Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 4391 ggr
[MrDiabolic]
2014-03-19 19:38

Rootad och flashad S3:a

Nu har jag rootat och flashat min S3a. Det blev Gummy Rom, och hittills är jag mycket nöjd. Så nöjd, att om min inställning står kvar, tänker jag göra samma manöver på S5:an, när detta kommer till den. Jag har dock några frågor, som jag hoppas det finns någon guru här som kan besvara.

1. När det kommer en ny version av Gummy, kan jag uppdatera genom att helt enkelt installera den ovanpå den gamla, så att appar och inställningar finns kvar, eller måste jag ta om det från början och formatera?

2. USB felsökning är aktiverat som standard, men AVG klagar över det. Jag kan givetvis berätta för AVG att jag vill ha USB felsökning aktiverat, så slipper jag de klagomålen. Men behövs USB felsökningen? Jag var tvungen att aktivera det för att roota, men nu när det är rootat, fyller det någon ytterligare funktion för mig?

3. För mig är batteritid viktigare än prestanda, men jag vill ändå ha prestanda just när jag behöver det. Jag vill t.ex. att processorn ska köra på tillräcklig frekvens om jag ska se ett videoklipp, men ändå vill jag att den ska gå ned på låg hastighet när skärmen är släckt. Enkelt förklarat skulle jag vilja ha mer effektiv fördelning av processorkraft än en stock Android eller en stock TouchWiz ger. Det finns möjlighet att ändra CPU governor i Gummy. De som finns är Ondemand, Userspace, Powersave, Pegasusq och Performance. Standardvalet är Pegasusq, och det är den jag har nu. Powersave och Performance känns uteslutet, då de ju sätter konstant lägsta respektive högsta klockfrekvens. Någon som har några idéer? Kan jag vinna på att byta till Ondemand eller Userspace?

Annons:
kissidor
2014-03-19 21:18
#1

om inte nästa version av gummy ROM är en helt ny androidversion så bör det gå bra att "fulflasha" utan att rensa bort allting. men det säkraste är naturligtvis att du kollar det med ROM-makarna själva 🙂

du behövde det bara just då, och vid liknande operationer - däremellan kan du absolut avaktivera det 

det finns en förklaring till exakt vad de olika inställningarna gör nånstans antar jag? utifrån bara namnet kan man ju bara gissa, och userspace vet jag inte vad det skulle innebära 🤔 men ondemand skulle man ju absolut kunna tro att det är nåt i stil med det du vill ha. men som sagt, ändå bara en gissning 🙂. har du lusläst deras tråd som jag antar att de har på xda, eller om de har en egen hemsida?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[MrDiabolic]
2014-03-19 21:55
#2

Jag hade först tänkt mig CM, eftersom det är den alla nämner, men hittade inte den till I9300, utan bara till amerikanska S3:or. Men Gummy är baserad på CM, så det ska visst inte vara någon enorm skillnad.

Detta har jag hittat om CPU governors i Android (nämner bara dem jag har tillgång till, hela texten finns på http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1736168):

Ondemand governor är ganska batterihungrig. Den är relativt vanlig i mobiler, eftersom de flesta användare tycker prestanda är viktigare än några extra timmar batteritid. Den höjer klockfrekvensen aggressivt men sänker i mycket långsammare takt.

Userspace låter programmen själva ändra klockfrekvensen. Det är något som mest används i servrar och desktops, men sällan i telefoner.

Pegasusq är baserad på Ondemand, men har något som heter hot-plugging. Kernel hacking är inte mitt område, så jag vet inte vad det innebär.

Känns som jag ska prova att alternera lite mellan Userspace och Pegasusq, och se vilken av dem som bäst möter mina önskemål.

Tack för ditt svar. :)

ru4real
2014-03-19 22:09
#3

Det finns en "internationell" cm11/kitkat som jag kör, det kommer nightlies varenda dag i stort sett och dessa kan man flasha direkt ovanpå föregående build. Det är Mx-releaserna man "bör" flasha genom rensning osv.

Nightlies eller stable (stabila). Stabile är kanske bäst för nybörjare, även om jag kört nightlies i ett par månader utan problem öht. Men, det är bra att kolla upp så man kör på rätt kernel först. Och att göra en backup (nandroid) först, bara för att.

[MrDiabolic]
2014-03-19 22:27
#4

#3 Nightlies vill jag inte köra. Åtminstone inte ännu. Jag rootade visserligen min gamla Nokia N900, så jag är inte helt novis på området, men den körde i inte Android utan ett annat Linux-baserat system som hette Maemo. Och nu när jag installerat Gummy och är nöjd med det, och dessutom installerat alla appar och gjort alla inställningar, så byter jag inte bara för att… Men tack för ditt tips. :-)

Dennisyost
2016-03-31 16:22
#5

Detta är visserligen en gammal tråd men jag försöker ändå.

Jag har precis rootat min Samsung S3. Jag har testat att installera två olika custom roms. Först FoxHound_Rising_2.0_Full-Essential_JellyBean sedan UltimaROM_V12.0-Phenix-Ultimate. De fungerade bra att installera och telefonen fungerar bra på Wifi. Men den ansluter inte till mobilnätet. Jag har tre som operatör och telefonen fungerade innan jag installerade dessa roms. Har ni några tips på roms som fungerar eller har ni några andra tips?

ru4real
2016-04-17 18:34
#6

Kolla om du har rätt kernel (kärna) för just den rom'en. Och är du rensar allt som skall rensas enligt instruktionerna. D enda jag kan komma på såhär snabbt.

Annons:
kissidor
2016-04-17 19:50
#7

oj, attans, jag glömde ju att svara på den här och nu har det gått drygt två veckor 😞. men är du helt säker på att de rommarna är avsedda för din modell av s3?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: