Annons:
Etiketttips-trix
Läst 20870 ggr
iSawa
2013-06-03 23:55

Samsung galaxy s4

Är ny med denna skönhet och android. Skulle varmt mottaga Tips på bra appar samt de smartinställningat som finns på denna telefonen Undrar hur man ställer in funktionerna samt vad de gör. Letar efter ett bra Tangentbord som man kan skriva emoji med.

Annons:
kissidor
2013-06-04 07:25
#1

oj, ja det är flera stora frågor iSawa 🙂. det med de smarta inställningarna och hur man använder dem är ju svårt att ge riktigt användbara svar på så här, det kan man göra på en mer begränsad fråga men skulle man försöka redogöra för hela det så blev det nog en roman härinne som du dessutom inte skulle orka läsa 😃. (+ att i ärlighetens namn har jag inte tagit mig tid att lusläsa in mig på alltihopa själv än heller)

men har du gett dig in i inställningarna och kollat runt lite själv? för till specialfunktionerna finns det ju lite hjälptext, och väljer du nån av dem så brukar det också komma upp en liten animation och även ett litet test så det dels visas hur man ska göra och så får man försöka själv så man ser att man fått till den där rörelsen eller vad det är rätt. 

sen skulle du kunna söka på youtube, där hittar du säkert lite demonstrationsfilmer som kanske underlättar.

tangentbord med emoji finns visserligen(antar att du menar inte emoticons i största allmänhet utan iPhone/iPads emoji?), men det funkar väl sådär. antingen i form av en plugin till tex en sms-app (jag har tex go sms) och funkar då alltså dels inte i nåt annat program och dels visas bara emojina för androidanvändare som använder samma app eller för iPhoneanvändare. och så finns det appar där de istället inte visas för en själv utan bara för mottagande iPhoneanvändare. men sök i google playstore på emoji och läs lite om hur de tangentbordsappar du får upp fungerar och inte minst vad de fått för omdömen.

oj nu har tiden redan rasslat iväg här, jag måste till jobbet och får återkomma senare - men du kan väl berätta vilken typ av appar du är intresserad av så blir det lättare att tipsa? eller om du vet några appar som dina kompisar har som du också vill ha. det är ok om det är iPhone-appar du frågar om också, det kanske finns samma till android eller annars något motsvarande.

Värd på Mobiltelefoner och Android

iSawa
2013-06-04 09:36
#2

Hej, tack för ditt svar en app jag vet att jag eftersöker är photo menagerpro som er en iphone app dr man kan lagra foton utan att behöva ha dem i kameran man kan föra tillbaka dem till kameran om man vill. Annars är det väl appar som är bra att ha i största allmänhet jag tänker på :)

kissidor
2013-06-04 13:00
#3

tja jag som fotar så lite är väldigt dåligt insatt i alla appar som har med det att göra, men nån av alla molnlagringstjänster som tex dropbox borde du ju kunna utnyttja iaf även om det inte funkar lika automatiserat som antagligen appen du nämner gör.

allmänt bra appar för i stort sett vem som helst är tex väderappar som klart.se, tv-tablå-appar som tex tv.nu, bankdroid som håller järnkoll på saldot på alla dina konton, hitta.se, nån antivirusapp som tex AVG, en bra bredbandshastighetsmätare som tex speedtest - och sen har vi underbara silent hours som låter dig skräddarsy vilka tidsintervall under veckan som du vill slippa bli störd/väckt av meddelandesignaler etc.

jag har ju förstås många fler appar än så som jag tycker är kanon, men det är ju inte säkert att alla har nytta av dem. på underhållningsfronten har jag rätt många appar som tex spotify, netflix och storytel som kräver ett abonnemang för att kunna utnyttja dem, men sen har jag även tex wattpad där man kan läsa gratis böcker (på engelska) och så ska du förstås kolla om din favoritradiokanal finns som app (jag använder tex bandit).

både dottern och jag har skolmaten i våra telefoner, så vi tex kan kolla på morgonen om hon behöver ha med sig en extra smörgås. det finns flera inköpslisteappar om man har nytta av det, jag gillar out of milk som bla är lätt att dela genom tex sms till sambon när han står i affären och undrar om det är nåt som saknas. och så tycker jag det är smidigt att ha swedbanks app och bankID-appen i telefonen också för att kunna göra bankärenden i mobilen, men det kanske inte alla behöver kunna - bankdroid däremot som jag nämnde tidigare borde ju alla ha nytta av tycker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

iSawa
2013-06-04 13:54
#4

Tack för tipsen :)

Snurpan79
2013-06-04 15:02
#5

Det enda tangentbord jag kan tänka mig att använda är Swiftkey och jag rekommenderar det varmt. Det tar lite tid att vänja sig vid detta tangentbord, men när man väl gjort det är man fast. 

Annan app jag gillar skarpt är Tasker. Det finns oändligt många möjligheter med den appen och det är smidigt att kunna ställa in att mobilen själv ska sköta vissa saker, som t.ex. att wifi ska vara påslaget på vissa platser men i övrigt vara av, att ringtonen på mobilen ska vara tyst när du har möten osv. 

Sedan gillar jag Cloudprint och har den både på mobilen och på surfplattan. Är väldigt användbar när jag vill skriva ut saker utan att behöva använda mig av datorn. 

Kan rekommendera dig att kika runt lite i Play butiken för det finns så oändligt många roliga och användbara appar och det är svårt att rekommendera appar tycker jag då de flesta använder sina mobiler på så himla olika sätt. Själv brukar kika runt där titt som tätt då jag gillar att testa nya appar.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

kissidor
2013-06-04 16:47
#6

ja cloudprint har jag också men då måste man ju ha en sån skrivare också som man kan ansluta till med cloudprint.

håller med delvis med om swiftkey, den är kanon. men själv tycker jag ännu bättre om swype 🙂. 

tasker är imponerande, men kanske inte riktigt det bästa valet för den absoluta nybörjaren 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
2013-06-05 02:54
#7

Skall du "plåta" med din lur så finns det en hel del riktigt bra appar för bildbehandling. Den som jag själv använder mest är Pixlr Express och som många med mig tycker är outstanding. Ett par andra bra appar för bildbehandling är Snapseed samt Fotor som även de båda är mycket bra bildbehandlingsappar.

Vill du lyssna på musik eller annat på radion så är TuneIn (Tune IN) en riktigt bra app där du kan hitta radiostationer från hela världen. På den kan du även leta på enbart "musikkanaler" eller annat. Finns hur mycket som helst på den appen.

Instagram misstänker jag att de redan har. Själv så slänger jag då och då iväg några bilder till Instagram.

Appar för molntjänster som Skydrive och Dropbox är också praktiska att ha och inte minst om man plåtar mycket med sin lur.

Twittrar man som jag gör ibland så bör man ju även ha Twitter, har själv den av någon underlig anledning både som app samt som HTC widget *s*.

En QR läsare kan också vara bra att ha och själv så använder jag QR Droid.

Precis som kissiodor skriver så är Swedbank appen också väldigt praktiskt.

Viber är bra att ha om man vill ringa och messa gratis över hela världen. Dock så krävs det att den som du ringer/messar till också har den. När min grabb var i USA nu för ett kort tag sedan så pratade vi helt gratis med varandra genom Viber.

Youtube och Facebook tror jag säkert att du redan har.

Well, det var några av de appar som jag har och alla som jag refererat till är gratis-appar.

Sedan så är det ju som #5 Snurpan79 skriver så otroligt många appar att välja på för alla intressen och önskemål.

Bästa hälsningar,
Bertil

[Nathalie62]
2013-06-05 10:42
#8

Jag har två betalda appar men anser det är värt den lilla krona de har kostat, bland annat Smart keyboard

Sen har jag något som jag tycker är super och det är väckarklockan extreme, det finns dock en gratis version för denna.

Sen använder jag Adblock plus för android, detta är gratis att använda.

Som de andra redan angivit så tycker jag också du ska se dig runt lite och se vad som kan falla dig i smaken för det är så olika.

kissidor
2013-06-05 12:19
#9

den väckarklockan har ju jag också, och den är verkligen bra - den måste vara ganska oslagbar om man har lite problem med att gå upp 😃.

en qr-scanner som bertil säger håller jag med om är bra, jag har använt barcode scanner som tar både vanliga streck och qr-koder - den har varit väldigt lättanvänd och bra i alla tider men nu tycks de ha släppt en mindre lyckad uppdatering att döma av de senaste omdömena - men för mig funkar den fortfarande lika bra som alltid🤔 . samsung har iofs lagt in en egen qr-scanner i sgs4, men den verkar jämförelsevis väldigt knölig tycker jag.

Värd på Mobiltelefoner och Android

iSawa
2013-06-06 09:12
#10

Tack för alla tips =) Mycket användbart.

Undrar om man inte kan skriva ut direkt från telefonen utan någon app? Finns det i sådanafall en smidig app? Jag har skrivaren HP Photosmart 5510.

kissidor
2013-06-06 09:53
#11

om skrivaren är inkopplad på wifinätverk så borde det gå med hjälp av appen cloudprint som snurpan tipsar om samt länkar till i #5 🙂. (jag använder den fö själv också) vet inte säkert om det räcker med det eller om skrivaren behöver ha nåt annat inbyggt stöd också, men cloudprint är ju gratis så det är ju bara att testa. det står ju en hel del om hur man gör och vilka skrivare som funkar i beskrivningen till appen också.

Värd på Mobiltelefoner och Android

kissidor
2013-06-06 10:01
#12

förresten, det verkar som att skrivaren du har stöder hp e-print, så i ditt fall kanske deras egen app funkar smidigare: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hp.android.print&feature=related_apps#?t=W251bGwsMSwxLDEwOSwiY29tLmhwLmFuZHJvaWQucHJpbnQiXQ..

Värd på Mobiltelefoner och Android

iSawa
2013-06-12 08:22
#13

Jo jg har testat HP e print och den fungerade riktigt bra =)

Annons:
kissidor
2013-06-12 11:48
#14

förstår det 🙂, får nog bli en hp-skrivare igen nästa gång - även om cloudprint också funkar helt ok.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: