Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2776 ggr
[Jens]
2013-08-15 13:38

Google: Gmail är inte privat

Det här måste intressera de flesta användare av Android. Själv har jag inte Android men jag använder Gmail flitigt och det är verkligen en besvikelse att Google håller på som de gör. Nu blir det att byta epost även om jag inte har några hemlisar men man måste säga ifrån.

http://www.metro.se/nyheter/google-gmail-ar-inte-privat/EVHmhn!815VBdod0dWMg/

Annons:
kissidor
2013-08-15 13:48
#1

ja jag är inte så säker på att gmail används mer av androidanvändare än av andra, men jag satte iaf också morgonkaffet i halsen litegrann när jag såg rubriken. jag använder gmail något lite, men inte för privata konversationer - däremot får jag tex inloggningsuppgifter till olika tjänster och konton etc dit som jag inte vill ska komma i orätta händer. nu skulle man ju vilja veta lite mer om vad det här innebär, och inte minst vad det innebär i jämförelse med andra mailtjänster som tex outlook eller yahoo.

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-08-15 14:55
#2

Ja, jag brukar skapa gmail-konto till android-användare så att de kan använda "Google Play Butik" i sina telefoner men det kanske inte behövs?

Jag blev också väldigt förvånad över att de beter sig som de gör.

kissidor
2013-08-15 15:14
#3

jodå så är det, att man måste ha ett google-konto bla för att ladda ner appar från google playstore, och till det hör ju en gmail-adress. men bara därför så betyder ju inte det att man använder själva mail-kontot menar jag 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-08-15 15:17
#4

Fasiken då, jag hade hoppats på att man kunde använda sig av annat mejlkonto till Google Playstore så man trycker på dessa jäklar som har blivit alltför stora och griniga. 😉

kissidor
2013-08-15 16:04
#5

nä det går inte, men som sagt det finns ju inget som säger att man måste använda mailen för det (bortsett från att om man köper en betalapp så kommer ju bekräftelsen på det till gmail-adressen förstås) - men däremot finns det ju iofs andra app-butiker man kan använda istället om man nu vill demonstrera lite 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Koggr
2013-08-16 08:21
#6

Jag gissar på att detta inte bara gäller gmail utan antagligen de flesta, om inte alla webbaserade epost-tjänster. Tror man går något säkrare om man har epost genom sin isp. Men det hanflar ju alltid om att eposten hamnar på något företags server så på ett eller annat sätt kan någon komma åt den. Säkrare i sverige hos isp i tanken iaf, detta handlade ju i grund och botten om hur dom i usa gett massa tillåtelser till typ nsa utan att dom haft domstolsbeslut osv.

Annons:
kissidor
2013-08-16 11:46
#7

ja det är det jag funderar på också, är det säkert att det är nån skillnad på hur tex yahoo och outlook hanterat det eller är det bara det att det är google som fått medias ögon på sig 🤔

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
2013-08-16 12:04
#8

Då borde fler gå till domstolen och det är bra att de synar dessa jättar.

kissidor
2013-08-16 13:03
#9

visst är det bra, att folk får veta 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
2013-08-17 03:49
#10

Personligen så har jag ett gmail-konto enbart för att jag har en android-lur.

Min huvudsakliga mailklient är outlook.com men det är väl detsamma med MS som de övriga.

Bästa hälsningar,
Bertil
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.517916/darfor-ar-din-information-inte-saker-i-molnet

Upp till toppen
Annons: