Annons:
Etikettköpråd
Läst 3435 ggr
[Juel70]
3/14/14, 9:07 AM

Tips på mobil

Jag har en gammal samsung galaxy ace och jag behöver köpa ny mobil känner jag, men har ingen aning om vilken mobil som skulle passa mig bäst. Undrar om ni har tips att ge mig.

-Jag surfar inte mycket i mobilen, det blir mest sms och ringa.

En bra mobilkamera är inte fy skam, men behöver inte vara en värsting. Minst 8Mpix iallafall.

Den måste ha bra telefonminne och lång batteritid

Annons:
[VSK]
3/14/14, 11:51 AM
#1

Vad får den kosta till att börja med 🤔

kissidor
3/14/14, 11:56 AM
#2

precis vad jag skulle säga - totalt omöjligt att råda dig om vi inte vet vad du tänker dig för budget 🙂. vilken skärmstorlek du kan tänka dig vore också bra att veta, samt vad du behöver minnesutrymmet till - är det för att lagra bilder, musik etc så går det ju bra antingen med stort internt lagringsutrymme eller mindre men plats för sd-kort

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Juel70]
3/14/14, 1:37 PM
#3

Jag har inte stor budget. Glömde skriva det. Så billigt som möjligt 🙂

kissidor
3/15/14, 9:06 AM
#4

okido, om du med "så billigt som möjligt" menar det billigaste som går att få tag i så kan du visserligen få nåt för ända ner till 399 kr,men då kan du lika gärna kan behålla din galaxy ace tycker jag 🙂

kan du utveckla lite mer dels vad ditt absoluta tak är och dels vad det helst inte får kosta mer än så ska jag ge dig några förslag på vad jag tycker verkar vettigast telefoner i förhållande till priset 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Juel70]
3/16/14, 8:39 AM
#5

Kan sträcka mig upp till 1500:-. Tack :)

kissidor
3/16/14, 9:46 AM
#6

ok, då är det någon av dessa två som gäller 🙂: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2119156,1719947  

att du vill ha en kamera på minst 8 Mpixlar är det som tar bort flest val, det kan du i dessa två just nu få för 1500 i seriös butik, och det är för att de för tillfället är nedsatta i pris hos cdon som har 15-årsjubileum. för mindre än så kan du inte alls få det, och normalt sett alltså inte heller för 1500. det gäller alltså att passa på 🙂

sen av dessa två beror det väl på hur du ser på såna saker som inbyggt lagringsutrymme (större i alcatelen)/sd-kortsplats (finns inte alls i alcatelen)/skärmstorlek - vad gäller allmänna prestanda skulle jag tro att de båda är helt ok.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Juel70]
3/16/14, 3:29 PM
#7

Tack för tipset! Ska gå in och testa den nån dag.

bamse6311
3/16/14, 8:00 PM
#8

Håller med kissidor.

När jag trycker på länken så ser jag iofs bara Desire 500.
Med de behov som du själv anger så är HTC Desire 500 en bra lur som klarar de behov du har.

Rätt så bra skärmstorlek jämfört med din ace.

Även RAM med 1 GB (1 000 MB) räcker ju till för appar och om jag har förstått rätt så kommer du inte att ha så där väldigt många appar.

Nåväl, nu räcker även 1 GB RAM till för en hel del appar.

Kameran är säkert ganska hyfsad vilket de brukar vara på HTC.

Processorn bra och batterikapaciteten på 1 800 mAh också ganska bra.

Minnet på 4 GB kan du ju med ett microSD kort utöka till 64 GB och med det utrymmet får du plats till hur många bilder som helst så där är det bara att plåta på.

I övrigt så håller jag som sagt var med kissidor om att Desire 500 är en bra lur för det priset.

Lycka till med ditt val av en ny lur.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
3/16/14, 8:16 PM
#9

hmm, konstigt att bara htc:n syns 🤔. man ser ju på länken att det gäller två telefoner. men jag provar igen så får vi se om det går bättre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2119156,1719947 🙂

edit: nej jag ser att av nån outgrundlig anledning är det bara htc:n som syns nu också 🤦‍♂️. jag får prova att direktlänka till alcatelen som också är värd att titta på då: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1719947

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Juel70]
3/17/14, 8:10 AM
#10

Nu vet jag inte riktigt hur mkt ram jag har i min galaxy ace, men jag har haft stora problem med att ladda ner appar, även om jag spar dom flesta apparna/programmen i ett minneskort, så hänger sig luren och det blir en massa fel i apparna, så jag har varit tvungen att bara ha högst 1-2 appar.

Sen måste jag rensa mobilen (galleri, sms osv) ofta för att det inte ska bli fel med den enda appen jag har installerad just nu. 

Jag såg också bara en mobil i länken. Ska googla på den andra. 🙂

kissidor
3/17/14, 10:34 AM
#11

RAM och internt lagringsutrymme är två olika saker, men i din galaxy ace har du väldigt dåligt med båda - dessa två telefoner har båda lika mycket RAM (1GB) men sen har htc:n 4GB lagringsutrymme men i gengäld plats för sd-kort. alcatelen har 16GB men kan inte utökas med sd-kort. båda ska jämföras med din ace som har 276MB RAM och 160MB lagrinsgsutrymme…. så du förstår att du får i alla händelser väldigt mycket mer nu 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
3/17/14, 12:57 PM
#12

Ja, som du ser så kommer du att få helt andra möjligheter med någon av de två lurar som kissidor föreslår.

Som kissidor skriver så om du nu bara har 276 MB RAM på din ace så är det väldigt lite appar som du har plats med.

Med 1 GB RAM så kommer du att få plats med en hel dela appar.

Angående telefonminnet så kan du som sagt var sätta in ett extra microSD kort på upp till 64 GB  Desiren och dom där SD korten är ju ganska billiga att köpa.

Å andra sidan så om du enbart skall ha telefonminnet för bilder så ryms det en jäkla massa bilder även på de 4 MB som Desiren har.

Med en kamera på 5 Mpix så blir väl varje bild runt 1 MB högst så då får du ju plats med 4 000 bilder enbart i telefonminnet.

Dock så skall ju telefonminnet även rymma en hel del annat så därför rekommenderar jag strakt att du köper ett minneskort.

På tal om HTC överhuvudtaget så tillverkar dom riktigt bra lurar och HTC var ju egentligen först med android som OS.

Alcatel som telefon känner jag personligen inte till så mycket om.

Det gjorde jag faktiskt inte heller med Asus Padone 2 innan kissidor för ett tag sedan gjorde mig uppmärksam på att den fanns och dessutom till ett helt sagolikt pris.

Jag köpte en sådan och det är den bästa lur som jag någonsin ägt.

Precis som för dig Juel70 så har även budgeten och storleken på plånboken som det var i mitt fall en väsentlig del i vilken lur jag köper och med min Padfone 2 så gjorde jag som sagt var ett riktigt ordentligt klipp.

Nåväl, vilken av dessa två som du än väljer så kommer du säkert att få en lur som motsvarar dina behov.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: