Annons:
Etikettappar
Läst 6926 ggr
Isobel50
1/11/14, 6:58 PM

Foto gallerier android-telefon - ett par frågor

Hej,

Jag har hämtade en app där jag kan fixa med foton och bilder
men när jag sparar bilderna ( även egna foton ) så upptäcker jag att de har automatiskt sparats i tre olika gallerier som heter:
- De Galleri
- Foton
- Galleri

men inte i bland mina bilder för kameran ( där jag har mina foton )
utan dessa gallerier verkar ligga någonstans på nätet ?
Och i dessa Gallerier så kan jag inte ta bort foton och bilder
och vad är dessa Gallerier ?

har försökt hitta information på nätet men inte hittat någon så jag vore så tacksam om någon här kunde hjälpa mig.
Detta är min första Android-telefon, och jag håller på att lära mig ;-)
och jag vore så tacksam om någon kan hjälpa mig

Annons:
Jonsson9
1/11/14, 10:28 PM
#1

Vad är det för app? Vad har du för telefon?

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
1/12/14, 9:41 AM
#2

som jonsson säger, det behöver vi definitivt få veta om vi ska ha nån chans att bli kloka på det.

men "galleri" brukar ju vara där man hittar bilderna 🤔? så heter det i alla fall i min telefon. har du kopplat in telefonen till datorn och kollat efter mappen DCIM om inte bilderna finns där?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Isobel50
1/14/14, 2:55 PM
#3

tack snälla ni för svaren,

och förlåt att jag kikar in här och svarar så sent, men jag blev sjuk ett par dagar….

Jag har telefon Doro Liberto 810 en Android telefon

Det finns ett speciellt galleri i min telefon för de foton jag tar.
men undrar vad de andra gallerierna är som tydligen bara används när man använder bild-redigerings appar,
och jag kan inte ta bort foton i dessa gallerier…

och det är denna app jag laddat ner:
https://play.google.com/store/apps/details?id=codeadore.textgram

Blir så tacksam för hjälp

kissidor
1/14/14, 3:27 PM
#4

hoppas du mår bra nu 🙂. jag provar och laddar ner den där appen och ser vart bilderna lägger sig. 

det "speciella galleri" som finns i din telefon finns motsvarande i alla androidtelefoner, och det brukar heta just galleri helt enkelt, det är standard för android. i verkligheten brukar de bilderna lägga sig i en mapp som heter DCIM. men det är väl som du antar att när du redigerat en bild i den där appen så sparas den nya versionen nån annanstans, jag ska se om jag kan lista ut var - återkommer.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Isobel50
1/14/14, 3:37 PM
#5

Tack snälla du….jätte-gulligt  !!

kissidor
1/14/14, 3:37 PM
#6

alltså jag fattar inte hur du får in en egen bild i appen ☺️. men däremot ser jag att man inte väljer var bilderna sparas, det har skapats en mapp som heter textgram och därinne ligger filen och därifrån kan den raderas. detta kommer du åt antingen genom att ansluta telefonen till den dator och gå in med utforskaren och leta upp mappen, eller genom att installera en filhanteringsapp på telefonen, denna tex som var den jag använde nu: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.estrongs.android.pop

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Isobel50
1/14/14, 4:02 PM
#7

jo, jag kan lägga in en egen bild i appen om jag går till mallar
och där kan jag välja att öppna bild från:
- DE Galleri
- Foton
- Galleri ( tror att detta är kamerans eget Galleri )

Och i DE Galleri och Foton där finns både mina egna foton ( även borttagna )
+ bilder jag gjort i fotoprogrammet….och ja, även mappen text-gram med bilder från appen

Och ja, sedan om jag sparar  från appen så står det bara att bilden sparas….
och om jag ska vill skicka en sparad bild så får jag frågan från vilket Galleri jag vill hämta bilden ifrån

och de bilderna jag gjort i appen sparas inte i min kameras galleri

Så man måste via datorn gå in i utforskaren i telefonen för att ta bort bilder ?
eller via filhanteringsapp du skickade länk till ?
Synd att man inte kan göra dessa saker direkt i telefonen

tack snälla för att du försöker hjälpa mig och för tipsen..uppskattas jätte-mycket

kissidor
1/14/14, 4:52 PM
#8

fast jag kan ta bort den när jag står i standardgalleriet också 🤔. fattar jag dig rätt att mappen textgram inte finns i det galleriet för dig alltså? för det gör den alltså hos mig. jag långtrycker på bilden, papperskorgen kommer upp - och sen är bilden borta både ur galleriet och ur fil-mappen textgram.

undrar vad det här DE galleri är, har det kommit med nån annan app - vet du det? det kanske är ytterligare en annan bildredigeringsapp du använt som råddat i inställningarna på nåt vis så att det påverkar även hur bilderna sparas för den här textgram? bara spekulerar nu, eftersom jag hittar bilderna där de borde vara och även kan radera dem därifrån.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Isobel50
1/14/14, 5:17 PM
#9

Jo, i standard galleriet i min kamera, där kan jag ta bort foton
men där finns bara de foton jag tagit med kameran

men i de övriga 2 gallerierna finns både mina egna tagna foton + bilder som jag gjort i bild-appen + text-gram mappen
och i dessa 2 övriga gallerier kan jag inte ta bort bilder

Jag vet inte vad detta DE galleri är…..och hur det kommit dit…
har även testat en annan bild-app innan men som jag minns så fanns dessa gallerier även då

Konstigt att jag inte kan radera bilder från dessa 2 övriga gallerier….
jag testade nyss igen….och det gick inte…

och jag kommer bara åt dessa övriga gallerier när jag vill öppna en bild i denna bild-app för att jobba med den eller skicka en bild
verkligen ett mysterium detta ;-)

kissidor
1/14/14, 5:32 PM
#10

ja det var skumt - eftersom testbilderna jag gjorde snällt la sig i en egen mapp i mitt vanliga galleri 🙂. så tyvärr blir jag inte klokare än jag var innan jag testade 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

Isobel50
1/14/14, 5:40 PM
#11

Ja, det är verkligen skumt !
får kanske kontakta Doro / tillverkaren av min telefon…..vet inte om de vill hjälpa mig..
men får försöka
Tack gulliga du för att du försökte hjälpa mig…jätte-snällt

kissidor
1/14/14, 5:53 PM
#12

ingen orsak 🙂! hoppas du får svar - men kolla även från datorn eller från en filhanterarapp om du hittar en textgram-mapp som du kan gå in i och radera - och ifall bilderna isf även försvinner från de där special-gallerierna

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: