Annons:
Etikettköpråd
Läst 3449 ggr
wille_wille
2014-09-28 21:29

Vilken mobil?

Om ett tag är det dags för mig att skaffa ny mobil (😃) och nu tänkte jag läsa på lite innan jag köper, eftersom jag inte ska ha en iPhone igen och det verkar finnas en hel djungel av Androidmobiler.

Jag har telefonen mestadels till att spela spel och vara inne på internet, tar även kort ibland. Eftersom jag inte har någon annan kamera så är bra kamera i mobilen ett måste.

Nu har jag inte testat så många olika Androidtelefoner tidigare, men farmor har en Sony ZR och morfar en Samsung galaxy trend+ och jag tycker nog bäst om Sonyn. LG, HTC mfl. har jag aldrig ens kollat på…

Ni får gärna komma med tips på telefoner jag kan kolla på, vill nog betala MAX 6500kr

Och den bör inte var så enormt stor. Sony Z3 känns som att den är i största laget.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
Allamej
2014-09-28 21:37
#1

Jag har en Xperia M2 och innan en xperia mini. Jag är väldigt nöjd med min nya telefon, enkel att lära sig och lätthanterad.

Storleken var väl svåraste att vänja sig vid men den är helt ok. Bekanta har den i kompakt version och då är den drygt 1 cm tjock och ungefär 1 cm smalare.

Det spelade ingen roll, jag tog den större och har inga problem med den, jag hade ju minin innan så en stor telefon hade varit en omställning oavsett. Men blir det jobbigt att hålla upp den mot örat så finns ju alltid högtalarfunktionen 🙂

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Razzora
2014-09-28 23:11
#2

Hmm, Svår fråga får jag nog säga. Det finns så många mobiler och med tanke på att ditt tak är ganska högt satt så funderar jag om du är intresserade av de vassaste mobilerna. För vilka typer av spel hade du tänkt dig att spela? 

Jag har nämligen en lista på vad man ska tänka på när man ska köpa en ny telefon: http://mobiltelefoner.ifokus.se/articles/5325cb0dce12c40568000c4c-att-tanka-pa-vid-nykop-av-smartphone?discussions-1

Kanske är något för dig att läsa lite och se. För om det är krävande spel så är det en helt annan kategori mobiltelefon än de spel som finns på tex facebook.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-09-29 12:21
#3

ja du har ju ett högt tak som sagt, det räcker till nästan vilken som helst - tror bara note 4 hamnar ovanför ditt tak 🙂. och du vill ju ändå inte ha en så stor 😉. så bra kamera och inte alltför stor blir avgörande, och sony tyckte du verkade ok. en sony xperia z3 compact känns ganska given att iaf kolla in då tycker jag, den finns att köpa - men inte ute i fysiska butikshyllor så du kan klämma på den först än, men snart 🙂! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787296

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-09-29 15:55
#4

#1 Det är inte därför jag inte vill ha en stor mobil, det är för att jag helst vill nå överallt på skärmen med tummarna, och speciellt på tangentbordet 🙂

#2 Jag vet ju inte riktigt vilka spel som finns till Android men på iPhonen (som för övrigt la av idag pga. slut på batteri när batterimätaren stod på 45%, ännu en anledning att byta) så spelar jag mest ett spel som heter Lords and Knights och Plants vs zombies 2. L&K är väl inte så krävande, men PvZ kan nog vara det.

Specifikationsmässigt vill jag nog ha en som motsvarar en iPhone, bara att jag inte vill ha just en iPhone 😛

Efter att ha läst din att tänka på lista så känns det som att jag nog ska köpa en "flaggskepsmobil", eller iallafall någon som är väldigt nära flaggskeppen eftersom jag använder den rätt mycket.

#3 Tänkte att jag skulle kolla på den lite senare när den har kommit ut. Skulle aldrig köpa en mobil utan att ha provat att iaf hålla i den när de är så pass dyra som de är nu.

Och som sagt så är det ett tag kvar, tänkte köpa en på mellandagsrean sen (känns väldigt avlägset nu…) och då tänkte jag att det vore bra att bara kunna gå in och ta den som jag har bestämt mig för utan att behöva stå och fundera fram något i sista minuten 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kissidor
2014-09-29 16:09
#5

det är en utmärkt idé som fler borde ta efter om man har möjlighet - dvs att man bestämmer sig för en eller några stycken modeller som man är intresserad av - och har kollat på i fysisk butik också, och sen lägger man en prisbevakning på dem på prisjakt.nu så man kan slå till när det kommer ett riktigt bra tillfälle. jag minns förra året så var det ju riktigt fina erbjudanden inte bara i mellandagsrean utan hela december också 🙂. det är också lönt att ha reggat sig för nyhetsbrev från de större kedjorna, så man får veta om kampanjerna innan de kommer in på prisjakt - ibland kan det sälja slut väldigt snabbt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-09-29 16:12
#6

#5

De större kedjorna, blir det typ Media markt, Elgiganten, Siba, Dustin, Webhallen, Net on net och CDON.

Någon mer, eller någon som borde bort?

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
kissidor
2014-09-29 17:01
#7

electroworld bör du ha med också, de brukar ha riktigt bra helgkampanjer ibland. och cyberphoto är ingen dum idé heller

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-10-24 21:57
#8

Var inne och kikade på Z3:an igår och den kändes inte så over-size när jag höll i den i affären, Z3 compact däremot kändes väldigt liten trots att den är större än min nuvarande mobil (dock så var den tunnare) 🤪

Så nu lutar det åt en vanligt Z3, frågan är om man ska ta med abonnemang eller köpa direkt då…

Pappa tyckte abonnemang, vilket blir 5280kr totalt (220kr/månad), jag vill väl väl hellre köpa den kontant så jag slipper problemet jag har nu om det skulle uppkomma (att jag vill byta mobil men har tid kvar att betala på telefonen). Att köpa den kontant skulle kosta 5095kr på billigaste stället på prisjakt, men jag är en sån som vill köpa från en mer känd butik så som det ser ut nu blir det nog Siba då jag har ett presentkort där (blir 5845kr då)… 😊

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
2014-10-25 09:17
#9

Även om du har bestämt dig att inte köpa iPhone igen så ska jag berätta om en funktion som är mycket praktiskt i iPhone 6. Det kanske får dig att ändra ditt köp? 😉

Skärmen är stor men du når lätt alla appar, genvägar m.m. genom att toucha hemknappen två ggr och då 'sänks' menyn till halva skärmen. 

I denna video så kan du se funktionen som jag pratar om vid tiden 4:20. 

Jag är såå tacksam för just denna funktion med tanke på att man är så van vid att ha haft iPhone 5.🙂

kissidor
2014-10-25 09:36
#10

haha, så nu tyckte du z3 compact var lite för liten 😃! ja där ser man 🙂. jag har inget emot stora telefoner, faktiskt är jag inte så lite sjuk på en nexus 6 nu - men just sonysarna med sina skarpa hörn har jag lite svårt med.

tycker du gör klokt i att hellre gå upp lite i pris än att chansa på en osäker säljare 🙂.

sen om du ska ta den med abonnemang eller inte - det beror väl lite på hur mycket nytta du har av abonnemanget i sig. behöver du ett bra abonnemang med mycket datatrafik och så är det väl lika bra att utnyttja rabatten du får på en bra telefon kan jag tycka då. du behöver ju inte nödvändigtvis skjuta hela kostnaden framför dig för det. man brukar ju kunna välja hur mycket man vill betala för själva telefonen i månaden eller på en gång, så man om man betalar telefonen på en gång bara betalar för själva abonnemanget sen under bindningstiden.

nu har jag inte uppfattat det som att pengarna är en fråga, även om du ska köpa den kontant. men annars så tänkte jag ändå nämna att det skiljer ju inte jättemycket mellan z2 och z3, skillnaden i pris är nog större än skillnaden mellan telefonerna 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-10-25 21:20
#11

#9 Alltså det är inte skärmstorleken som är problemet för mig, utan det är allt krångel jag har haft med mina två tidigare iPhones…

iPhone 6 och Sony Xperia Z3 ligger ju i samma prisklass, och det känns som att man får mer för pengarna om köper en Sony. 🙂

Större anpassningsbarhet (säger man så?), billigare tillbehör ex. 1m lightning/usb kabel, 99kr hos billigaste "kända" affären på prisjakt och 1m micro usb 19kr hos billigaste "kända" affären på prisjakt, bättre kamera, större skärm, utbyggbart minne (med micro SD, upp till 128GB) och sist men inte minst så har vi ju denna teori ang. Apples telefoner😎:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19289435.ab#

Personligen tycker jag att den stämmer rätt bra, då det har varit vid lansering av nya iPhones som min telefon har börjat krångla mer, oavsett om jag har uppdaterat till nya IOS eller inte…

#10 Haha, ja det blir ju lite skillnad på några bläckstreck på ett papper och IRL 😉

Jag tycker faktiskt bättre om telefoner som är lite fyrkantiga, känns som att de lite rundare lättare glider ur handen, min iPhone 3 jag hade hade en betydligt större tendens att glida än 4s:en som är lite kantigare…

Jag har ju redan ett perfekt abonnemang, FRI surf i 3G nätet, ring/sms pott på 149kr/månad (vilket även är det abonnemanget kostar) och att samtal/sms är billiga också 😃

Jag och pappa var inne och pratade med telenor i torsdags, och jag fattade det som att jag inte skulle få någon rabatt, trots att jag fick det sist jag förlängde abonnemanget, och att jag har varit kund där iaf 6 år…

Om jag ska köpa något nytt, då vill jag ha det senaste (om jag har råd med det) så Z2 är inget jag är intresserad av i nuläget 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Jens]
2014-10-25 21:36
#12

Länken som du delade med dig säger precis som jag har sagt till mina bekanta som äger äldre telefoner: Uppgradera inte din telefon! Men lika f-n så gör dom det och då blir den slö. 

iOS 8.0.0 och 8.0.1 var bedrövliga. Aldrig tidigare har jag varit med om att apple har släppt en version som är så buggig som dessa var. Nu finns 8.1 och den är bra men det finns lite att jobba på. Några småsaker men ändå behövs det fixas.

Hade jag varit en android-användare så skulle jag ha satsat på en Oneplus One idag. Jag har alltid haft HTC som min favorit men nu efter att ha sett och läst om Oneplus One så har jag ändrat mig men det kanske inte är en telefon som du har tänkt dig?

wille_wille
2014-10-25 21:43
#13

Min blev ännu slöare när IOS 8 kom, trots att jag inte uppgraderade (och tänker verkligen inte göra det heller…) 😐

Fast om mobilen är endast ett år så borde den ju klara den senaste uppdateringen tycker man. Gillar inte apples slit-och-släng mentalitet.

Ärligt talat så visste jag inte ens att den mobilen fanns, men det ser ut som en sån mobil som väldigt lätt glider ur handen 😕

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Annons:
[Jens]
2014-10-25 21:46
#14

Väldiga problem du har Wille ;) tappar telefonen alltför lätt? Tåliga telefoner a la android är nog inte min starka sida. Det får andra svara på. Btw har beställt två doppvärmare nu … ;)

wille_wille
2014-10-25 21:56
#15

Haha, har inte haft så stora problem med 4s:en men 3:an gled ur handen lite titt som tätt. Så jag vill helst inte ha en rundad telefon, fyrkantiga verkar gå bättre 😊

Najs, hoppas du blir nöjd med dem 👍

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Razzora
2014-10-25 22:27
#16

Om du tappar telefonerna lätt wille_wille så kan du alltid kolla efter skal som är lite mer åt det gummiaktiga hållet. Dessutom så ska jag nog säga att jag rekommenderar att man alltid köper ett skal när man köper en ny mobil. Man vet aldrig vad som kan hända.
Men om du skulle vara intresserad av OnePlus One wille_wille så har de öppet i 1 timme den 27:e oktober för att beställa den. Annars så måste man ha en invite för att kunna beställa en. 

Här diskuterar vi om OnePlus One
Här är länken för att kunna förbeställa OnePlus One

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

wille_wille
2014-10-25 22:32
#17

Jo, alltså det är inget jätteproblem men det fungerade bra med ett silikonskal på 3:an, men den fastnade i fickan trots att den var ganska liten, och om jag nu ska ha en mobil på 5,2" så blir det nog jobbigt att få fram den.

Skal brukar jag alltid ha, skärmskydd också. Ska beställa det från Kina lite innan jag köper mobilen 🙂

Oj, typ 1,5 dag känns lite kort att bestämma sig på, och jag vill inte köpa en mobil utan att ha sett och testat en likadan IRL 😊

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Razzora
2014-10-25 22:39
#18

Tyvärr om inte du känner någon som har en OnePlus One så kommer du nog inte att kunna se den IRL. Den är väldigt exklusiv så att se den innan kommer nog att bli svårt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-10-25 22:42
#19

jag var väldigt taggad på en OPO när ryktena om den först började komma i vintras, men när det sen visade sig att den inte skulle stödja alla svenska lte-frekvenser så gick den bort direkt för mig personligen. allt jokkande med att man skulle fjanta sig på facebook för att tävla om inbjudningar till att få köpa den bidrog också ytterligare till att jag tappade intresset - och det är väl iaf nästan en dealbreaker att den inte har IR-beamer också.

men med det sagt så är det ju väldigt mycket bang for the buck, och cyanogenmod flyter ju som en dröm jämfört med vissa tillverkaranpassade androidversioner - men jag ångrar inte att jag tog en m8 istället 🙂. det är ju ingen sak att dra in cm i den heller iofs, men hittills har jag inte känt behovet

OMG, jag var helt förvirrad och undrade "vad sjutton kallar han sin iPad air 2 och sin macbook air som han har beställt för doppvärmare för?!? "🤦‍♂️ men det har nåt med akvarier att göra som ni har diskuterat på en annan sight, inte sant 😃?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-10-26 05:01
#20

Hahaha Kissidor, det handlar om akvarium.  🙂

Byter ämne mitt i allt och det är för att wille är akvarist som jag och jag fick tipset om en bra doppvärmare utav honom så jag beställde dessa också utöver apple-enheterna.

OnePlus One är dålig med täckningen med 4G och det vet jag sen tidigare och det är ett minus helt klart. Kanske skulle de ha stoppat mig att köpa den för 4G vill man ju allt ha ändå. Jag visste däremot inte att det måste 'specialbeställas', så bökigt!

Annons:
Razzora
2014-10-26 06:07
#21

Jag hade lite samma funderingar som du kissidor, doppvärmare. Vad tusan?!
Men nu fick vi det ändå förklarat 😉

Ja tyvärr så är OnePlus One en mycket speciell telefon och bolaget är också ganska litet så jag tror mycket kommer nog därifrån att de måste se hur många som är intresserade och ha fullständig kontroll över det.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

wille_wille
2014-10-26 13:27
#22

Det där krånglet om man vill köpa den gör ju att det känns som att de inte vill att man ska köpa den…

Nej då är det nog bättre med en mobil som går att få tag på överallt, troligtvis rätt svårt att få tag på tillbehör till en så pass ovanlig telefon också 🙂

Haha, ja det kan bli lite tokigt om man diskuterar någonting på "fel" sida 😉

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Razzora
2014-10-26 15:02
#23

Jag tror att det är bara för att det är ett litet uppkommande företag som gör att det är lite krångligare att köpa en OnePlus One.
Sambon bar väldigt intresserad av just OnePlus One ett tag och vi kollade runt på tillbehören. Det var inte alltför svårt att hitta faktiskt.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

wille_wille
2014-10-26 15:55
#24

Nu hänger jag med, fattade inte varför ni skrev ett litet företag förut för jag trodde det var en HTC som hette oneplus one men nu fattar jag att det är ett nytt märke 🤪

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kissidor
2014-10-26 16:03
#25

du är inte ensam om namnförvirringen wille, det har nog varit ganska många missförstånd kring den 🙂.

tror som razzora, för att kunna hålla det priset har de väl varit tvungna att iaf se till att de inte blir sittande med stora lager som de inte får sålda. sen har det väl säkert till viss del varit ett marknadsföringsjippo också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-10-26 16:39
#26

HTC har en mobilserie som heter One.
OnePlus är företaget som gör ytterligare en mobil som heter One.
Så det gör ju inte saken mycket bättre om man säger som så.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

bamse6311
2014-10-27 19:44
#27

Var också intresserad av en OnePlus One men intresset svalnade betänkligt när jag insåg hur jäkla besvärligt det skulle vara att få köpa en sådan.

Det måste nästan vara väldshistoriens största miss vad det gäller att på ett enkelt sätt kunna köpa en lur!

OnePlus One har ju gjort nästan allt fel eller så är det kanske deras strategi att inte producerade så många lurar som de verkligen skulle kunna sälja och dessutom satte den i ett lågt pris.

Nästa lur de kommer ut med kanske produceras i större antal och dessutom till ett betydligt högre pris som ligger jämbördigt med premiumlurar i övrigt.

Å andra sidan , så har de då gjort "badwill" för sig själva och sina lurar.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
wille_wille
2014-12-25 20:17
#28

Då var man nybliven androidägare nu då, blev en svart Sony Z3 på Netonnet för 4490kr 😃

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Razzora
2014-12-26 16:31
#29

Nämen grattis Wille_wille! Hoppas att du blir riktigt nöjd med din nya mobilteelefon.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-12-26 17:14
#30

Vad kul att vi fick veta vad du bestämde dig för, grattis och hoppas du blir nöjd :D

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-12-26 19:28
#31

Hittils är jag nöjd :) Saknar dock emojisarna på iphone…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kissidor
2014-12-26 20:02
#32

men hangouts har väl emojisar? själv använder jag go sms som har haft emojisar i flera år, men i början kunde inte alla läsa dem, men jag tror de kommer fram rätt till de flesta nu

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-12-26 20:58
#33

#32 Jag spelar ett spel, och där ser man inte vissa av dem och de andra ser ganska annorlunda ut. Och de ändrar inte utseende i snapchat heller :P Sms använder jag knappt, och alla jag skickar sms till har iphone så där fungerar nog inte hangouts.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kissidor
2014-12-26 21:03
#34

aha, ok. men prova ett tangentbord med stöd för emoji då, populära swiftkey till exempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.touchtype.swiftkey

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
wille_wille
2014-12-26 21:05
#35

De andra jag har testat har inte fungerat men jag ska testa det du länkade till :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

wille_wille
2014-12-26 21:17
#36

De emojisarna som Swiftkey hade var samma som är inbyggda i telefonen…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

kissidor
2014-12-26 21:34
#37

aha, ok det var ju synd. men det kommer säkert mera emojistöd i framtiden

Värd på Mobiltelefoner och Android

wille_wille
2014-12-26 21:44
#38

Får hoppas på det :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Upp till toppen
Annons: