Annons:
Etikettköpråd
Läst 9422 ggr
Ladydragon
4/21/14, 6:35 AM

Köpa ny BUDGET-telefon!

Jag funderar på att köpa en ny mobil i nuläget har jag en SonyEricsson Live with Walkman helt oki telefon men skulle ändå vilja ha en lite nyare telefon

jag är helt klar över att jag vill ha en billig telefon jag är inte det minsta intresserad att lägga X antal tusenlappar för en mobil…..
max är 1500 kr 

dom jag har tittar på och funderar på är:

* Samsung Galaxy Trend plus 

* Samsung Galaxy S3 mini

* Samsung Galaxy core plus 

har aldrig haft nån Samsung telefon innan men tyckte dom hade funktioner som jag gillar 

den enda funktionen som jag helst vill ha är NFC funktion 

några tankar om dom mobilerna? eller finns det någon annan i den prisklassen som är intressantare?

Annons:
kissidor
4/21/14, 10:36 AM
#1

vad jag kunde se faller galaxy trend på NFC-önskemålet. jag skulle istället vilja lägga till galaxy ace 3 till din lista, och det är den jag själv skulle välja i jämförelsen mellan de tre - på många punkter är de ganska lika medan galaxy ace 3 är genomgående lite vassare på de punkter där de skiljer sig åt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2048025,2300392,1449384

man får tänka på att samsungs touchwiz är en ganska tungrodd version av android, så en samsung behöver lite extra RAM-minne för att inte bli galet seg

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Nawi]
4/23/14, 10:18 PM
#2

Kanske lg l5?

Kostar ca 900kr ny.

Den har nfc, 5mpx kamera, android 4.0

Ladydragon
4/23/14, 11:20 PM
#3

#1 tack för tipset 🙂 ska fundera lite till på vilken det ska bli…

bamse6311
4/23/14, 11:56 PM
#4

Ladydragon

Du har inte funderat på en Moto G som ligger strax över 1 500 kr?
Den har fått strålande recensioner för en lur i den prisklassen.

Det där med NFC vet jag inte men det bör den ju ha.

Här nedan ett par länkar:

http://www.mobil.se/tester/produkttester/test-motorola-moto-g

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2353699

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
4/24/14, 12:59 PM
#5

moto g har fått mycket fina omdömen för sin prisklass, det är sant - men jag skulle inte rekommendera 8GB-modellen då den inte tar minneskort, och ska man köpa 16GB-modellen från en seriös butik så kommer man lite långt över det som TS satt som maxgränsen. dessutom har den faktiskt inte NFC - lite förvånande då jag förmodar att google hade ganska stort inflytande över den här modellen, och nfc såg vi väl först i en nexus om jag inte minns fel. men så är det iaf 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/24/14, 7:32 PM
#6

#5 kissidor

Håller med om att 8 GB telefonminne inte är så mycket.
Skall man köpa 16 GB versionen så hamnar den strax under 2 000 kr.

@kissidor, undrar själv lite om det där med NFC då jag egentligen inte satt mig in i vad det är och om jag överhuvudtaget själv har den där överföringsstandarden på min lur? men utgår från att jag har.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Ladydragon
4/25/14, 2:33 AM
#7

Tack för alla tips och tack Kissidor som påpekade det om minneskortet….i nuläget använder jag redan runt 8 GB på minneskortet jag har i telefonen 

insåg oxå att planeringen att snart kunna köpa en ny telefon inte funkar utan jag får vänta minst till sommaren….
men det ger ju oxå en liten mera tid till att fundera över vilken telefon man vill ha och har råd med 

NFC är inte helt nödvändigt som jag fattar det så är det liknande bluetooth men enklare då man ska bara behöva lägga enheterna mot varandra….har ett bluetooth headset med NFC men nuvarande telefon stödjer inte detta….har även vanlig bluetooth koppling på headsetet men det krånglar lite emellanåt…
så det vore väl mest som en kul grej att testa på NFC oxå om jag hittar en sån telefon

MichaelE
4/28/14, 7:30 PM
#8

Eftersom du tänker vänta till sommaren så kanske du klarar av att vänta lite till. Asus kommer släppa tre budget lurar med bra kvalité: Zenfone 4, Zenfone 5 och Zenfone 6. De kommer att kosta ca 1000, 1500 och 2000 kr respektive modell. Alla har stöd för microSD kort uppemot 64 GB. Modellnumret motsvarar tumstorleken på skärmen. Vill man ha bättre kamera så bör man satsa på modell 5 eller 6.

Personligen funderar jag på en av dessa modeller i höst eller så blir det HTC One M8.

bamse6311
4/29/14, 4:05 AM
#9

#8 MichaelE

Ser intressant ut med den där nya Asus Zenfone och väldigt attraktiva priser ser det ut att bli.

Kollade lite på Zenfone5 och visserligen lite klent RAM på 1GB.
Visserligen också lite klent telefonminne på den som väl blir billgast med 8 GB men det kommer ju även en med 16 GB minne och dessutom plats för SD kort på upp till 64 GB.
Inte heller stöder den LTE men det blir ju en väldigt billig lur så man kan ju inte önska sig vad som helst ur en lur i den prisklassen.

Själv så kör jag en Asus PadFone2 och är ohyggligt nöjd med den och den går fortfarande som en Ferrari i en ensam fil på motorvägen.

Det kommer ju nu många oerhört trevliga alternativ av lurar i låg och mellanprisklassen så det blir ett väldigt trevligt år.

Bästa hälsningar,
Bertil

MichaelE
4/29/14, 9:36 AM
#10

#9 Visst ser den klen ut på pappret, men fördelen den har är att det är Intel processorer i mobilerna vilket gör de riktigt snabba. De videor jag har sett har visat att de är rätt snabba och allt flyter på som det ska göra.

Men det är ju också en budgetlur så man ska inte räkna med att spela de tyngsta spelen på den.

.m.m
4/29/14, 1:48 PM
#11

Ts är helt rätt ute. Samsung och iphone är överlägset de två bästa märkena på marknaden, de plöjer allt annat motstånd och det är mer än en smakfråga. Enda anledningen till att man skulle välja nåt annat är att man kanske är van vid ett visst märke från början och nöjd. Skippa s3 mini dock. Jag har hört så mucket krångel om den så jag har börjat stänga öronen när den kommer på tal. Tyvärr. Trend plus och core plus i jämförelse: Båda är bra budgettelefoner och båda är väldigt lika i det mesta. De är exakt lika snabba tex, trots skryt om att core skulle vara supersnabb. Båda har samma pixelantal, vilket gör att skärpan är bättre på trend plus som är mindre. Det svarta är riktigt svart. Färgerna riktigt bra. Core plus ser mer uttvättad ut och mer åt det gula och bruna hållet. Core plus är lite större vilket gör foton, film och spel behagligare. Trend plus känns inte ett dugg som en budget telefon. Core plus ser lite mer… "Barnvänlig" ut. Apparna är inte lika skarpa och detaljerade vilket leder en till tankar om toys r us lite grann om man håller dem sida vid sida. Men det är inget jag tror man sitter och funderar på om man inte granskar dem. Core plus har 4.2 och trend plus 4.1 vilket i praktiken gör att du får fler appar kompatibla med core plus som är nyare än trend plus. 4.3 är på g. Core har även ett par extra funktioner. Båda har en budgetbaksida. Dvs repvänliga, plastiga och inte så snygga, så köp ett fodral eller skydd på ebay för en tia så är du good to go. :) Jag tror det landar på en prioritering. Föredrar man större skärm? Snyggare färger? Några extra detaljer som trend plus inte har? Båda kan du få för under tusenlappen på net on net. Hoppa in på netonnet och känn lite på dem. Eller Claes ohlsson. Lycka till!

kissidor
4/29/14, 3:06 PM
#12

jösses shine, vad grundar du det där på 😃? alltså "Samsung och iphone är överlägset de två bästa märkena på marknaden, de plöjer allt annat motstånd och det är mer än en smakfråga."

Värd på Mobiltelefoner och Android

.m.m
4/29/14, 7:51 PM
#13

Tja.. På allt som går att jämföra, forska i, bedöma, läsa, se om, tester, funktioner och ledning på nya och förbättrade saker kanske. ;) Alla insatta är rungande överns om den saken. Smaken är dock som baken. ;)

Annons:
Cessy
4/29/14, 8:36 PM
#14

Nej det där stämmer inte Shine. Bäst i test som väger massor med tester tillsammans utsåg t.ex. Xperia Z1 till årets mobil 2013. LG G-modellerna anses också väldigt starka o så har du HTC med sin One (M7) i fjol o M8:an i år som är helt jämnbördig med såväl Samsung som med iPhone om du ser till vad de sagt i tester. Sedan är ju frågan var Xperia Z2 landar för den släpps ju nu o är ännu inte testad o framöver så kommer det fler intressanta modeller som också givetvis ska testas innan man kan uttala sig om vilka som blir årets bästa modeller. Sedan är sanningen en idag o en annan när nästa omgång av mobiler släpps, men att flera mobiler är tämligen jämnbördiga är dock de flesta experterna överrens om, men vilken man väljer handlar helt enkelt om tycke o smak o inte så mycket att vissa modeller skulle vara så överlägsna.😃

kissidor
4/29/14, 8:48 PM
#15

Nja där håller jag inte med dig shine, det finns väldigt många "insatta" som ger lika mycket eller mer ros åt flaggskeppen från något annat märke än Samsung, och deras budgetlurar ska vi inte tala om, de brukar inte vara särskilt uppskattade 🙂.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Sångfågeln752]
4/30/14, 12:12 PM
#16

#3, Det håller inte jag heller med dom, att Samsung och iphone skulle vara överlägset de två bästa märkena på marknaden stämmer inte riktigt 😉

Har du funderat mer på vilken telefon du kan tänka dig ts?

Ladydragon
4/30/14, 2:24 PM
#17

#16 nej inte ännu jag funderar fortfarande 

men tack för alla bra förslag jag har fått 🙂

.m.m
5/1/14, 11:27 AM
#18

Råder ts att kolla upp jämförelser, gärna även i videoklipp på bl.a youtube för egen bedömning. En del av testarna där har egna webbsidor som går ut på att hjälpa till i mobildjungeln, för att gallra agnarna från vetet. Skriv *den ena modellen* vs * den andra modellen*. Där får du väldigt mycket. Vad gäller "experter" och "bäst i test" så råder jag starkt att vända sig till folk som har till yrke och expertis och är kända för att jämföra och granska alla funktioner i en MOBIL. Ett företag som *jadda jadda* tror sig kunna allt om den mesta tekniken skulle jag inte ge många minuter. Tyvärr… Man kan även gå in på diverse återförsäljarbutiker. Ta mediamarks tex där de rankar telefonerna de erbjuder i ordning efter popularitet och bäst prestanda. Ytterligare en hint… Zperia z ska vara snabbast just nu om telefonerna själva får göra bedömningen. Du som konsument märker ingen skillnad i handen och då är ju frågan… LG och HTC är båda bra kända märken. Men som sagt… Ts: alternativt som billigare telefon finns alternativet att köpa en vassare begagnad. I djungeln är det bra att inte kolla sig blind på alla siffror och vad andra tycker, för de kanske inte prioriterar det samma funktioner i telefonen som du. I enkelhet, stabilitet, livslängd så kommer inget slå apple. Men många försöker. Visst jag kan köpa en LG, men jag vill gärna ha den ett tag innan jag måste byta då går den med många andra märken bort. Betalar man en summa så kollar jag iaf upp hur lång livslängd märket har i snitt på sina mobiler. Därefter en viss modell. Reptålig yta kan vara bra om man inte föredrar skal eller skydd etc etc. Allt kommer ner till vad du behöver. :) Snabbhet? Grafik? Livslängd, Minimalt krångel… Stort lycka till! Hoppas du oavsett val blir riktigt nöjd. :)

MichaelE
5/1/14, 3:12 PM
#19

Shine, iPhone och Samsung är bäst? Seriöst, det är ju ren smaksak. Sedan att de två märkena dominerar marknaden så betyder det inte att de är bäst. HTC One fick ett flertal nomineringar förra året och vunnit en hel del priser likaså har många andra mobiler. När det kommer till recensioner från siter som engadget, TechRadar, Datormagazinet etc så är det professionella bedömningar. De man hitar från random personer på bloggar och youtube är personliga bedömningar. Jag skulle aldrig rationalisera och säga att Asus och HTC är de bästa märkena som finns, men att jag är väldigt nöjd med båda märkena är en helt annan sak.

Cessy
5/1/14, 4:51 PM
#20

Shine: Om du kör sådana jämnförande test på You Tube mellan Samsung 5 o HTC One M8 så vinner M8:an i mycket men inte i kameran. Jag vet eftersom jag sökte den vägen också o jämnförde tester mellan dem. Är då HTC:n bättre än Samsungen?- nej det är helt enkelt en smaksak! Det handlar inte om att den ena är bättre än den andra. Alla de nya flaggskeppsmobilerna är relativt jämnbördiga, men vilken man till syvende o sist väljer handlar om personliga preferenser helt enkelt. Man kan alltid hitta tester från "seriösa" som talar för än den ena o än den andra o det i sin tur bevisar eg. bara att det faktiskt i mångt o mycket handlar om tycke o smak o att vissa detaljer skiljer dem åt men sammantaget väger de relativt jämnt o det gäller rätt många olika mobilmärken. Sedan kanske den ena prioriterar en sak o den andra en annan sak o det får en då att väga över till ett visst märke. 

Att t.ex. iPhonen skulle vara överlägsen i hållbarhet stämmer inte. Vi har haft både iPhone, Samsung o htc i familjen o allesammans har hållt ungefär lika länge innan de börja bli allt för trötta o sega för att man ska orka ha dem kvar. Så återigen - det handlar om tycke o smak o inte att den ena märket är speciellt överlägset det andra.

Annons:
Ladydragon
5/1/14, 10:06 PM
#21

Själv väljer jag att läsa test gjort för tidning till exempel eller Swedroid 
sen utgår jag lite ifrån min nuvarande telefon vill absolut har lite mera RAM minne och till sist priset jag är kinkig och vill inte betala hur mycket som helst så enkelt är det….

[Sångfågeln752]
5/1/14, 11:15 PM
#22

#21, Har du möjligheter och ta dig till Media Markt? Dom har ju mobiler igång så kan man köra lite och se vilken uppfattning man får, samtidigt ser man ju också om man anser den är värd priset när man har fått testa lite.

bamse6311
5/2/14, 2:06 AM
#23

Läser själv många tester hela tiden och bland annat från swedroid, mobil.se osv.

Angående swedroid deras testare och panel så anser de att HTC One M8 är den bästa luren för närvarande.

http://www.swedroid.se/swedroids-podcast-11-kinesiska-oneplus-one-xperia-z2-tablet-och-vattentata-telefoner/

Dock så händer så mycket hela tiden att en lur som anses bäst detta kvartalet lätt blir omsprunget nästa kvartal.

Sedan så är det ju också och precis som #21 Ladydragon skriver att man köper en telefon som motsvarar de behov och den summa som man vill lägga ner på en lur.

Alla är varken intresserade eller har behov att köpa ett flaggskepp som kostar runt 6 000 kr!

Bästa hälsningar,
Bertil

[Zachapacka]
10/12/14, 4:52 PM
#24

Jag har en Samsung Galaxy Trend plus som fungerar jätte bra. Fick den i julklapp 2013 och det är ingen skillnad på den nu som då. Den har dock lite klent med minne så jag rekommenderar att ha i ett sd kort. Annars kan väl jag som klumpig människa säga att den tål att tappas ner i betong. Klarar av att vara i vatten. Ibland blir den dock seg men det löser man lätt genom att "radera RAM". Dessutom har den väldigt bra batteri tid eftersom att det inte sitter en superprossesor i den. Jag laddar min varannan dag :)

Upp till toppen
Annons: