Annons:
Etikettköpråd
Läst 3979 ggr
bamse6311
8/2/13, 5:28 PM

Nexus 4?

Halloj alla.

Så här 9 månader innan min bindningstid upphör så måste jag skaffa en ny lur.

Följande mening/sats trodde jag aldrig någonsin att jag skulle skriva och tror det fortfarande inte men här inom citationstecken kommer den:

"Jävla satans helvetes HTC Sensation".

Nåväl, nu är det skrivet och jag är lugn och sansad igen.

Så här är det:
De senaste veckorna så har min Sensation börjat konstra sig allt mer och det har bara blivit värre.

Jag kan ha ett fulladdat batteri och när jag använder luren så startar den helt plötsligt sonika om och när den gör det så har den dessutom helt totalt tömt batteriet.

Det har under de här senaste veckorna hänt allt oftare så att ta med mig luren när man går ut är ett vågspel.

Träffade igår några goda vänner när vi skulle ut och käka något gott samt lite gott att dricka.

Jag skulle plåta med min Sensation vilken var helt nyladdad och efter 4/5 bilder så blev det likadant igen, den startade om och batteriet var helt tömt.

Pratade för ett par dagar sedan med min yngsta son som har jobbat med mobiltelefoni men enligt honom så finns det inget att göra. Enligt honom så är det typiskt för en lur som är fuktskadad. Däremot så kan jag inte förstå hur min skulle kunna ha blivit fuktskadad så försiktig som jag är.

Nåväl, jag har bindningstid på mitt abonnemang till April nästa år och ringde i em Telenor och pratade med en väldigt vänlig tjej/kvinna där om när jag kunde ta ur en ny lur med förhöjd avgift och ett nytt abonnemang.

Hon tittade efter (det stod inget om detta på Telenor och Mina Sidor om detta) och så berättade hon att jag band min lur den 3 april förra året.

Jag frågade när jag kunde binda om till ett nytt abonnemang och ta en lur med förhöjd avgift.

Tidigare så var det ju tre månader innan abonnemanget upphörde som man kunde göra så. När jag pratade med min son som numera inte alls håller på med mobiler utan säljer telefonväxlar till större företag så trodde han att det var sex månader innan.

Nåväl när jag nu i em talade med den där tjejen/kvinnan så berättade hon att det numera är 9 månader innan som man kan binda om och ta ut en ny lur med förhöjd avgift.

Nu tillhör det saken att jag har ett jävligt bra abonnemang som det är idag.

199 kr/månad, ring för allt, 3 000 sms samt helt obegränsad surf till samma hastighet (3 Mb/sek) hela tiden.
Spelar alltså ingen roll hur jäkla många GB som går åt, jag har alltid obegränsad surf till samma hastighet.

Nu förstår jag mycket väl att detta abonnemanget inte längre finns att nyteckna. Telenor kan ju inte tjäna så många kronor på mig som verkligen utnyttjar mitt abonnemang till fullo.

Messade med min son nu i em igen och han menade så här.
Pappa för tusan, åk till Media Markt, Siba eller någon annan och köp en lur på delbetalning och kör vidare på ditt abonnemang.

Jag hade då frågat honom om han inte kunde fixa en lur genom företaget som han jobbar på så att man kunde få lite rabatt.

Han jobbar på Office management som säljledare för nykunder och visst så kunde han ordna rabatt på en lur det men som han sade så blir det ändå billigare i vilket fall som helst att köpa en på Media Markt eller liknade försäljningsställen.

Dom där försäljningsställena jobbar ju med väldigt små marginaler per enhet som de säljer och det är försäljningsvolymen de tjänar pengar på.

Nåväl good folks, nu skall jag alltså köpa en ny lur även om jag älskar (älskade) min Sensation.

Min rubrik lyder Nexus4 och för två veckor sedan så visste jag inte ens vad det var för lur.

Jag skall inte köpa ett flaggskepp men däremot nivån strax under.
Visst fan skulle jag också vilja ha ett flaggskepp men ibland så måste man rätta mun efter matsäck så det är där jag står.

Rent tekniskt och prestandamässigt om ekonomin tillät så skulle jag kanske kikat på en One men jag skulle aldrig köpt den ändå.

Jag plåtar jäkligt mycket och den där varianten dom nu kör med 4 Mp men större pixlar fungerar iofs om/när man plåtar på krogen eller överhuvudtaget när det är mörkt.

Dock så redigerar jag alltid mina bilder och ofta beskär dem väldigt hårt så då funkar det inte ändå. Å andra sidan så ligger den luren över det pris som jag tänkt mig.

Jag har kollat runt mycket och dom tre alternativ som jag nu kommer att välja mellan är följande:

HTC One X+, Samsung SGS3 4G samt Nexus4.

De två första kan jag ganska mycket om men den där Nexusen vet jag inget som helst om utom att den fått jävligt bra recensioner i de flesta tester både HÄR och HÄR samt i andra tester/recensioner.

Det här blev ett väldigt långt inlägg men är för första gången i mitt liv lite rådvill.

Vad tycker Du/Ni?

Bästa hälsningar,
Bertil

Ps, naturligvis så har jag gjort en fabriksåterställning på min Sensation men inte tusan hjälpte det.

Annons:
[VSK]
8/2/13, 8:33 PM
#1

bamse, nexus 4 går bort direkt då den inte har nån vidare kamera. Eftersom du fotar mkt så…… Annars har dn mkt bra prestanda, men jag vågar påstå att alla de tre lurarna fyller dina prestandakrav med lätthet.

HTC vet jag inte så mkt om, men min kompis sambos son har en SGS3 som han är mkt nöjd med. jag vet inte om 4G-versionen har annan skärm än 3G, men jag kan iaf säga att den telefonen verkar vara mkt stryktålig trots tråkigt plastskal. 

har man oturen med sig att tappa telefonen mm, så är man nog glad att man inte har glas på både fram och baksida och en massa fina kromade lister.

Kan säga att kompisen med familj var nyss i Italien och Nils (sonen) har råkat bada telefonen två ggr. Ena gången så glömde han telefonen i shortsen när han skulle bada och kom på det först efter 5 minuter. Telefonen funkar problemfritt.

Andra gången så tappade han telefonen och den landade på nåt slags marmorgolv eller med liknande hårdhet och studsade vidare ner i poolen. Som sagt så funkar hans telefon ypperligt bra fortfarande. -men man bör ha i åtanke att hans lur kanske är bättre ihopskruvad än medel eller nåt sånt?

Nackdelen med Samsung är att de slänger med så himla mkt bloatware (skräp) i sina versioner av Android, så du kommer nog vilja roota den.

Jag har ju en SGS4 och innan dess så hade jag en SGS2. Jag har förhöjd månadsbetalning, men det konstiga är att S4 är 25kr billigare i månaden än vad S2 var 🙂

hade jag varit du och haft råd så hade jag hellre valt en S4. 

Tillbaka till S3 så har jag inte hållit på så himla mkt med den men jag har testat att kolla på film i den och det finns inte en tillstymmelse till lagg. Sen om jag minns rätt så är S3 kanske den giftigaste luren när det gäller 3G och prestanda, således oxå wifi.

Väljer du en 4G så får du dubbelt så mkt ramminne än den med 3G. Minne kan man aldrig få för mkt av. Ok att ju mer minne man har ju mer batteri drar det, men det lär väl bara kunna urskliljas med testprogram.

Den där HTC du nämde vet jag nada om. -har inte ens läst en enda rad om den luren.

Du har varit HTC trogen länge nu och kanske skall testa annat märke?

Som sagt så har nexux 4 bäst prestanda av de tre lurarna men av jag kan förstå av ditt användande av telefonen så kommer du inte nyttja den prestandan alls. Sen är den mkt ömtålig och har kass kamera.

Vet ej om man kan slänga in micro-sd i HTC, men i S3 går det utmärkt. Sen kan man ta bort batteriet i S3 om luren skulle låsa sig av nån konstig anledning, eller om man behöver köpa nytt, eller större batteri.

Som sagt så är inte designen S3:s styrka, men en telefon är så mkt mer än bling bling tycker jag.

Väljer du S3 så tror jag den är rootad inom en månad eller två 🙂

-finns mkt duktigt folk här som kan hjälpa dig.

Själv så skulle jag vilja roota min S4 för jag är så megaless på Samsungs crap till appar. Tids nog så kanske jag får hjälp att roota den, men jag kommer vänta tills Android 4.3 finns tillgänglig. Varför jag vill ha 4.3 beror på att den har stöd för TRIM 😃

Nåväl, lycka till med valen mellan HTC eller S3.

Visper
8/3/13, 10:08 AM
#2

#1 Jag håller med om allt.

[VSK]
8/3/13, 10:30 AM
#3

🙂

kissidor
8/3/13, 10:56 AM
#4

jag har inte heller så mycket att tillägga Glad. tar du s3 4G så är det för att den har 1GB mer i RAM än originalmodellen, vilket är skäl nog kan jag tycka. men jag förutsätter att med ditt nuvarande abonnemang som du vill behålla så länge du kan så får du inte tillgång till 4G-nätet, så den faktorn är inget som påverkar ditt beslut - vilket du kanske redan hade klart för dig Glad

tror inte heller nexus 4 är rätt lur för dig. one x + ser jag på prisjakt i 64GB-variant, är det den du funderar på? den tar visserligen inte minneskort, men med så generöst internt lagringsutrymme skulle jag välja det alla dagar i veckan framför 16GB och minneskort. jag tror du har bäst förutsättningar att bli nöjd med den, i och med att du känner dig hemma med HTC och deras sense, och deras allmänna rent fysiska känsla. samsungs plast stör inte mig och jag gillar tom fördelarna med den, men är man van vid och gillar känslan av en HTC finns det säkert risk att man retar sig på det 🙂. nackdelen jag ser i den gentemot de två andra som skulle göra att den gick bort för mig personligen är att de andra har 2GB RAM och HTC:n bara 1GB, men jag är lite av en extrem multitaskare och är man inte det märker man säkert ingen skillnad 😉. och det är väl dessutom ändå lite mer än du har nu i din sensation 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
8/3/13, 8:30 PM
#5

#1 VSK, #2 Visper #4 kissidor

Hej alla och tackar så väldigt mycket för era svar.

Nexusen går bort och det dels på kameran samt det där med glas på baksidan.

På tal om glas så känner jag en tjej som inte kan tänka sig någon annan lur än iPhone.
Hon tappade först sin 4S så att skärmen sprack och sedan sin 5S så att även den skärmen sprack.
Visserligen så har hon båda gångerna kunnat plocka ut det på allrisk (drulletillägget) på sin hemförsäkring men det kostar ju henne 1 200 kr varje gång.

Nu återstår då för min del antingen One X+ eller SGS3 4G.
Båda mina söner kör ju som jag berättat tidigare One X+ så den har jag därmed också testat runt lite på och är ganska imponerad av kameran i den.

Dock så hade jag inte kollat upp det där med RAM och har hela tiden inbillat mig att det måste vara 2 GB men så är det ju inte nu när jag kollade specifikationerna utan den har "bara" 1024 Mb vilket inte är mer än jag har i min Sensation.

Vad det gäller SGS3 4G så hade jag inte reflekterat över att jag inte får det med mitt nuvarande abonnemang. Å andra sidan så klarar jag mig bra med 3G.

Jag har ju inte min lur för att spela avancerade spel så sådant behöver jag inte tänka på.

Blir det en One x+ så mycket riktigt kissidor så blir det den med 64GB minne och prismässigt mellan den och 32GB så är priset bara några hundralappar.

Blir det en SGS3 4G så beror det på att den både har 2GB Ram samt löstagbart batteri och dessutom så tror jag säkert att kameran i den kan matcha kamereran i One X+.

Visserligen så gillar jag Sense men det blir inte det som kommer att fälla avgörandet.

På tal om det där med löstagbart batteri så är jag jäkligt glad att jag har det på min Sensation nu när den börjat hur som helst bara starta om och då också totalt tömmer batteriet.

Jag har nämligen två batterier till den och ser till att när jag går ut så tar jag även med mig ett fulladdat extra batteri.
Dock så hjälper det inte så jäkla mycket om det batteriet också blir urladdat.

Som reservtelefon så har jag ju min lilla HTC WildfireS men den luren har jag aldrig gillat. Dels alldeles för liten skärm och dels alldeles för klen prestanda.

Well VSK, Visper och kissidor.

Har bestämt mig för att jag behåller mitt gamla abonnemang så länge nu Telenor låter mig behålla det och som sagt med det abonnemanget så tjänar dom inga större pengar på mig.

Köper en lur på delbetalning på Media Markt eller liknande.

Som det ser ut just nu efter era uttömmande svar så är det en svag övervikt för SGS3 4G jämfört med One X+.

Ni både VSK och kissidor vet ju sedan tidigare att jag kanske är lite av en HTC nörd samt gillar Sense men det innebär inte på något sätt att jag är märkesbunden utan vill helt enkelt ha den bästa luren inom den prisnivån där jag lagt ribban.

Ett riktigt STORT TACK för era uttömmande svar och rekommendationer.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
8/3/13, 9:29 PM
#6

bamse jag vet att du är HTC-nörd 😃

jag vet inte vad sence är för nåt, men gissar att det är HTC launcher? (orkar inte googla).

Om så är fallet så finns det ju massor med launcher att ladda ned och köra med det.

När jag hade min SGS2 så hade jag Nova launcher har jag för mig. I min SGS4 så har jag inte orkat brytt mig. 

Alla jag känner som har nån form av iphone har eller har haft problem med den. är det inte trasigt glas, så är det knappar som lossnar, samtal bryts mm.

Glaset i SGS3 4G vet jag är gorillaglas 2 och det är jäkligt tåligt.

SGS4 har gorillaglas 3. Fördelen är ju att man slipper repor i 99% av fallen och att man slipper köpa onödigt och dyrt displayskydd.

Annons:
bamse6311
8/3/13, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#6 VSK

Thanks 😃

Sense innebär ju att man har en massa widgets att välja mellan.
Dessutom så är det en massa bakgrunder, skal och annat man kan väldigt lätt kan välja mellan.

Själv så ändrar jag bakgrund lite då och då, tycker att det är kul att variera lite.

VSK, tror att även du skulle gilla att på ett enkelt sätt kunna ändra bakgrunder och widgets på ett enkelt sätt om SGS haft det.

Som sagt så är det dock inte det som kommer att fälla avgörandet till vilken lur det blir och som jag berättade så lutar det just nu åt en SGS3G.

Så ser bakgrunden som jag har just nu ut.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
8/3/13, 10:00 PM
#8

#7

Så där kan man ju göra på en samsung oxå. bara dra och släpp där man vill ha apparna eller widgets. 🤔

bamse6311
8/3/13, 10:06 PM
#9

# VSK

http://www.phonehouse.se/Guider-mobiltelefoni/HTC-Sense

Shit, klockan är 22:06 så nu får det nog bli lite mat.
Har varit så jäkla varmt i NV Skåne idag så man inte orkat äta *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

[VSK]
8/3/13, 10:39 PM
#10

Thx för länk

bamse6311
8/3/13, 10:48 PM
#11

#10 🤓

Bästa hälsningar,
Bertil

kissidor
8/3/13, 10:55 PM
#12

VSK sense är väl snarare hela användargränssnittet, dvs HTC:s motsvarighet till samsungs touchwiz. men launchern är ju den mest synliga och märkbara delen av det 🙂. jag "orkar" alltid lägga in Nova prime, för jag vill inte ha ett enda dugg på själva hemskärmen, allt jag oftast använder tar jag fram med de svepgester som Nova prime tillhandahåller 😉. 

håller tummarna för att du väljer det som är mest rätt för dig så du blir nöjd Bertil 🙂!

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
8/3/13, 11:44 PM
#13

#12 kissidor

Det blir en av de här två med just nu en liten övervikt åt SGS3G med tanke dels på utbytbart batteri samt 2 GB telefonminne.

Å andra sidan så älskar jag ju HTC och inte minst med sitt Sense.

Inte lätt beslut det här *skrattar*.

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
Upp till toppen
Annons: