Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 7747 ggr
orecus
2014-08-25 15:34

Samsung Galaxy Note 3, Wifi-problem

Hej! Jag är ny på det här med android, då jag tidigare har haft iPhone. Nu är det så att jag nyligen har flyttat och efter det så funkar inte mitt wifi med min mobil (Samsung Galaxy Note 3). Jag har en iPad, och med den fungerar det felfritt. Mobilen ansluter, men sen står det något i stil med "internetanslutning ostabil" och det går inte att gå in på någon sida. Nu står det nog inte ens något alls, utan får bara upp en sida, i webbläsaren, där det står "ethernetkabeln är inte ansluten". Men det fungerar ju som sagt felfritt med min iPad. Jag har uppdaterat telefonen, glömt nätverk, startat om både mobil och router. Men inget verkar hjälpa.. Jag ringde till samsung support och fick rådet att göra en fabriksåterställning, men eftersom jag inte har någon dator själv och möjlighet till (att enkelt) säkerhetskopiera undrar jag om det inte finns någon annan lösning? Går det inte att reboota(?) utan att förlora allt, som det går att göra med iPhone? Eller är det allt eller inget som gäller? Tacksam för tips! Varma hälsningar orecus

Annons:
kissidor
2014-08-25 15:47
#1

jag höll precis på att säga att säkerhetskopiering och återställning gör du ju mot molnet utan att behöva krångla med datorn - men så kom jag på att det var ju det här med wifit ja… 😊. hursomhelst så får du inte en lika fullständig backup och återställning som med iCloud, det måste man bara ge apple även på en androidsida 🙂, att det här med iCloud är riktigt bra. men om du får tag i wifi som funkar nån annanstans och ställer in säkerhetskopiering och synk med både google-kontot och samsung-kontot så får du med det mesta iaf.

hur är det med wifi på andra ställen, funkar det hemma hos kompisar, i surfzoner på tex bibliotek eller donken eller så? har du samma router som förut eller är det en annan? om det funkar på andra ställen så kan det vara ett kompatibilitetsproblem med just den routern. isf skulle man kunna googla på den routerns modellnamn och ev problem med note 3

Värd på Mobiltelefoner och Android

orecus
2014-08-25 16:05
#2

Tack för svar!

Jag har tillgång till dator om det krisar, men ingen egen tyvärr. Men det löser sig i värsta fall.

Kör samma router som tidigare, så det borde inte vara några problem. Och telefonen connectar med andra wifi. Får googla på routern helt enkelt. Men mycket märkligt att det skedde mitt i flytten..men enligt Samsung support var det bara ett sjukt sammanträffande.

Men det går alltså inte att bara köra en reset på telefonen, utan att förlora all data? (Vet inte vad man kallar det, men det går att göra med iPhone iaf.)

orecus
2014-08-25 16:08
#3

Samsung support sa att jag skulle fixa Kies, och att det liknar iTunes. (Ja, jag är nybörjare på det här..) Men är det en bättre backup än att bara synka mot google- eller samsungkontot?

Vad är skillnaden? Och hur gör jag? :)

kissidor
2014-08-25 16:58
#4

jaså det är samma router - hmm, mystiken tätnar 🤔. det kan inte ha sammanfallit med att telefonen fick en större uppdatering då, tex till kitkat?

ärligt talat vet jag inte - jag har aldrig orkat hålla på med kies Kämpar, molnet är ju sååå mycket smidigare. men det kanske blir en fullständigare backup. 

jag vet inte riktigt vad du menar med den här reseten av iPhone tyvärr 🤔. i min värld finns det soft reset som egentligen bara är en omstartsmetod som man får ta till om telefonen hängt sig, och då förloras ju inga data. och så finns det hard reset som är en fabriksåterställning.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-08-25 17:09
#5

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att hon menar hard resett av iphone. Om det är att man håller (nu ska vi se om jag kommer ihåg det) avstängningsknappen + hemknappen intryckt i 10 sekunder. Stämmer detta orecus?

På en iPhone så förlorar man ingen data på själva telefonen, men man kan tappa inställningarna som man har. (rätta mig gärna om jag har fel)

Men för min del så låter det som om någon inställning kanske har blivit ändrad. Det kan vara som så att dina inställningar på routern har försvunnit (om du har några sådana) som gör att du inte kan komma åt nätverket på din telefon. Men nu spekulerar jag hej vilt här.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2014-08-25 17:16
#6

det här är lite av ett långskott, men du skulle iaf kunna kolla om du har "smart nätverksbyte" aktiverat och isf avaktivera det. det ligger under inställningar/anslutningar/wifi. det har tydligen hjälpt ganska många som har haft wifi-problem med note 3. jag har en själv och har inte haft problem, men när jag gick in och kollade så var den inställningen inte heller aktiverad.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
orecus
2014-08-25 17:16
#7

Nej, jag har inte uppdaterat något innan. Utan allt fungerade som det skulle innan flytten, och nu funkar det inte. Det enda jag har gjort är att uppdaterat telefonen, men det gjorde jag för att jag hoppades på att det skulle lösa problemet, vilket det inte gjorde. (KitKat vet jag inte ens vad det är..haha.)

Precis, en reset där man håller in hem- och startknapp. Men gör man det med en Samsung verkar det bli en fabriksåterställning av det ist.

Jag har inte ändrat några inställningar alls, utan bara kopplat ur den i min gamla lght, och in i den nya, efter att samma internetabonnemang har blivit flyttat..

Men nu har jag iaf säkerhetskopierat med Kies, och försöker mig på en fabriksåterställning. Hoppades bara att jag skulle slippa allt meck. :)

Den kommer ju åt nätverket så tillvida att telefonen hittar det, men det är sen det tar stopp liksom.

Tacksam för era svar! Känner mig lost i den här djungeln.. :)

kissidor
2014-08-25 17:17
#8

oj nu skrev vi samtidigt, du missar väl inte mitt inlägg #6 orecus?

kitkat är den senaste androidversionen, 4.4

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2014-08-25 17:18
#9

aha förresten, visste inte om att det var så med hard reset på iPhone. alltid bra att lära sig nåt nytt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

orecus
2014-08-25 17:22
#10

Okej.. Har sett det, och den rutan var inte i-checkad. Du menar det då den byter mellan 4g och wifi?

kissidor
2014-08-25 18:01
#11

ja, då var det inte en del av ditt problem iaf - men då är det åtminstone kollat 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-08-25 18:31
#12

Ja hard resett betyder olika saker i iOS och Android världen. Det är därför man får vara lite försiktig när man säger just dom orden. Haha, något som jag lärde mig i min iOS utbilding. i iOS så blir det mer en "återställning" och i Android bli det en "fabriksåterställning" Vilket är helt olika.

Hmm, har du säkerhetskopierat allt? Tänker så att du inte tappar foton och sådant som är viktigt ifrån telefonen. Jag har testat Kies någon gång och vet att man får vara lite extra försiktig och verkligen kolla så att allt finns med där.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

orecus
2014-08-25 21:00
#13

Nu är den fabriksåterställd med alla kontakter och foton i behåll, men wifit fungerar fortfarande inte.. Den säger inte ifrån, utan det ser ut som om den är ansluten, tills jag öppnar webläsaren och försöker gå in på en sida. "Ethernetkabeln är inte ansluten." Vad är ens det för något..? Suck.

Annons:
kissidor
2014-08-26 07:27
#14

det var ju inte ett dåligt skumt felmeddelande heller - ethernetkabel liksom - WHAT? det är som att den påstår att telefonen är ansluten till routern men att routern inte är ansluten till nätet då.

tyvärr hittar jag inget som kan hjälpa dig när jag googlar på problemet, jag kan bara se att detta uppenbarligen är ett problem du inte är ensam om 😕.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-08-26 17:57
#15

Jag fattar inte riktigt hur ett sådant meddelande kan komma upp på en mobiltelefon bara. Hade det varit en dator så hade det varit något annat. 

Jag har försökt att hitta någon lösning, men tyvärr så hittar inte jag heller något som gör att jag kan hjälpa dig med detta problemet.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

orecus
2014-08-27 00:54
#16

Jag ska ringa tillbaka till Samsung support imorgon, så här kan en ju inte ha det. Det skummaste är att telefonen ansluter fint till andra wifin.. Aja. Tusen tack för att ni tog er tid! Nu får Samsung sköta resten. I värsta fall byter jag tillbaka till iPhone.. :)

kissidor
2014-08-27 10:01
#17

sjukt tråkig anledning att behöva byta telefon isf 😕. menmen, vad ska du göra? hoppas du har turen att råka person på supporten idag, det kan ju göra rätt så stor skillnad vem man får prata med också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2014-08-27 10:28
#18

Ja måste hålla med kissidor att det är en väldigt tråkig anledning att du i så fall får byta telefon. Men jag håller verkligen tummarna för dig så att du verkligen får någon som kan ge dig vettiga svar.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: