Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 26457 ggr
IsabelleJ
4/14/13, 10:56 PM

Inget tangentbord..

Hej, jag har en HTC Sensation XE. Och idag slutade mitt tangentbord att fungera, med det menar jag att det inte ens visar sig när jag ska skriva något, det är som om den aldrig har haft ett tangentbord. Detta har hänt ett par gånger tidigare men då har det räckt för mig att starta om mobilen. Men jag har nu försökt med detta fem gånger och jag gett upp det. Finns det någonting jag kan göra eller får det sluta med en formatering av mobilen? Otroligt tacksam för hjälp ifall någon av er har varit med om samma sak och har en lösning på mitt problem. Tack på förhand!

Annons:
kissidor
4/15/13, 7:02 AM
#1

nej jag har aldrig varit med om det, men det finns kanske ett par saker att testa ändå innan du gör dig besväret med fabriksåterställning. om du skulle börja med att gå in under inställningar/program/alla och leta upp tangentbordet och rensa data och cache. det kan hända att det hjälper.

en annan sak du borde testa är att helt enkelt ladda ner ett annat tangentbord från playstore, det finns flera som dessutom är bättre att skriva på än standardtangentbordet, även om jag har för mig att htc´s inbyggda är ganska hyfsat. jag tror kanske du skulle trivas bäst med swiftkey, 1 månads testversion är detta och sen kostar den 26 spänn om du vill ha kvar den. 

om det inte heller funkar att ladda ner och istället använda ett annat tangentbord - alt att du inte vill testa det utan prompt vill ha det inbyggda, ja då misstänker jag faktiskt att du måste göra en återställning. det är ju inte svårt, men det är ju lite omständigt att lägga tillbaks alla konton, appar och inställningar igen förstås - om man har mycket sånt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amelida
4/15/13, 8:52 AM
#2

Du kan även gå in under inställningar/språk och tagentbord och se fall det finns något tagentbord valt där.

IsabelleJ
4/15/13, 2:47 PM
#3

#1
Jag har försökt det där med att rensa data och cache, det fungerade inte..

Jag får helt klart testa det där med annat tangentbord! Hade inte en tanke på det, så tack för det tipset hehe :)

Jaa, det är väll ingen höjdare om jag skulle behöva göra det.. fast hellre det än att inte ha något tangentbord alls, känner jag ju..

#2 
Jag kollade det igår, men det var inget fel där.. vet inte vart mitt tangentbord kan ha tagit vägen :(

kissidor
4/15/13, 2:50 PM
#4

då håller jag tummarna för att det funkar med ett annat tangentbord och att du hittar ett du gillar 🙂

Värd på Mobiltelefoner och Android

IsabelleJ
4/22/13, 2:05 PM
#5

Jag laddade ner det nya tangentbordet och det funkar, otrolig lättnad! :)
Det gamla tangentbordet är dock fortfarande borta, kan inte fatta vart det har tagit vägen..

kissidor
4/22/13, 2:36 PM
#6

ja det är ju lite knas att det inte går att fatta vad som hände med det gamla förstås. glad dock att höra att det funkade att ladda ner ett Glad!

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
bamse6311
4/27/13, 10:39 AM
#7

@#5

Tycker du bättre om swiftkey än htc:s eget tangentbord??
Har själv funderat på att gå över till swiftkey men å andra sidan så har ju htc ett ganska bra tangentbord.

Bästa hälsningar,
Bertil

IsabelleJ
4/27/13, 5:09 PM
#8

#7

Jaa det var helt okej, några saker jag har blivit irriterad på dock är att det gör konstiga hopp i det jag skriver ibland - om jag skriver en mening, och sen märker att jag har gjort ett fel tidigare i texten och ändrar det, för att sen fortsätta skriva, så hoppar den tillbaka till det ordet jag ändrade, efter varje bokstav jag skrivit i det nya ordet, vilket gör att det till slut bildas ett fullt osvenskt ord…. jag vet inte om det är något som JAG gör fel, eftersom att det har fått väldigt höga betyg och det är många andra som är nöjda med det. Jag inte gjort någon större "research" i det problemet jag har, för jag har nu ändå bytt tangentbord igen till ett annat nedladdat, eftersom jag bara hade testversionen av Swiftkey. 
Men sen i övrigt tycker jag inte att något tangentbord mäter sig med htc:s egna, jag tycker det funkar bättre än något annat, och skulle ju helst av allt vilja ha det. Men ja, jag får ju uppenbarligen leva utan det så länge jag har kvar denna mobilen.
Men du får helt enkelt prova Swiftkey's testversion och kanske t.o.m. kan slänga in ett inlägg här och säga om du fick samma problem som jag hade med det :)

bamse6311
4/27/13, 9:01 PM
#9

#8
Hej och tackar för ditt svar.
Får se om jag testar swiftkey. Precis som du så gillar jag htc:s eget som jag tycker fungerar bra.
Har också läst alla recensioner om swiftkey och om jag nu testar det så visst slänger jag in ett inlägg om det i tråden.
Bästa hälsningar,
Bertil

Jonsson9
4/28/13, 11:43 AM
#10

Skaffar man ett nytt tangentbord så får man nog ha det ett bra tag för att hinna vänja sig. Man brukar alltid gilla det man har för det kan man och då går det snabbast att skriva där.

Jag kör swiftkey sedan något år tillbaks och tycker det är bättre än Googles standard och Sonys iaf. 😃

Vänlig hälsning, Martin

bamse6311
4/28/13, 1:10 PM
#11

#10 Jonsson9

Har du testat HTC:s någon gång?
Själv så tycker jag att det är jäkligt bra och som du skriver när man har lärt sig ett tangentbord så kan man det och gillar det därför att man har lärt sig det.

Kollar ofta runt på olika tester/recensioner och HTC får alltid bra betyg för sitt tangentbord men det får å andra sidan även Swiftkey så det är kanske mycket en vanesak.

Detsamma är det väl egentligen över huvudtaget med "lurar" också.
Om jag köper en ny HTC så kommer jag att känna igen väldigt mycket men om jag köper en Samsung eller något annat märke så kommer det säkert att ta lite tid att lära känna den luren.

Man kan till exempel och jämföra med operativet Windows i datorn som jag har haft ända sedan Win 3,1 men har aldrig haft några problem när det kommit en ny variant. Man känner liksom igen sig i grunderna.
Skulle jag däremot bytt till någon Linux distrubution så hade jag antagligen haft större problem.

Bästa hälsningar;
Bertil

kissidor
4/28/13, 3:21 PM
#12

guben har en gammal htc (det är fö under protest som han alls har en smartphone, men i hemlighet surfar han ganska mycket på den 😃) så jag har testat det tangentbordet. minns jag att jag blev lite imponerad faktiskt då det var ett ovanligt bra tangentbord för att vara inbyggt. men det slår ju inte swiftkey tycker jag, och en sak ska man veta om swiftkey också och det är att den blir bara bättre och bättre ju längre man har den eftersom den lär sig inte bara de ord du sparar utan den lär sig hur du brukar skriva 🙂. fast för mig funkar det allra mest optimalt med swype, men en sån sak är ju definitivt en fråga om tycke och smak.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/28/13, 4:22 PM
#13

#12 kissidor

Ordlistan i HTC original tangentbord "lär sig" också vilka ord som man skriver ofta.

Det som jag faktiskt har funderat mest på är att om man laddar ner ett annat tangentbord och inte sedan vill ha det, hur tar man då tillbaka sitt gamla???

Nåväl, det där kan säkert mina söner men jag har som princip att "aldrig" fråga någon av dem.  Man (läs: jag) vill ju inte framstå som en gammal stöt som inte kan eller begriper något *skrattar*.

Kan berätta att min yngsta son jobbade med mobiler ända sedan han var 15 år då han jobbade som säljare på Mobilexperterna på kvällar och helger. Numera så säljer han telefonväxelsystem till företag och tjänar en hiskelig massa pengar. (Vågar knappt tänka på hur många millar den sonen dragit ihop de två senaste åren)

Min äldsta son har knackat på datorer mer eller mindre i hela sitt liv. Han är sådan så att han bygger sina egna datorer då han behöver speciella grafikkort samt processorer osv.

Dock så har jag jävlar bestämt mig för att jag inte skall behöva fråga någon av dem om råd. Jag är ju trots allt Pappa och Pappor vet ju alltid bäst *skrattar*.

Nåväl kissidor, jag tycker faktiskt att din gubbe skall fortsätta med sin HTC, det är ju trots allt de bästa luren som någonsin konstruerats vilken modell den än är!!!

Bästa hälsningar,
Bertil

Annons:
kissidor
4/28/13, 4:46 PM
#14

nejnej du missförstod bertil! jag skrev "inte bara de ord du sparar utan den lär sig hur du brukar skriva" alltså det magiska med swiftkey är ju att den inte bara gissar vilket ord du håller på att skriva, utan att den gissar vilket ord du tänker skriva härnäst med nästan otäck rätt-svars-frekvens 🙂. och det är alltså denna som framförallt blir drastiskt bättre ju mer man använder den.

det är nemas problemas att lägga tillbaks ditt gamla tangentbord bertil, det ligger kvar och det är bara att välja det igen under inställningar/språk och inmatning 🙂

ja vet du bertil han kan nog gott ha kvar den ett tag till (en desire s vill jag påminna mig), eftersom han inte laddar ner appar så tynger han ju inte ner den så därmed har den inte segat ihop så fullständigt raseriframkallande som den skulle ha gjort om det hade varit jag som haft den.

hehe, ja jag en 46-årig tant är fortfarande själv familjens it- och tele-support 😉 (och även vänners och grannars vid närmare eftertanke). men inte mig emot den dag dottern är beredd att axla den manteln - ibland är det faktiskt lite jobbigt när båda barnen (det "lilla" på 9 år och det "stora" på 47 år) skriker för full hals efter hjälp 🤔😃

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/28/13, 6:46 PM
#15

#14 kissidor
Jag läser ju recensioner så jag känner till det där med Switkey.

Om man ofta skriver orden att "Jag älskar dig" så lär sig luren/programmet att känna igen den meningen/frasen precis som att luren/programmet lär sig känna igen andra hela fraser.

Well, skall testa Swiftkey även om jag sanningen å säga är ganska mycket HTC nörd men det har väl framgått i många av mina inlägg på olika trådar *s*.

Bra veta att man kan återinstallera sitt HTC tangentbord om man nu skulle så behöva eller vilja.

Angående DesireS så är det en jäkligt bra lur om än något ålderstigen men då är man tillbaka till det där med "behov" vilket ju skiljer sig väldigt mycket åt från människa till människa.
Jag känner många som även är betydligt yngre än mig men som mest är intresserade av en lur som går att ringa med.

En liten men sann anekdot i sammanhanget. Jag satt i köket för ett par månader sedan och skulle ringa min äldsta son. Framför mig på köksbordet så låg då min mobil.

Nåväl då tänkte jag som så här att jag behöver ju inte gå in i vardagsrummet för att hämta min fasta lur för att ringa ett samtal till min son, jag har ju mobilen framför mig!

Sagt och gjort så tog jag min mobil i handen men kom på mig att jag bara satt och stirrade/tittade på den under tiden som jag tänkte "Hur fan gör man för att ringa med den här luren"?

Nåväl och klart att jag kom på det men just de där sekunderna då jag bara satt där och stirrade/tittade på min lur medan jag undrade hur fan man gör för att ringa ett telefonsamtal med den!

Ok, nu är det ganska sällan som jag använder min lur för att ringa med, den har ju så mycket andra bra och praktiska funktioner. Som att vara ständigt uppkopplad till exempel. Ringa kan man ju göra med sin fasta telefon, eller hur?

Slutligen så det där med barn. Jag har alltid trott at jag är någon form av världsmästare på det där. Det skiljer som sagt 18 år mellan den äldsta och yngsta men naturligvis har de inte samma mamma. Sedan är det förutom det några styvdöttrar där emellan men de är systrar till min yngsta son.

Well, kanske skulle du försöka få din man uppgradera sig vad det gäller "lur" och då är ju en HTC One det enda som gäller. Skall man ta ett steg så skall man ta det stort och skillnaden mellan en Desire och en HTC One är inte så där väldigt stort som man kan tro, men en förbaskat mycket bättre lur eller rättare sagt **den enda lur som en man vill ha!
**
Finaste hälsningar,
Bertil

kissidor
4/28/13, 7:16 PM
#16

mja bertil blir nog svårt att få honom att uppgradera till en high end-lur - eftersom han inte vill erkänna poängen med en smartphone öht 😮. (däremot pratar han i mitt tycker bisarrt mycket i telefon). 

men han drar mer än gärna nytta av de gadgets och lösningar jag fixat, fastän han har absolut ingen aning om vad det är för grejer som behövs eller hur det funkar 🥵.

Värd på Mobiltelefoner och Android

bamse6311
4/28/13, 7:29 PM
#17

#16 kissidor
All heder åt din man!
Man "måste" ju inte vara nörd för att leva men å andra sidan skadar det inte heller *s*.
Finaste hälsningar,
Bertil

Snurpan79
5/1/13, 12:45 AM
#18

Jag kan skjuta in då att jag har en HTC One X och jag använder Swiftkey då det i mitt tycke är det absolut bästa tangentbordet. Tycker HTC:s egna tangentbord blev betydligt bättre i och med ICS men det har ändå inget att sätta emot när man jämför med Swiftkey. Tar lite tid att vänja sig vid Swiftkey dock, men när du har gjort det går du aldrig tillbaka. 

Ett annat plus med att använda Swiftkey för min del är att jag kan använda det på både mobilen och surfplattan (Samsung Galaxy Tab 2) och slipper "besväret" med två olika tangentbord.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

bamse6311
5/1/13, 3:28 PM
#19

#18
Tackar så väldigt mycket, tror att jag skall testa den.
Bästa hälsningar,
Bertil

Jonsson9
5/1/13, 9:19 PM
#20

#18 Använder du då mobilversionen av swiftkey på plattan också eller har du köpt båda? Tänkte om mobilversionen fungerade bra på plattan?

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
kissidor
5/1/13, 9:37 PM
#21

Har för mig att det överhuvudtaget inte går att installera mobilversionen på en platta. Så var det iaf för mig förut med förra versionen, den sa ifrån helt enkelt

Värd på Mobiltelefoner och Android

Snurpan79
5/2/13, 11:41 AM
#22

#20 Jag har köpt båda versionerna då det inte gick att installera mobilversionen på plattan.

Medarbetare på Mobiltelefoner i Fokus

Upp till toppen
Annons: