Annons:
Etikettövrigt-om-android
Läst 11965 ggr
Mysan59
6/25/14, 2:35 PM

Wifi vs mobildata

Nu undrar jag lite igen… Funderar

Om jag har både Wifi (hemma) och mobildata på, går wifi in som första handsval då?

Jag har hela tiden stängt av och på wifi resp. mobildata, när jag är hemma eller går ut. 

Men så ska man väl inte behöva göra? Jag har/är bara rädd för att den drar mobildata när jag  är hemma. Har bara 1G och det räcker eftersom jag för det mesta använder surf hemma.

Har en Samsung S3 mini 

Tacksam för svar

Annons:
Razzora
6/25/14, 3:45 PM
#1

Oftast så om du har båda igång så ska wifi gå in som första hand. Men jag har hört många som har det på detta sättet att deras mobildata helt plötsligt tar slut även om de var säkra på att de har wifin igång. Så för att vara säker på att du får behålla så mycket som möjligt av din mobildata så tycker jag att du ska fortsätta och göra så som du gör idag. 

Det finns några program på market också som gör att om du är hemma så stänger den automatiskt av mobildatat och sätter igång wifin. Nu sitter jag tyvärr inte framför datorn så att jag lätt kan kolla upp det. Men leta gärna där och se om det är något som passar.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
6/25/14, 4:20 PM
#2

ja den ska definitivt ansluta på wifi om det finns tillgängligt. 

och som det funkar här iaf så går den inte automatiskt över och drar mobildata om den är ansluten till wifi-routern men routern tillfälligt inte kommer ut på nätet, utan då kommer man inte ut med telefonen själv heller utan måste manuellt stänga av wifit och gå över på mobildata. 

vilket får mig att verkligen undra hur det har gått till med de du nämner razzora som har fått sin mobildata förbrukad trots att de varit anslutna på wifi 🤔.

tasker är en sådan app som gör det razzora säger, men det finns fler som jag in kommer ihåg namnet på. har du en telefon med nfc (jag tror s3 mini har det va?) så kan du ju sätta en nfc-tagg alldeles innanför dörren och programmera den till att växla mellan mobildata och wifi, så slipper du iaf lite tryckande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Mysan59
6/25/14, 5:44 PM
#3

Tack så mycket för era svar. 

Ska kolla upp det där med program/appar vad som finns.  Annars kanske jag ska göra som Razzora säger. 

Vad är nfc-tagg?

kissidor
6/25/14, 6:53 PM
#4

det är en liten klisterlapp eller en liten bricka som har ett chip i sig där information i form av tex en instruktion till en mobiltelefon kan lagras. när man sen för telefonens nfc-läsare mot taggen så överförs informationen. den här tekniken används också mycket i tex busskort och passerkort.

en tagg kostar inte många kronor så man kan lugnt investera i flera stycken om man tänker använda tekniken 🙂. själva programmeringen av nfc-taggen gör man från telefonen med hjälp av en app.

här kan du läsa lite mer om du är intresserad, kjell och co har många såna riktigt bra och lättfattliga förklaringar om olika tekniksaker 🙂:  http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/mobilt/anslutningsmojligheterna/narfaltskommunikation

Värd på Mobiltelefoner och Android

Ladydragon
6/25/14, 8:44 PM
#5

Själv förstår jag inte vitsen med att man ständigt måste vara uppkopplad 🤔 det är ju inte så svårt att när man behöver ha tillgång till internet så sätter man igång det och när man är klar stänger av det…

i början när jag köpt min första Android så råkade jag ut för just det misstaget att både wifi och mobilsurf va igång och då tog surfpotten slut…inget kul alls 

sen finns det ju både appar och widgets man kan använda för att lätt o smidigt kunna sätta på och av mobilsurf och wifi
widgets brukar finnas i widgetsmenyn men det finns oxå en mycket bra app som kan lägga widgets i notifikationsfältet så man bara drar ner för att sätta på o av widgets…funkar även att lägga till appar
Länk Powertoggles

bamse6311
6/25/14, 9:29 PM
#6

Slipper tack och lov sådana problem.

Dels så har jag ingen WiFi och dels så har jag hållit mig till mitt gamla mobil/smartphone abonnemang där jag har fri och obegränsad surf till samma hastighet hela tiden.

Har dock tänkt ringa till Comhem så att de kan skicka en gratis router till mig och vill de inte det så kan jag alltid hota med att gå över till Tele2 då jag även har fiber från dem i lägenheten.

Som sagt, inga problem just nu och jag är uppkopplad 24/7 på det mesta hela tiden på min lur.

Skulle dock var kul att testa en sådan där router med WiFi.

Bredbandet till datorn från Comhem kör jag på fast lina då jag tycker att det är det absolut bästa sättet.

Blev kanske lite OT det här och ber om ursäkt om någon tycker så.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
6/25/14, 10:44 PM
#7

med ditt abonnemang med obegränsad surf så behöver du ju inget wifi bertil 🙂. om du inte skaffar en surfplatta då förstås 😇😉

själv vill jag alltid vara uppkopplad - alla är vi olika. det betyder dock inte att jag sitter och surfar hela tiden, långt därifrån. men jag vill ha mina aviseringar direkt - även om jag inte hinner titta på dem så ska de finnas där ifall jag vill och har tid. och när det faller mig in att jag vill kolla mina favoritsajter eller googla eller nåt, då ska det ske i samma ögonblick utan en tillstymmelse till tröttsam väntan. tålamod har aldrig varit min starka sida 😃.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
6/25/14, 11:49 PM
#8

#7 kissidor

Nej, jag behöver ju inget WiFi, tyckte bara att det skulle vara kul att ha 😂
Jag är som sagt var också uppkopplad 24/7,  har alltid luren men mig och när jag sitter och ser på tv eller sitter vid datorn så ligger den sidan om så man kan kolla vad det är som hänt när det plingar till i den, haha.

Bästa hälsningar,
Bertil

Mysan59
6/26/14, 7:57 PM
#9

Jag är som du kissidor, vill vara uppkopplad jämt och få info direkt. Har inte heller så där jättestort tålamod 🙂

[oroligkaninägare]
7/3/14, 1:58 AM
#10

När jag hade android och nu även iPhone så använder jag mobil data gäller även paddan då jag har samman lagt 17 gb surf att godo göra mej på special sak via tre ;)

Razzora
7/3/14, 1:06 PM
#11

#2 Ja du kissidor jag vet inte hur min syster lyckades (ja det var hon som lyckades att köra datatrafiken även om hon hade wifin igång) men när jag kollade så stämde det att hon hade wi-fin igång och även datatrafiken igång. Så jag vet inte varför det blev så, så hon stänger av datatrafiken nu istället för att vara på den säkra sidan, får väl också nämna att hon har en iPhone 4.

Men jag är också en sådan som alltid vill vara uppkopplad, men när jag inte kan det så stör jag inte mig på det. Jag vet märkligt eller hur 😉

Men även om du köper dig en platta Bertil så kan du alltid dela ut nätverket från din telefon så har du wips wifi 😉😃

#10 17GB surf känns så lite för mig. Men får man fråga hur länge det räcker för dig?

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
7/3/14, 3:15 PM
#12

oroligkaninägare du har väl kanske wifi hemma också? isf har du ju riktigt väl tilltaget med mobildata 🙂! men det där måste väl kosta en slant också

Värd på Mobiltelefoner och Android

[oroligkaninägare]
7/3/14, 6:02 PM
#13

Ja då tror jag att det gör eller nä man får surfa fritt även smsa och ringa fritt as bra kostar mej inte mycket i månaden övrigt mer än kostnaden på paddan och högtalare även mobil . Wi-fi hade vi ett blev krångel så nä sen betalar mamma för det allt detta som jag radade upp står jag för dyrt som vet inte vad men värt det 1000 per månad har två tusen varje. #12

Annons:
bamse6311
7/3/14, 8:05 PM
#14

#11 Razzora

Jo, om (när) jag köper en platta så har jag tänkt att köra den via luren.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: