Annons:
Etikettsamsung
Läst 8361 ggr
[oroligkaninägare]
2014-06-28 17:27

Varför slukar Samsung batteri?

Både mammas och min gamla Samsung slukar batteri i drivor varför slukar just Samsung så mycket batteri märker stor skillnad mellan Samsung och iPhone/ iPad. Även Nexus 7 slukar batteri trött på att alltid ha nöd på batteri på surfplattan och mobil.

Annons:
fuzzie
2014-06-28 17:38
#1

Jag har aldrig upplevt att mina Samsungar har slukat batteri. Endast när man "misshandlat" dem genom att inte låta dem ladda ur riktigt. Alltså när man ser att de nästan har slut på batteri och skyndar sig att sätta i laddaren, men detta brukar skada batteriet väldigt mycket. 

Jag tycker snarare att Iphone laddar ur väldigt snabbt medans Samsung faktiskt håller batteritiden bäst. Då har jag haft 5 Samsungar och de få som har slukat batteri är de som jag inte tagit hand om så väl när det kommer till laddningen. 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

kissidor
2014-06-28 18:12
#2

har ni råkat ut för det oroligkaninägare så har ni antingen råkat  ut för en bugg som tyvärr kan uppstå när vissa appar inte trivs med varann. (tråkigt nog är den ganska svår att spåra) eller så har ni fått ett dåligt batteri som svällt. men jag vet inte hur vanligt det är med s3 4g, s4:an däremot var det en dålig batch batterier som många blev drabbade av.

jag har tidvis haft suveränt bra batteritid på mina samsungar och tidvis har jag drabbats av buggen och haft urusel.

#1, hur menar du - sätter du den inte på laddaren förrän den stänger av sig själv alltså? det blir ju kolossalt opraktiskt, och känns inte riktigt ok att man ska behöva hantera dem så för att få behålla en vettig batteritid 🤔.

Värd på Mobiltelefoner och Android

fuzzie
2014-06-28 18:17
#3

#3 Jaa, jag har gjort så med de senaste mobilerna jag haft eftersom de mer eller mindre dödas och får skitkass batteritid om man konstant bara "fyller på" batteriet och liksom aldrig låter det vila. Jag brukar låta luren vara avstängd i ca. 10 min och sedan stoppar jag i laddaren och sedan jag började med detta så har mina mobiler haft extremt bra batteritid. 

Opraktiskt för dig kanske, men för mig funkar det bra. Jag är inte beroende av elektronik på det sättet att jag blir lamslagen av att vara utan mobilen i några minuter. 😛

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

kissidor
2014-06-28 18:29
#4

ja fast det handlar ju inte om några minuter om det händer vid helt fel tidpunkt 🙂. för min personliga del är det faktiskt mindre opraktiskt att ha dålig batteritid, för jag kommer åt att ladda större delen av dagarna. men med min otur så skulle den garanterat ta slut precis när jag inte gjorde det och verkligen behövde ha telefonen igång😓

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2014-06-29 14:59
#5

De flesta teletillverkarna säger att man bör ladda ur batteriet helt åtminstone en gång i månaden för att batteriet ska hålla längre.

Förr sa man att man ska ladda upp batteriet för första gången enligt rekommendationerna och det behöver man inte idag. Att de fortfarande rekommenderar det beror inte på batteriet i sig utan för 'synkningen' av batteriet visningsikon på hur mycket batteri man har använt sig av i telefonen. Laddar man inte så mycket första gången så kan synkningen bli betydligt sämre och visa fel.

Sedan är det inte så viktigt när man laddar telefonen för dagens batterier är mycket bättre idag än vad det var för många år sedan.

Själv håller jag mig till att tömma batteriet helt en gång i månaden men sedan ser jag till att ha den igång så ofta jag bör för att inte missa viktiga samtal som t ex under arbetstid.

ru4real
2014-06-29 15:38
#6

En annan anledning till att telefoner drar mycket ström är ju alla appar som är installerade som roar sig med att kontakta olika servrar i tid och otid. Meddellandeappar är tydligen värsta boven, lite beroende på vilken man använder.  Läste en artikel igår kväll om just detta; http://lifehacker.com/messaging-apps-could-be-killing-your-smartphones-batter-1569298108

På engelska dock-

Annons:
bamse6311
2014-06-30 01:18
#7

Angående det där med att ladda mobilbatteriet.

Min yngsta son jobbar inom branschen telefoni där han säljer telefonväxelsystem till större företag.

Numera så jobbar han kanske inte så mycket med enbart eller just med mobiltelefoner men har gjort det i ett antal år tidigare.

Nåväl, han säger att det är de första gångerna med ett helt nytt batteri som de skall bli helt urladdade innan man laddar dem/det.

Nu finns det som synes av den här tråden många olika teorier om det här med batteriet och jag kan bara redogöra för vad som min son sagt  när jag frågade honom om den här frågan för ett par år sedan.

Det är det HÄR som min son jobbar med.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Jens]
2014-06-30 07:58
#8

Jag jobbar på IT-avdelningen i kommunen och samarbetar med stora telefondistributörer och träffar dem cirka en gång i månaden för att vara uppdaterad i det senaste och de kommande nyheterna och där ingår skötsel av telefon m.m. 

Kort om dagens batterier i telefon.

Ett Litiumbaserat batteris livslängd baseras på antalet fullständiga laddningscykler. Alltså om du använder din telefon till 50% och sedan laddar upp till 100% så har du förbrukat en halv cykel. Laddar du ner till 50% igen och upp så är du uppe i en hel cykel. Ett batteri har ett begränsat men som batteritillverkarna uttrycker det ”stort” antal cykler.

Du ska ladda ur batteriet ofta så förlänger du dess livslängd.

Detta är inte sant när det gäller moderna batterier. Det var däremot sant för äldre typer av batterier (Ni-Cad). Däremot säger vissa telefontillverkare att man bör  var  trettionde laddning ladda ur för att kalibrera din batterimätare.

wheelie87
2014-07-10 23:46
#9

Jag har läst samma sak på helt andra ställen. Att moderna batterier inte "minns" om de laddats upp till max eller inte, men att efter ca 500 laddningar tar de slut. 

Har börjat använda min telefon som GPS mycket och garanterat gjort åt de där 500 laddningarna för nyligen var min telefon nere på typ 4-5 timmar batteritid och då gjorde jag inte ens speciellt mycket med den. Såg till och med till att ha mobilt internet av för att spara batteri. (Att ha GPS, blåtand m.m. avstängt är självklart.) 
Köpte ett nytt batteri (ett högkapacitets som gör min Samsung S3 lite tjockare) och med normalanvändande har jag batteri för en och en halv ibland två dagar.

Upp till toppen
Annons: