Annons:
Etikettsamsung
Läst 3677 ggr
_Fisken
10/25/14, 3:46 PM

Smarta klockor, Samsung Gear?

En snubbe på klubben har en Samsung Gear och jag fick lite teknikrysningar.  Är det nån av Er som har en sådan? 

Den enkla Gear har ex.vis inte IR. Det begränsar användningsområdet lite. Men skulle gärna få höra lite spontana åsikter om dessa klockor.

Annons:
kissidor
10/25/14, 6:34 PM
#1

jag känner nog att konceptet intresserar mig, speciellt förstås i kombo med en riktigt stor telefon. kan man stoppa in sim-kort i den och ha enbart den med sig istället för telefonen vid vissa tillfällen när man vill resa extremt lätt sas så ser jag en poäng med det också. men jag tycker inte det är riktigt tillräckligt utvecklat än för att hamna på min inköpslista.

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
11/5/14, 6:35 PM
#2

Jag införskaffade mig en Samsung Gear 2 och den har absolut sina poäng. Det är inget som hamnar i skrotlådan fulla med dåliga inköp. Klockan  har inget Wifi och heller inte eget SIM-kort. Men den är en bra förlängd arm till telefonen. Ringer det och telefonen ligger i innerfickan så kan du svara med klockan och dessutom höra o prata med den. Bra kamera/video etc. Vettiga appar. Mail och SMS kan du få aviseringar om och oftast läsa dem också. Piper det till så kan du snabbt se vad det är som har kommit in och då ta ett beslut om du ska läsa det nu eller senare. 
Klockans IR-sändare råkar passa min LG-TV så jag har en mini TV-kontroll på handleden. Behändigt. 

En del aviseringar säger att du måste läsa meddelandet i telefonen (Typ Snapchat).  Jag saknar också nåt att "sända" iväg röstmess/bilder med. Tar jag en bild/spelar in ett röstmemo hamnar det i telefonen. Skulle vilja sända från klockan också. Kanske finns nån sån app. Vet ej. Har inte hunnit kolla allt.

Men överlag är jag mkt nöjd. 

Gear 2

kissidor
11/5/14, 8:40 PM
#3

vad kul att du köpte en gear och blev nöjd fisken 🙂. att den har IR-beamer var inte dumt, jag använder själv IR:en i telefonen ganska mycket - behändigt med egen fjärrkontroll 😉. vilken telefon använder du den med?

Värd på Mobiltelefoner och Android

_Fisken
11/5/14, 8:51 PM
#4

Barnen mina väljer kanaler med stora fjärren. Jag kan ju inte låta bli att busa lite….ja. Det är bra med en egen fjärr. Uppståndelsen blir enorm hos dem. 
För övrigt har jag en Samsung Galaxy S4 mini. Helt ok telefon.

Det jag hade problem med det var installationen av Gear Manager appen i telefonen. Det är en app från Samsung Apps (tidigare Galaxy Apps). Klockan startar inte utan den appen. Den är mamman sa.s.  Sen hittade jag inte Gear Manager i Google Play. Inte heller på Samsungs hemsida. Jag var helt galen av irritation! Till sist hittade jag den som en installation hos en hemsida känd för appar. Nån "utvecklarsida". Där laddade jag ner den och fick allt att fungera. 

SEN hittade jag orsaken till allt strul. Jag hade tidigare inaktiverat Samsung Apps i telefonen men dessa inaktiverade appar låg längst ner i prog.listan i telefonen. Inte i bokstavsordning. Därför hittade jag inte problemet direkt. Om Samsung Apps hade funkat hade allt varit en smal sak att installera och få kontakt med telefonen via Bluetooth.

_Fisken
11/7/14, 4:41 AM
#5

Kissidor. Vilken telefon har IR nuförtiden? Jag har faktiskt sökt efter en sån lite lätt..

kissidor
11/7/14, 6:02 AM
#6

S5, M8 och G3. Det var faktiskt lite av en dealbreaker för mig när jag skulle ha nytt i våras, tycker det är riktigt praktiskt! Och visst är det kul att trolla lite med familjen… 😈😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
_Fisken
11/7/14, 6:50 AM
#7

Ok. IR-funktionen är ju inget de "skyltar" med speciellt trots att mycket intressant styrs fortfarande med IR.

kissidor
11/7/14, 9:11 AM
#8

jag vet, man fick nästan detektiva lite för att få ordning på vilka som hade resp inte hade. man läser ofta i kommentarspalter att folk menar på att det är bara en ointressant gimmickfunktion, men jag håller verkligen inte alls med, det är helt awesome. razzora, ni använder era IR-beamers också va?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
11/7/14, 10:03 PM
#9

IR-beamers används väldigt flitigt här hemma. Jag kör lite på min telefon för att "jävlas" med sambo ibland dock 😊

Tog bara lite tid att fixa till så att alla kontroller fungerade på sambons LG G3. Det var då vi la märke till att fjärrkontrollen till TV:n inte fungerar som det ska. Så alltid ska det vara något. 😭

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

_Fisken
11/8/14, 8:10 AM
#10

Undra varför tillverkarna har mer eller mindre valt bort IR i sina telefoner? En orsak jag kan tänka mig är att de IR-protokoll som finns är väldigt hempuliga. Det är en sak med överföringen, en annan VAD som förs över.  Tillverkarna tänker, "vilka appar ska vi låta följa med som använder IR-kanalen?".  Det är då det blir lite komplicerat. 
I klockan är det LG och Samsung som finns och i undermenyn tror jag det var TV eller Värmepump (eller vad det nu var). Det finns ju som sagt fler TV-märken.

Varför jag säger så är att jag råkat varit med i tre projekt där IR ingick och det fanns inget som hette "standardiserat" typ "Kod XXX = Play, Kod ZZZ = Stop".  Protokollet var det som passade just för tillfället och var anpassat efter vad som skulle styras.

Upp till toppen
Annons: