Annons:
Etiketthårdvara
Läst 2976 ggr
Cindy S
2014-11-14 14:40

Finns det en telefon som tar lika bra foton som..

..Nikon s6600 ?

Jag undrar nämligen ifall jag inte borde utnyttja min returrätt och lämna tillbaka den, och spara ihop till en bra kameratelefon istället(den jag har nu är kass). Men finns det någon som är lika bra som den här kameran? Är det troligt att det kommer en sedan?

Jag hade en Samsung Galaxy Note 3, men den gick sönder, och jag köpte Sony Ultra Z, vilket jag ångrar. Så nu undrar jag om jag inte borde vänta tills Sonyn strejkar och sedan köpa ny, och under tiden skita i att ha den här kameran(vilken jag kommer att betala av på p.g.a. av min dåliga ekonomi). Men förstås, under den tiden vill jag ju ta bra kort och inte vänta på den dagen jag kan ta bra kort…

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Razzora
2014-11-15 20:31
#1

Oftast så tar ju mobilkameror inte foton som ens är i närheten av vanliga kameror. Jag brukar rekommendera att man använder en vanlig kamera när man ska ta "fina" kort. Men visst blir mobiltelefon kamerorna bättre och bättre för varje generation. Så det skulle ju inte förvåna mig om det någon gång i framtid dyker upp en bra mobilkamera som är lika bra som en systemkamera/kompaktkamera.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-11-16 09:26
#2

jag väntade med att svara på den här tråden, för att fotografering är inte en sak jag vet så mycket om. men den bästa kameramobilen är väl fortfarande nokia lumia 1020 tror jag? så kolla in om den är nåt du kan tänka dig, och om du tror att den kan ge tillräckligt bra bilder för dina behov:  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2029409

tittar man på androidmobiler så har ju samsung sin galaxy k zoom som alltså är en dedikerad kameramobil. av omdömena verkar den ju vara en dräglig telefon och en riktigt hyfsad kamera, hur hyfsad kan jag dock inte uttala mig om, men kanske värt för dig att kolla in iaf?  http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635888

fast jag vet inte om det är så bra idé att gå från en note 3 till denna 🤔, note-serien är ju samsungs bästa och denna bara medelmåttig som smartphone betraktat

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cindy S
2014-11-16 09:34
#3

Ja, jag funderade på dem. Kamerorna är säkert ok, men annars tyckte jag inte om dem. När jag köper nästa mobil kanske de kommit på något bättre. Jag har packat ner och ska skicka tilbaka kameran i vilket fall.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

kissidor
2014-11-16 09:56
#4

ja mobilkamerorna blir ju förvisso bara bättre och bättre, så du kanske hittar det du söker om du väntar lite 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Carrosh
2014-11-16 23:41
#5

Du kommer nog aldrig att få tag i en mobil som tar lika bra bilder som en kompaktkamera, så länge man inte börjar använda sensor-tekniken som i kameror. Jag har hört det pratas om att Nokia kommer med en mobil där man kan ta bilder i rå-format, vilket är ett väldigt stort steg i rätt riktning, men om du ska ha lika bra bilder som i en kompaktkamera, så satsa på att ha kvar den istället.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

ru4real
2014-11-17 07:22
#6

Enkelt svar: NEJ!

Dvs det finns ingen mobil i dag som tar lika bra bilder som en kamera. Helt enkelt för att sensorn i mobilen (den del som reagerar på ljuset och "skapar" bilden) är flera ggr mindre än sensorn i en kamera. Ju mindre sensor, desto sämre bilder (desto mindre mängd information som den kan hantera och lagra).

Däremot har mobiler idag bra skärmar som kompenserar i ngn mån detta. Dvs de visar bilden bra. Men om du skriver ut bilderna i en vettig storlek, t ex 15x20 så kommer du att se att mobilbilderna är sämre än bilderna från kameran.

Annons:
Cindy S
2014-11-17 08:30
#7

Jag kommer att visa dem i digital fotoram. Duger mobilbilderna till dem?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

ru4real
2014-11-17 09:29
#8

Det tror jag säkerligen

Fridaaaa
2014-11-17 13:03
#9

Jag har en sony z3 compact, nöjd med den än så länge. Bra kamera för att vara mobil. Men som andra sagt kommer man ju inte upp i samma som vanliga kameror/systemkameror. Fungerar utmärkt till digital fotoram bilderna 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Razzora
2014-11-17 16:13
#10

Mobilbilder duger alldeles utmärkt till digitalramar. Se bara till att ha den hösta upplösningen som är möjligt på din mobilkamera så att fotona blir så bra som möjligt. Finns många små inställningar som också gör att fotona blir bättre.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: