms och telefonnummer. Hur gör jag det?

Annons:
kissidor
2014-12-03 20:09
#1

Se till att du är inloggad på googlekontot och Samsungkontot, och att kontakter och SMS synkas och att du kollar så att det är säkerhetskopierat innan du gör återställningen

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Misanthropist]
2014-12-03 20:15
#2

De appar du har installerade finns registrerade på Google Play, och när du startar om första gången efter en återställning, brukar de installeras om automagiskt. Gör de inte det, kan du öppna Google Play, och i "Mina appar" gå in på fliken "Alla" och installera om dem manuellt. Det går att markera flera appar och sedan trycka på installera, så installeras alla man markerat.

Kontakterna synkas ofta med det Gmail-konto man har registrerat på Google Play, och i så fall kommer de att finnas när du startar om luren efter fabriksåterställning. Om du har kontakterna sparade i telefonen, så öppna kontaktboken och klicka på menyknappen (nere tillvänster) och välj Importera/Exportera, och exportera till exempelvis minneskortet. När du startar om luren, öppnar du kontaktboken och importerar kontakterna.

Hur du sparar SMS och MMS är jag osäker på, så det hoppas jag någon annan kan hjälpa dig med.

kissidor
2014-12-03 20:23
#3

som sagt (vilket antagligen inte var synligt än när misanthropist skrev), sms, mms och samtalsloggar tar samsung-kontot hand om. men det gäller dock att kolla så att du har det inställt så att de ska säkerhetskopieras och att kontakterna synkas med google eller samsung

Värd på Mobiltelefoner och Android

konichiwa
2014-12-03 20:42
#4

Jag har ingen internet på mobilen så jag kan inte logga in på någonting men kanske kan jag åtminstone importera /exportera telefonboken. Tack för hjälpen, nu är det gjort! återstår att se vad som kunnat räddas.

[Misanthropist]
2014-12-03 20:48
#5

#4 Syntax error här. Tar ju uppkopplingen så för givet, att jag inte tänkte på att du måste ha den för att synka med Google. Men jag antar att de appar du har är installerade från Google Play sedan tidigare, när surfen fungerade. Och då finns de kvar där, även om du varit utan surf ett tag. Så kommer surfen igång efter en fabriksåterställning, löser det sig med dem. Och kontaktboken löste du ju. Så det är SMS/MMS som återstår då.

kissidor
2014-12-03 21:07
#6

åh, även jag tog för givet att du hade internetåtkomst 😮! jag trodde du kom åt wifi! men kan du inte göra ett litet besök på biblioteket eller donken eller nåt där de har gratis wifi och ordna saken?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
2014-12-08 03:13
#7

En annan fråga i detta ämne som jag har funderat över och det gäller telefonkontakter.

Så vitt som jag har sett så sparas väl inte dessa på Google, eller?

Allt det andra känner jag till men just det där med telefonkontakter har jag funderat över, jag har åtminstone inte mina telefonkontakter på Google.

I övrigt så har jag egentligen inga som helst kontakter på Google då jag egentligen inte gillar Gmail utan kör med Outlook och har inte synkat dessa även om jag vet att det går. (Gmail/Google  skaffade jag mest eftersom man måste ha det när man kör en androidlur.)

Min fråga gäller således mina telefonkaontakter.
Nu är det egentligen ingen stor deal eftersom om min lur skulle lägga av så har jag ju telefonkontakterna även på simkortet och skulle även det lägga av samtidigt som luren eventuellt gör det så kan jag alltid plocka gram någon av mina gamla lurar

Har däremot funderat på detta?!

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2014-12-08 06:21
#8

Då har du helt enkelt inte valt att importera och synka dem med google-kontot Bertil, vilket jag starkt rekommenderar att du gör. Tänk på att sim-kort inte lever för evigt heller, så det är inte ett säkert sätt att lagra sina kontakter.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-12-17 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

#8 kissidor

Skall kolla detta .
Har tittat på detta tidigare men blir inte riktigt säker på hur jag skall göra detta.
Hittar helt enkelt inte hur jag skall spara på google.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
2014-12-17 19:28
#10

Det där var konstigt bertil, du ÄR väl inloggad på google-kontot? För du verkar vara på helt rätt spår så jag kan inte förstå varför inte det kommer upp som val. Men du kan väl använda outlook-kontot istället då iofs

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2014-12-23 11:42
#11

#10 kissidor.

Jo, på luren så är jag alltid inloggad på google-kontot.
Får se vad som händer om jag testar med att använda Outlook-kontot.
Som du så sant påpekat så håller ju inte SIM-kort i alla oändlighet och det jag har nu är många år gammalt. Har ju också klippt ner det från mini-sim till Micro-sim.

Well testar vad som händer om jag testar att spara på Outlook.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: