Annons:
Etikettappar
Läst 4448 ggr
Jonsson9
7/2/13, 7:21 AM

Androids uppdaterade kamera-applikation

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
[VSK]
7/2/13, 10:25 PM
#1

Har den samma språk som man har valt i telefonen. Svenska för min del? (har SGS4)

Jonsson9
7/4/13, 7:36 PM
#2

Ja det har den! 🙂

Häftigt det man kan göra med "sfäriska" foton. 😃

Vänlig hälsning, Martin

[VSK]
7/4/13, 11:14 PM
#3

🙂

kissidor
7/9/13, 8:03 AM
#4

har du inte fått photosphere förrän nu jonsson 😇😈?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
7/9/13, 7:39 PM
#5

Jo, tanka det förut, men var andra saker som inte fungerade med den appen så tog bort det igen.

Inte för att jag riktigt ser användningen för det än?

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
7/10/13, 3:27 PM
#6

det spelar ingen roll Jonsson, det är en sån där grej som man har "för att man kan" 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
[Jens]
7/14/13, 8:09 AM
#7

Kan man få se exempel på 'sfäriska' bilder?

[VSK]
7/14/13, 9:25 AM
#8

jag undrar om den mjukvaran är fixad jämtemot den senaste original för SGS4 då den mjukvaran överexponerar väldans många bilder.

kissidor
7/14/13, 11:05 AM
#9

jag har ärligt talat inte tagit några som jag sparat, för jag är ju en sån klåpare på att fotografera så jag gör det nästan aldrig heller 🙂. jag fotar mest i nyttosyfte, typ fotar av saker jag ska komma ihåg eller tar bilder för att bifoga ett mail och visa vad jag menar och såna grejer. men de är ganska coola, och en duktig fotograf borde kunna ha ganska kul med funktionen även om det inte är världens nödvändigaste grej. 

du har säkert redan googlat på photosphere-bilder Jens, så jag förmodar att du ville se några som vi har tagit, men ingen från mig alltså. du kan få se hur min bil såg ut när den tjeckiska långtradaren hade kört på den, eller hur våra första semesteröl såg ut som jag mms:ade för att grina upp svågern och svägerskan, men de är inte tagna i photosphere tyvärr 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
7/14/13, 11:07 AM
#10

#9

Nej, jag har inte googlat på photosphere men ska göra det nu.

[Jens]
7/14/13, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9

Aha, så photosphere är samma som panorama i iPhone. 😊 Det visste jag inte. Jag har tagit bilder med Panorama förstås och här är ett exempel som var bland de första jag tog när jag skaffade mig telefonen. Ett sommarområde inte alltför långt bort där jag bor.

kissidor
7/14/13, 11:31 AM
#12

nej inte är det väl det ändå??? vanlig panorama finns ju i android-kameran från version 4.1 tror jag. och den heter ju panorama helt enkelt, och vad jag förstår så kom det visserligen en lite vassare panoramafunktion sen med iOS 6, men photosphere är 360 graders panorama och resultatet ska se ut som namnet antyder, som att man liksom är inne i en glob

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
7/14/13, 11:35 AM
#13

Jag tror inte photosphere är samma som panorama. Panorama är liksom bara "långa bilder". 

I ett "sfäriskt-foto" kan man se sig om i 360 grader och även uppåt och neråt.

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
[Jens]
7/14/13, 11:56 AM
#14

#12 #13 Okej, men jag kunde inte hitta något ni beskriver i google bilder utan de såg mest ut som panorama-funktionen som finns i iPhone. Visst hade det varit häftigt med sfärisk bild men undrar om man verkligen kan det med en telefon? Måste det inte vara kulformad kamera då? Nåväl, Panorama behöver inte vara 360 grader som min bild visar ovan utan man kan välja panorama-bredd som man vill ha. Har gjort väldigt många olika varianter och 360 grader är bara förvirring men en del vidsträckta bilder kan bli riktigt snygga. Jag tror även sfäriska bilder skapar förvirring snarare än att man njuter av det. :)

kissidor
7/14/13, 7:50 PM
#15

Jens det är väl såhär, att det är svårt att hitta bra exempel på hur coola photosperes kan bli eftersom de tills ganska nyligen bara kunnat visas i Google+ eller i androidenheter som stöder den programvaran. men jag måste sannerligen säga att din inställning förvånar mig - det är en kul och häftig grej helt enkelt som dessutom i vissa fall kan vara praktisk, till exempel för street view. varför göra en sådan utläggning om hur väl ingen ändå vill ha en sådan funktion när du brukar hävda att du tycker det är roligt med teknik och nya påfund?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Jens]
7/14/13, 8:06 PM
#16

#15 Nu tar du väl ändå i kissidor. =)) Min inställning är vad jag tycker. Jag gillar inte panorama som bilden jag visade ovan för det skapar bara förvirring och det får väl ändå jag tycka även om jag är tekniskt intresserad. Varför tror du då jag frågade om exempel på sfäriska bilder? Jo av nyfikenhet såklart! =) Däremot finner jag panorama som fina bilder om de är i mindre skala men inte 360 grader. För mig var photosphere av ren nyfikenhet och jag ser fram emot att se exempel på det men som det ser ut nu så ser jag det inte så intressant (de som fanns på Google bilder). Men det är vad jag tycker och tycker ni att det är häftigt så är det er sak att tycka. Man kan inte gilla samma hela tiden. Street View är mycket bra och jag gillar verkligen det som Google har gjort men de använder sig av en helt annan teknik och jag tror inte att en mobiltelefon kan göra på samma sätt eftersom Google filmade från en kula på ett biltak med flera kameror i samtidigt som roterade. Jag vet inte men det är bara mina gissningar.

[Jens]
7/15/13, 5:33 AM
#17

Glömde slänga in en bild på Googles Street View-kameran och med en sådan har de lyckats göra street view:

http://static.panoramio.com/photos/original/21754534.jpg

Det nya som kallas för sfär-funktion kan jag inte tycka är samma som Street View-bilder.

Googlade på ordvalen "amazing photosphere pictures android" och fann några som skulle kunna kalla sig "sfäriska bilder" men är det häftigt? Nåväl, det får var och en tycka! 🙂

Bild 1

Bild 2

Bild 3

Bild 4

kissidor
7/15/13, 12:00 PM
#18

fast det är ju inte så det är meningen att de ska ses jens 🤔. ta en titt här istället tex så hoppas jag du förstår hur det är tänkt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
7/15/13, 2:31 PM
#19

#17 Precis som Kissidor skriver är det inte alls så det är meningen att ses.

Meningen är att man ska kunna "ta tag" i bilden och titta sig omkring. PRECIS som Googles streetview! Det är exakt samma funktion, bara det att man skapar den sfäriska bilden med samma kamera istället för ett antal kameror som Google gjort på sina bilar t.ex.

Dock bör bilderna tas med en minimum avstånd på 10m har jag hört för att bli som bäst.

Kolla video nedan!

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
7/16/13, 8:09 AM
#20

ja och landskapsbilder är att föredra att använda funktionen till - djur och folk som springer omkring medans man pannar kan bli lite konstiga vid hopmonteringen 😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Jonsson9
7/16/13, 11:38 AM
#21

#20 Haha, ja det har du rätt i Kissidor, inte tänkt på innan. 😃

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: