Annons:
Etikettappar
Läst 23373 ggr
[M Y M L A N]
2013-04-14 09:12

Spela in telefonsamtal

Vill kunna spela in telefonsamtal utan att den jag pratar med märker det. Någon som har tips på app/ar som fungerar och som är lätta att hantera? Har hört talas om en app som automatiskt spelar in samtal från dolt nummer. Nån som vet vad den/de heter?

Annons:
MichaelE
2013-04-14 13:47
#1

Det finns appar (bara att söka). De kan enbart spela in ifall man inte använder handsfree. Sedan är det inte riktigt rätt att spela in samtal utan att motpart vet om det.

[Jens]
2013-04-15 05:53
#2

Den här frågan dök upp på iphones sida också och då undrar jag förstås vad du har för telefon till att börja med. Kanske var det fel forum från början och det visade sig att du har en androidbaserad telefon? 😉

db-2
2013-04-17 13:21
#3

#1 Inte riktigt rätt? Du menar att Du inte tycker det? Det är helt tillåtet att spela in alla samtal som man själv deltar i utan att informera motparten.

kissidor
2013-04-17 16:14
#4

db-2 det är säkerligen så han menar, annars hade han nog skrivit olagligt 🙂. jag håller ju fö i princip med michael där, men jag antar att det kan finnas väldigt starka skäl till att man anser sig behöva använda något sådant - dvs för att skydda sig själv på ett eller annat sätt.

Värd på Mobiltelefoner och Android

db-2
2013-04-17 17:42
#5

#4 Mycket möjligt att det är så h*n tycker. Då bör det samtidigt framgå tydligare vad som är ett enskilt moraliskt ställningstagande och vad som faktiskt är tillåtet. Tycker det är synd om människor plötsligt tror att det är olagligt. 

Jag spelar tex in samtliga samtal jag har med teleförsäljare, vilket har varit mycket värdefullt vid ett flertal tillfällen.

kissidor
2013-04-17 19:14
#6

mja jag tycker nog att det är ganska glasklart att det handlar om ett moraliskt ställningstagande, annars använder man väl ett ord som tydliggör att det är ett juridiskt faktum. men hursomhelst så misstänkte jag att det kunde vara nåt sånt du ville ha det till, men av ren nyfikenhet - tror du inte det är minst lika effektivt att påpeka för dem att du spelar in? skrämma upp dem lite sas?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
db-2
2013-04-18 12:03
#7

#6 Där tycker vi olika. Jag tror att man i vissa fall måste vara övertydlig med vad som är ett eget ställningstagande och vad som faktiskt är tillåtet.

Ser ingen anledning till att chansa med att bara "skrämma upp dem lite"  är mycket enklare och säkrare att verkligen spela in dem. Sen var det bara ett exempel, jag har inga som helst moraliska dubier avseende att spela in samtal.

MichaelE
2013-04-18 12:12
#8

Att jag inte sade om det var olagligt eller ej är pga att jag är inte 100% säker. Det är just därför olika företag spelar upp en röst som säger att samtalet kan spelas in i utbildningssyfte.

Allt handlar om vad inspelningen ska användas till. Det kan användas för utpressning, kränkning etc. Allt detta är olagligt!

kissidor
2013-04-18 12:12
#9

och jag tycker nog det är rimligare om man övertydlig om man faktiskt vill mena att det är ett lagbrott.

nu läste/förstod du nog alldeles fel - jag skrev inte att du bara skulle påstå att du spelade in dem, utan att du lika väl kunde låta dem få veta att de minsann blev inspelade så det var säkrast att de inte försökte med nåt.

inga moraliska dubier alls? det var värst. innebär det att du inte skulle se nåt problem med att andra utan din vetskap spelade in ett samtal med dig också då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

db-2
2013-04-18 12:20
#10

#8  "Att jag inte sade om det var olagligt eller ej är pga att jag är inte 100% säker."

"Allt handlar om vad inspelningen ska användas till. Det kan användas för utpressning, kränkning etc. Allt detta är olagligt!"

Misstänkte det, men då vet du nu då?

Ja det är olaglig att använda inspelningar för att begå brottt, men det är fortfarande inte olagligt att spela in samtal där du själv deltar.

#9 "och jag tycker nog det är rimligare om man övertydlig om man faktiskt vill mena att det är ett lagbrott."

Och jag tycker tvärtom, framförallt med hänvisning till #8 svar. Är man osäker på vad som är rätt/lagligt ska man i mina ögon vara övertydlig med det.

"inga moraliska dubier alls? det var värst. innebär det att du inte skulle se nåt problem med att andra utan din vetskap spelade in ett samtal med dig också då?"

Självklart inte, så länge de följer svensk lagstiftning. 

Om du tycker det är ett problem, får du nog börja arbeta politiskt för att få en ändring till stånd. Annars har alla rätt att spela in dig, så länge de "deltar i samtalet" vilket som ( ) även inkluderar möten de är på, där de inte behöver säga något själva.

kissidor
2013-04-18 14:20
#11

ja, eller så fortsätter jag ställa mina förhoppningar till att de allra flesta trots allt har moraliska spärrar långt utöver rena lagkrav, vad gäller detta och allt annat.

Värd på Mobiltelefoner och Android

db-2
2013-04-18 15:10
#12

#11 Du får gärna utveckla vad som enligt din moraliska spärr skulle vara problemet med att spela in samtal. Eftersom jag inte ser det moraliska problemet med lagstiftningen som du uppenbarligen upplever.

kissidor
2013-04-18 15:24
#13

jag tror jag avstår, det verkar inte så meningsfullt. jag tolkar dig som att du inte lägger in nånting mer i begreppet moral än att lyda lagen, och då har vi så diametralt motsatt utgångsläge i diskussionen att den omöjligt kan leda till att vi förstår varann. 

och detta är alltså en grundläggande uppfattning jag har om individens egna moraliska ansvar som egentligen inte alls har med just exakt den här frågan att göra, den blir bara ett exempel - jag vet inte om du uppfattade det, för det verkar som att du låst dig lite vid idén att jag har problem med att lagstiftningen i den här frågan ser ut som den gör, vilket inte är vad jag säger.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ru4real
2013-04-18 15:32
#14

Det är lagligt att spela in sina egna telefonsamtal, utan att meddela den andre parten om detta. Dock som privatperson (du). Kolla här;
http://faktabanken.nu/avlyssning.htm

kissidor
2013-04-18 15:34
#15

jo jag känner till hur lagen lyder i frågan, det visste jag även förut - det har jag som sagt inte uttalat mig om överhuvudtaget

Värd på Mobiltelefoner och Android

db-2
2013-04-18 15:36
#16

#13

Nejdå jag har inte alls låst mig vid lagstiftningen annat än i förhållande till hur du definierar din egen moral. Den syn du förmedlar - utan att specifiera den - är att du har en högre moral än andra. Det tycker jag är fascinerande. 

"och detta är alltså en grundläggande uppfattning jag har om individens egna moraliska ansvar som egentligen inte alls har med just exakt den här frågan att göra, den blir bara ett exempel"

Jag är fullt medveten om att det är Din uppfattning. Personligen blir jag dock alltid nyfiken på människor som sätter egna moraliska påbud som en sanning, kan förvänta sig att deras tolkning/moral skall vara allmänt accepterad/förstådd.

kissidor
2013-04-18 15:50
#17

nu har du läst eller förstått fel igen, när jag skriver att jag fortsätter ställa mina förhoppningar till att de flesta har moraliska spärrar utöver rena lagkrav på många områden - hur i allsin dar kan man vrida det till att jag anser att jag har högre moral än alla andra?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Elmis
2013-04-19 09:45
#18

Ursäkta, men var inte TS fråga huruvida det finns någon funktion eller app som gör det möjligt rent tekniskt att spela in telefonsamtal. De flesta svar här diskuterar mer om det är juridiskt tillåtet eller moraliskt förkastligt. OT?

db-2
2013-04-19 10:04
#19

#17 det blir resultatet av det här resonemanget. "att jag fortsätter ställa mina förhoppningar till att de flesta har moraliska spärrar utöver rena lagkrav på många områden". I klartext betyder det att Du anser att trots det är lagligt så är det moraliskt förkastligt, vilket samtidigt innebär att Du anser att Din moral är på en högre nivå än de som tycker det är ok att följa lagstiftningen.

#18 Helt rätt ber om ursäkt för OT. Kommer ej att upprepas. Ovanstående var mitt sista inlägg i sandlådediskussionen.

TS tyvärr har inte jag hittat någon app som fungerar. Hittar du någon är jag också intresserad.😉

kissidor
2013-04-19 10:09
#20

det har du naturligtvis helt rätt i elmis, men då TS själv varit drivande i att diskussionen ang juridiska/moraliska aspekter på det fortsatt så har jag förutsatt att TS accepterat att det blivit OT.

men som sagt för min del är diskussionen avslutad, vi har olika åsikter helt enkelt, det är inte mer med det.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
ru4real
2013-04-19 12:13
#21

Ngn av dessa borde funka? https://play.google.com/store/search?q=record+calls&c=apps Har inte testat ngn själv, men nummer 2 på den listan verkar intressant.

db-2
2013-04-19 17:14
#22

#21 Tackar skall genast testas.

bamse6311
2013-04-27 10:50
#23

Angående inspelningar av ett samtal så skall man veta att alla telefonförsäljare spelar in samtalet med dig utan att upplysa om att de gör så. Anledningen är naturligtvis för att man i ett senare skede inte skall kunna säga att man "inte" ingått ett avtal. Tror även att det är så om man ringer till eller blir uppringd av sin bank etc.

Personligen så har jag inget behov att spela in ett samtal men förstår om människor som utsätts för och/eller kränkningar behöver kunna göra så.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kyllan56
2013-05-20 15:18
#24

Med mina erfarenheter av olika tv -, tele-, internet leverantörer etc. Har jag inga som helst svårigheter att förstå behovet av att ibland spela in samtal.

Själv spelar jag in varje samtal jag har med vissa företag då jag en gång för mycket blivit lurad på utlovat löfte. Då inte samtalet var loggat av personen på teknisk support/kundtjänst, är man som kund rättslös, eftersom bevisbördan ligger hos kunden. 

När jag tog reda på vad som gällde för att spela in samtal utan den den jag samtalar med vet om det, så skiljer det sig på analog- och digital inspelning.

Analogt med hjälp av en gammal hederlig ljudbandspelare är tillåtet, men inte digitalt, då man vid samtalets början skall upplysa vederbörande om att man spelar in. 

Så med en app spelar man in digitalt, så som jag har uppfattat det är det ej tillåtet att spela in utan att informera om personen ifråga.

Efter att själv ha haft en lång historia med ett telekombolag har det för mig varit en enorm fördel, eftersom muntliga avtal gäller och också som en ihågkommelse för mig vad som är sagt. 

Det är en enorm fördel att vara förberedd och ta reda på vad som gäller vid tex. när bredbandets hastighet inte håller vad det lovar. För försäljare lovar ofta lite i överkant när de vill sälja. Att då ha det inspelat är guld värt och kan spara kunden mycket pengar. 

Privata samtal spelar jag absolut inte in! Bara löften och avtal med företag.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Upp till toppen
Annons: