Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 5068 ggr
[VSK]
11/13/13, 2:16 PM

Cyanogenmod Installer ute till Android

"Som utlovat har Cyanogenmod släppt en installationshjälpare till Android som gör det busenkelt att installera det modifierade Androidoperativsystemet. Appen finns tillgänglig i Google Play Store och du behöver bara ladda ner den, koppla in luren i datorn via usb och sen spela väntspelet. Busenkelt, som sagt"

Läs mer här.

Annons:
[VSK]
11/13/13, 2:16 PM
#1

Törs jag 🤔

[VSK]
11/13/13, 2:18 PM
#2

Äsch då, den stödde ej S4 😕

[VSK]
11/13/13, 2:18 PM
#3

Jo S4 stöds ju 😃

kissidor
11/13/13, 4:19 PM
#4

haha, så du har också spanat in den där idag🙂. men du bränner som sagt garantin - för egen del är jag dock beredd att ta risken för jag tänker ändå inte köra utan root. däremot tvekar jag som jag tidigare sagt om jag verkligen vill släppa all samsung "bloat" - en del av den använder jag ju faktiskt 🤔. så jag tror jag väntar tills de har släppt 4.4 iaf, för då får man ju ändå mer i ersättning för det man blir av med.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[VSK]
11/13/13, 5:29 PM
#5

lite sugen är man ju allt.. men jag är nog för feg för att prova 😃

ru4real
11/13/13, 9:38 PM
#6

Gör en backup först, så kan du ju alltid ångra dig.

Har kört cyanogen på alla mina telefoner, och uppgraderade min s3'a som jag fick det första jag gjorde. Har inte saknat ngt av samsungs bloat som de skickar med, det finns bra alternativ i så fall.

Annons:
[VSK]
11/13/13, 10:20 PM
#7

#6

ursäkta en novis, men hur gör man backup?

ska jag prova så tänkte jag köra via appen isf.

har svagt minne att man kan återställa telefonen via kies på nåt vänster.

jag väntar på testsvar från idg. de skulle ju testa appen och sen skriva om det.

kissidor
11/13/13, 10:58 PM
#8

ru4real, ja att det finns andra fjärrkontrollappar är jag övertygad om, men luftgesterna som jag också använder finns det väl ingen ersättare för iaf - eller?

jag testade förresten cm ett tag i min gnex, den var ju stabil och snabb och sådär men jag tyckte ärligt talat att den var lite tråkig - det hjälps inte men jag är lite av en sucker för såna där flashiga gimmickaktiga grejer 😊

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
11/14/13, 6:02 PM
#9

Får en novis ställa en fråga?

Jag har ju här på sajten i olika trådar läst om det där med att roota sin lur.

Här några "novisa "frågor", varför rootar man sin lur och på vilket sätt blir den bättre efteråt?

Har ju förstått att man isf plockar bort allt det där som tillverkarna plockat in i sina lurar, men vad är det som blir kvar i luren när man rootat och på vilket sätt blir den då bättre?

Hittade en länk på PadFone Club men jag vet inte riktigt om jag vågar ge mig på det där och sedan så är jag ju totalt hopplös/värdeös på att förstå engelska tutorials.

Använder iofs ibland engelska tutorials om bildbehandlingsprogrammet Gimp men när man gör något fel där så är det ju bara att gå tillbaka och börja om från början igen eller var det nu var som man hakade upp sig på engelskan.

Här nedan den länk som jag hittade om "Frameroot" vad det nu innebär? för min PadFone.

http://www.padfoneclub.com/pl/content/content.php?content.38

Bästa hälsningar,
Bertil

ru4real
11/14/13, 6:27 PM
#10

Först och främst root'ar man telefonen för att sedan kunna installera en annan mod på den, rootningen har inte så mycket med borttagande av allt tillverkar instoppat krafs att göra, även om det naturligtvis inte går att ta bort det utan root. 

Uttrycker "Root" kommer från *nix-världen och innebär att du har fullständiga rättigheter att göra vad du vill i systemet. Men man bör tänka på ett spindelmannencitat: 
" With great power, comes great responsibility"

Sen är det ju så att varje telefon (och ibland samma telefon från olika bolag) har olika sätt att fixa root på, så man bör läsa på fler än en sida, och gärna hela trådar.  Risken för att bricka (döda) telefonen är oftast väldigt liten, ibland kan man behöva flasha tillbaka till orginalet för att sen göra om det, eller kanske flasha (ladda in en annan version av operativsystemet via en zipfil) samma sak flera ggr för att det skall "ta". Det viktigaste är att man har en telefon med över 80% kvar på batteriet.

Backuper kan man ta, men tyvärr kräver de flesta att man har root för att kunna göra kompletta backup'er. Kolla om din telefon stödjer ngn online backup, t ex onandroid (i detta fall betyder online att telefonen säkerhetskopieras när den körs, har inget med nätet att göra).

Och en ytterliggare en fördel m root är att man kan välja en bootloader, som tillåter dig att göra en backup redan innan telefonen har startat. Googla på vilken bootloader din telefon kan köra (telefonnamn + modell + bootloader). Bra info om bootloaders här

Hoppas du blev ngt klokare av detta… Hojta till om du har fler frågor.

bamse6311
11/14/13, 6:51 PM
#11

#10 ru4real

Tackar så väldigt mycket för en utförlig förklaring och länkar.

Skall titta igenom det här och se om jag kan förstå.

Som sagt var så är det ofta engelskan som det hänger upp sig på när jag skall göra något men kollar dina länkar och kör med google translate och ser om jag kan reda ut lite begrepp där.

Återigen så Tackar så väldigt mycket för en utförlig förklaring och jag är ju en sådan som vill lära mig nytt.

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
11/14/13, 7:14 PM
#12

root innebär ungefär att man skaffar sig administratörsrättigheter för telefonen bertil. det tömmer alltså ingenting i sig, om inte nåt går snett då dvs. men har man inget egentligt behov av det är det väl kanske dumt att ta risken om man känner sig det minsta osäker på hur man ska gå tillväga 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
11/14/13, 7:26 PM
#13

#12 kissidor

Tack för din kommentar och jag vill ju inte bricka min helt nya lur som jag är så jäkla glad för och nöjd med.

Har ju dock läst så mycket här på sajten om det och tycker att det låter kul och väldigt intressant.

Jag skulle ju kunna testa med min gamla Sensation och se hur jag reder ut sådant där.

Som sagt kissidor så är det egentligen bara det där med engelskan som har gjort att jag inte vågat testa hittills.

Får se hur jag gör och att experimentera med min Sensation gör ju inte så mycket även om det skulle gå åt fanders Gapskrattar

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Jarado
11/14/13, 8:28 PM
#14

#13 Jag ville roota min Sola för att jag gillar den, men ville bli av med en del saker som tar upp onödigt minne. Dessutom kommer det troligtvis inga fler uppdateringar, så då får man fixa det själv 🤪

bamse6311
11/14/13, 11:58 PM
#15

#14 Jarado

Ja, har man en lur som det inte kommer fler uppdateringar till så är det kanske en bra idé att roota.

Kan som sagt inte så mycket om sådant här och får se om jag testar med min gamla Sensation.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
11/15/13, 11:34 AM
#16

Jag har bara rootat en lur men la aldrig in någon room i den då jag ansåg att det räckte med det första. Vitsen med rootningen var att jag ville avinstallera appar som automatiskt satte igång hela tiden och dels ville ha adblock att fungera även när man körde 3G.

I den nya (LG G2:an) har jag inte gjort det eftersom det inte finns 300 miljoner appar som startar sig själv 😃och när det gäller surfningen utan reklam så har jag valt något annat sätt så länge.

Det är jätteviktigt att du verkligen läser på ordentligt Bertil och läser på många sidor för att få det bästa resultatet och det är också bra att du testar med din gamla lur ifall att.

Till din Sensation fann jag en artikel här, dom är väldigt duktiga på den sidan bara man gör exakt vad som står så ska det inte gå fel, lycka till Bertil.

[VSK]
11/15/13, 12:21 PM
#17

adblock funkar ju utan rootning.

[Nathalie62]
11/15/13, 2:20 PM
#18

#17, Det fungerar bara med wifi, dessutom måste jag tyvärr använda en speciell webbläsare och den har inte adblock.

[VSK]
11/15/13, 2:40 PM
#19

men adblock installerar ju du som proxy. -har inget med webbläsare att  göra.

[Nathalie62]
11/15/13, 4:06 PM
#20

#19, Vet men det funkar bara på wifi i alla fall VSK.

Annons:
bamse6311
11/15/13, 4:16 PM
#21

#16 Nathalie62

Tackar så väldigt mycket info och länken.

Som sagt så kan jag experimentera med min gamla Sensation även om jag iofs inte vill bricka den heller då den skulle kunna funka som extra lur om jag skulle behöva.

Skall ordentligt läsa igenom Guiden jag fick av dig och se om jag kan reda ut det där och det skulle varit riktigt kul att testa och inte misnt sedan man läst så mycket om det där med att roota.

Nåväl, skulle jag bricka den så har jag ju en del andra lurar liggande som jag kan ha som reserv vid eventuellt behov om något händer med min PF 2.

Angående min PadFone 2 så är den ju ganska "ren" vid leveransen och inte mycket som ASUS stoppat i den så då har jag ju knappast heller det behovet att roota den.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
11/15/13, 5:45 PM
#22

#20

jo du har rätt.. jag va lite trötter förut ☺️

[Nathalie62]
11/15/13, 6:59 PM
#23

#22, Ingen fara på taket VSK, jag är själv ständigt trött numera så förstår dig 😴

[VSK]
11/15/13, 7:05 PM
#24

🎧

[PeterWem]
11/21/13, 3:10 PM
#25

Installerade Cyanogen förra året på min HTC Wildfire. Mycket trevligt. GPS:en dog, men det var det värt.

ru4real
11/21/13, 4:02 PM
#26

Kör nightly's på min S3'a, det enda jag har ngt problem med är att Google+ krashar (dvs, jag får notiser om att det kraschat, men det funkar att starta om den). Men telefonen i sig är snabb och funkar bra. Väntar nu på ngt hyfsat officiell 4.4 kitkat version av CM… Orkar inte riktigt installera en halvofficiell variant som funkar sådär, även om det vore lite instressant. Kanske på min antika xperia x10'a, men då verkar man vara tvungen att kompilera en själv, för mycket jobb just nu.

Upp till toppen
Annons: