Appar

Navigering på sjön

2013-08-14 10:44 #0 av: beem

Jag söker en app  för navigering på sjön. Det jag behöver är att den ska ta mig från punkt a till b och vidare till punkt c dvs inte navigering i egentlig betydelse där man måste ha koll på grund osv..

Det handlar om när vi kör i dimma och ska ta oss från stugan till fastland. Vi passerar flera öar och det är lätt att ta fel i dimman. Den ska alltså gå ställa in så den minns rutten vi kör och att vi kan spara den och använda  oss av den om det är dimma.

Någon som vet om det finns och kanske t.o.m. har testat någon.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-08-14 15:00 #1 av: VSK

Börja läs här Glad

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2013-08-14 17:38 #2 av: beem

Tack för den länken. Ska kolla mer där.

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. /Nalle Puh

Anmäl
2013-08-14 18:30 #3 av: beem

Tyvärr mest för ipad. 

Jag vill gärna höra erfarenhet från någon som testat gratisprogram.

Anmäl
2013-08-14 18:44 #4 av: VSK

Okidoki... 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2013-08-15 08:42 #5 av: Björn.B

Gratis tror jag inte du kommer hitta en sådan som du vill ha. Seapilot använder jag mig av. Har för mig sjöfartsverket sa att det kan skilja sig mellan 50-100 meter i olika appar så det är inget jag skulle lita på fullt ut en dimmig dag på sjön. Fast jag kör ju båt i Östersjön så en insjö kan nog vara lättare att navigera vid.

Skärgårdskocken.

Anmäl
2013-08-15 10:10 #6 av: beem

Ja det lutar åt att köpa. Det är ändå en billig variant  jfr med att köpa en separat GPS. 

Jag ska ta en titt på Seapilot. Tack för tipset. 

Anmäl
2013-11-28 11:49 #7 av: samfor

Kolla istället in Locus Map!

https://play.google.com/store/search?q=Locus%20map&c=apps&hl=sv

Jag har köpt Locus Map Pro som onekligen är oerhört prisvärd (finns även som gratisversion) och sen laddat ner Locus - addon map tweek så kan man få ner Eniros sjökort till mobilen som då går att använda offline också. 

Åker man utomlands så är det bara googla lite efter vektorkartor till exempelvis Grekland så kan man använda appen till navigator när man t ex hyr en bil. Klockren app som innehåller en oerhörd mängd funktioner.

Cheers! GapskrattarCool

Anmäl
2013-11-28 13:41 #8 av: Björn.B

Hur bra är Eniros sjökort då? Vad är fel marginalen för appen?

Skärgårdskocken.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.