Annons:
Etikettsamsung
Läst 10260 ggr
Honestyisdead
2/26/14, 2:22 PM

SGS3 suger batteri

Köpte min mobil i höstas och batteriet verkar redan vara dåligt? Laddade mobilen innan sänggående. På 7h sög den 40% av batteriet! Det är jäkligt mycket när den inte används. Är modellen känd för det här?

Annons:
[_annaH]
2/26/14, 2:28 PM
#1

Ja tyvär. 
Har ingen själv utan har S2 och batteriet är kasst på den. Ca 1 år gammal. Min sambo har även en S2 som han fick av jobbet. Den är knappt 1 år och batteriet är jättedåligt. Kan inte gå en hel arbetsdag innan batteriet är slut. 

Jag brukar ladda in fullt innan jag går och lägger mig då jag inte vill ladda under natten. På morgonen får jag sätta i laddaren igen då den är helt urladdad. Så tråkigt!

Däremot har min mamma en SGS3 och där gav batteriet upp. Hon kunde ladda den fullt till att använda den 20 min sammanlagt på en hel dag och sen var batteriet slut. 

Alla samsung telefoner jag ägt, har haft dåligt batteri. Men S2an har vart sämst.

[erikam]
2/26/14, 2:33 PM
#2

Min samsung galaxy s3 laddar jag ca varannan dag, den håller jättebra batteri och jag är en riktig mobilnörd som pillar på den titt som sätt under dagarna. På två dagars användning ligger den på 20% (har inte väntat mer innan jag laddat den då)

Honestyisdead
2/26/14, 2:44 PM
#3

Jag tig min mobil från laddaren 20 i ett och spelade en 2 min candycrush och satt på iFokus och nu har jsg 77%

kissidor
2/26/14, 3:15 PM
#4

nja jag håller inte med om att detta är specifikt för samsungs telefoner, det rör sig om en bugg som ibland slår till och det har förekommit i modeller från fler tillverkare. 

när sånt här uppstår helt plötsligt har det inte ett dugg med batteriet att göra. det som händer är att någon app gör så att telefonen inte vilar, den är aktiv och drar batteri hela tiden och drar ur flera procentenheter i timmen. detta möjliggörs av en bugg som kom med version 4.2 har jag för mig, och jag hade också för mig att den skulle ha lösts i 4.3 🤔. har du uppdaterat till 4.3 än hera?

ett sätt att kolla om det är buggen det rör sig om är att gå in på inställningar/batteri och se hur det ser ut där, vad som har förbrukat batteriet. om android OS eller androis system är de största förbrukarna så är det nåt lurt. klickar man sen på diagrammet överst så får man upp en skärm med blå staplar nederst, om stapeln för "aktiv" har mycket mer blått än stapeln för "skärm på" är det också nåt som är fel, då är det buggen som har slagit till.

en fix som kan funka är att man sätter telefonen i flygplansläge och startar om den innan man slår av flygplansläget.

en långsiktigare lösning är förstås att hitta appen som aktiverat buggen, men det är inte alltid helt lätt. man får iaf fundera över om man nyligen installerat en app eller kanske en uppdatering av en app. knepigt dock att det drabbar just dig hera som inte laddar ner appar alls 🤔. det är bara uppdateringarna av de inbyggda som du får då, och de är ju svåra att göra nåt åt.

edit: så du har laddat ner candycrush iaf?

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2/26/14, 4:12 PM
#5

tilläggas ska dock att det däremot har förekommit en batch batterier som svällt, men vad jag minns gällde det bara s4:or - jag kan ha fel dock

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2/26/14, 4:44 PM
#6

Candycrush laddade jag ner direkt när jag fick telen. Tror jag har senaste, var ja väldigt nyligen jag uppdaterade alltet. Ska kolla användningen närjag får tillfälle.

Annons:
Honestyisdead
2/26/14, 4:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Detta hittar jag om batteriet?

Ladydragon
2/26/14, 5:18 PM
#8

#7 ja det är rätt men det vore bättre om du gick in där igen när batteriet är nästan slut och det har gått några timmar….

för som du ser på bilden så har mobilen bara varit igång cirka 3 timmar efter senaste laddning och det gör att det ser ut som om skärmen drar jättemycket fast det faktiskt inte är så….
om man sen om några timmar går in igen och kollar så borde det vara en bättre fördelning och kanske oxå att någon app visar sig ha dragit rätt mycket battieri och då kanske det är en idé att avinstallera den för o se om det hjälper batteritiden

kissidor
2/26/14, 6:10 PM
#9

precis som ladydragon säger hera, kolla det igen när telefonen legat i viloläge några timmar och ändå dragit massor

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2/27/14, 4:20 PM
#10

8 Tiden som står kan inte vara tiden som batteriet använts. Tog bort min mobil från laddaren för en timme sedan och det står 8 timmar. Har fortfarande inte sett något annat än det på bilden som drar batteri.

Honestyisdead
2/27/14, 4:21 PM
#11

Drar 4g mer batteri än 3g?

kissidor
2/27/14, 5:58 PM
#12

visserligen, men inte så det förklarar det där. väldigt konstigt också att den visar 8 timmar fast du tog den från laddaren för bara en timme sen. du som ändå inte har så mycket appar som är ett elände att återställa - för dig vore det kanske värt ett försök att fabriksåterställa? det är alltid bara bra för telefonen att göra det, enda nackdelen är att det kan vara jobbigt att ställa in allt som man vill ha det igen. men om du har säkerhetskopierat med ditt samsung account har jag för mig att du inte blir av med så mycket. 

har dessutom för mig att det varit en del problem med 4.3-uppdateringen till s3, och att många av dem lösts just genom att köra en fabriksåterställning efteråt. nåt som fö rekommenderas att man alltid gör efter en större uppdatering.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Razzora
2/27/14, 7:08 PM
#13

Kan det vara som så att sladden ibland laddar och ibland inte? Det skulle ju förklara varför det står att den har varit utan laddning i över 3 timmar. 

4g tar upp mycket mer batteri än 3g, så om du vet att du har master för 4g och att det är bra mottagning så ska det inte vara någon fara, men har du halvdålig mottagning så är det nog bäst att du kör endast på 3g.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

Annons:
Honestyisdead
2/27/14, 7:20 PM
#14

Sladden laddar hela tiden. Alla 3 sladdar. Tror jag har master här. Det står alltid 4g.

Razzora
2/27/14, 7:25 PM
#15

ok, kan det var så att själva kontakten på telefonen är lite lös? För jag vet att min gamla HTC Desire HD har kontakten som är lös och då måste den stå på ett viss sätt för att den ska kunna ladda annars händer det ingenting.

Ok, men om det alltid står 4g så är det ju bra. Det om det börjar och ändra sig mycket mellan 4g och 3g som man får ställa om den för att undvika batteri dränering.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

kissidor
2/27/14, 7:31 PM
#16

nu när du säger det razzora - jag var inne på ett helt annat spår men det kan vara det du tänker på. minns nu att jag hade glapp i laddporten på min galaxy nexus förut och förutom att den inte laddade som den skulle så drog den dessutom ur batteriet i blixtfart. det var några stift som hade böjts och jag lyckades faktiskt peta till dem med en nagelsax så det funkade igen, och det löste både själva laddningen och att den drog ur så fort. kan dock inte rekommendera nagelsaxtricket, lämna in den är nog bättre om man tror att det kan vara det felet 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2/27/14, 8:13 PM
#17

jag har alltså inget glapp i laddningen. den laddar jämt och fint alltid.

kissidor
2/27/14, 8:38 PM
#18

ja, jag tänkte alltså att du kunde ha bara det andra problemet, att batteriet drog ur. det blev väl nån slags kortis antar jag när jag hade det där problemet

Värd på Mobiltelefoner och Android

Honestyisdead
2/27/14, 8:39 PM
#19

Ska ha lite koll. Fortsätter det lämnar jag in den.

kissidor
2/27/14, 8:46 PM
#20

gör så, om du inte vill testa med en fabriksåterställning först som sagt - det kan lösa många konstigheter och skulle det inte funka har man i alla fall uteslutit nåt 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Razzora
2/27/14, 9:27 PM
#21

#19 Det låter bra, för annars så får vi se om vi hittar något annat som kan ställa till det för dig.

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

flisan708
3/3/14, 8:53 AM
#22

Jag har en S3 som är cirka 1,5 år. De sista tre månaderna har jag bytt batteri 2 gånger då telefonen blivit super het och laddat ur snabbt. Så fort jag bytt har det blivit bra. Känns som att det är meningen att grejerna ska börja krångla efter cirka ett år numera.

[Mustangcab]
3/6/14, 4:10 PM
#23

Vår S3:or drar batterier om de ligger oanvända och ännu mera om vi använder dem. Jag har 3 appar nedladdade så det dra inte så mycket. Jag vågar inte gå någonstans utan att kolla att batteriet är laddat och har laddare i bilarna som jag kopplar in den på.

[Mintassen]
4/2/14, 1:26 PM
#24

Jag håller med min s3 drar extremt mycket batteri nu är den tex avstängd för att jag har lite batteri kvar och de ska räka hem med dåligt tycker jag mammas s2  slukar med batteri som tur är har hon en laddare på jobbet med

ru4real
4/2/14, 5:01 PM
#25

Det är nog så att det är många appar som ligger och kollar mot nätet, vilket drar batteri. Sen beror det på hur långt från en basstation man är, ju längre bort desto mer måste sändaren/mottagaren arbeta och dra mer ström.

Det finns appar som hjälper till med begränsa strömåtgången, t ex greenify och liknande. 

Men, kort sagt; slå av wifi när man inte använder det (den ligger och kollar om det finns wifi i närheter - drar ström). 

Dra ner på skärmstyrkan, ju starkare sken, desto mer ström dras.

Välj att sätta längre synkintervall, synk varje timme drar mer ström än varannan timme eller var fjärde. Appar som t ex visar väder och annan aktuell info på hemskärmen eller i widgets drar ochså ström.

Och spel! Där är den stora batteritjuven. De kan dra ur ditt batteri på ngn timme även om det är fulladdat. Tyvärr.

Men jag håller med om att det är uselt rent batteritekniskt att man inte gör batterier med lite större kapacitet som kan hålla för en dags användning, med surf och liknande.

SegerSims
4/3/14, 9:42 PM
#26

Min sambo och dotter har en varsin Samsung S3 och dom har fungerat felfritt tills den senaste uppdateringen. Båda nu vill aldrig ladda fullt även om dom ligger en hel natt.

Ena dagen ok och nästa så blev det så här på två telefoner samtidigt ..

bamse6311
4/4/14, 2:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag kan inte Samsung så bra då jag aldrig haft någon men om ni går in på inställningar så har ni då inte en funktion som heter strömförsörjning eller något liknande där ni kan se vilka appar som använder mest batteri?

Nu är min lur som sagt inte en Samsung men så här ser ett sådant diagram ut på min lur.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Honestyisdead
4/4/14, 2:49 PM
#28

Bertil som du kan se längre upp visar min inte appförbrukning.

SegerSims
4/4/14, 3:15 PM
#29

Min sambo och dotter har en app som hjälper till att stänga av appar som inte stängs ner helt, men det hjälper inte då det är något med den nya uppdateringen.

bamse6311
4/4/14, 9:19 PM
#30

#28 Hera

Kolla om den HÄR appen kan vara något för dig.
Den har ju fått väldigt bra recensioner.
Hoppas att allt löser sig med din batteritid.

Bästa hälsningar,
Bertil

Upp till toppen
Annons: