Annons:
Etikettproblemlösning
Läst 5842 ggr
Amandla
2013-04-09 16:08

HTC OneV: Tiden i kalendern krånglar

Jag blir galen på kalendern i min HTC OneV. Hela tiden ändras tidsinställningen till GMT -7.00 Pacific Time 🤔Det ser ut som det ska i översikten (dag/vecka/månad) förutom i vissa inlägg där tiden konsekvent skjuts fram en timme så det gäller att jag kommer ihåg vilken tid jag la in från början. 

Om jag av någon anledning ska redigera något kalenderinlägg, då ändras tidsinställningen och min inbokade tid blir helt fel. Jag har provat både med kalendern som följde med mobilen och med acalender, och det blir samma fel med båda. Det är rätt ordentligt frustrerande!


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
kissidor
2013-04-09 16:15
#1

hmm, vad kan detta bero på tro 🤔? har det varit såhär från första början eller är det nåt som uppstått senare? och kom det isf i samband med nån uppdatering av telefonen eller kalendern?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-09 16:22
#2

Ah, just det, glömde ju skriva det: det är något som börjat de senaste veckorna. Det bör ju ha varit en uppdatering, men jag minns inte. Likaså borde det väl bero på telefonen eftersom det är samma problem med båda kalendrarna.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Amandla
2013-04-09 16:24
#3

Innan jag startade tråden hade jag precis kollat igenom alla inlägg för de närmsta veckorna framåt och ändrade då en tid för ett möte. Nu när jag tittade igen så var tiden framskjuten en timme 😡Om det åtminstone vore åt andra hållet, att komma för tidigt kan jag leva med, men en timme försent känns inte lika käckt 😮


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kissidor
2013-04-09 16:47
#4

ja jag kan ju inte htc så jag vet inte exakt hur det ser ut hos dig, men en sak jag undrar är - måste du ha en tidszon inställd i din kalender då? eller kan du bocka bort den? för rent allmänt så tycker jag nog när jag tänker efter att tidszoner har jag varit med om mycket konstigheter med.

du kanske kan ta en skärmdump och lägga in här förresten över inställningssidan i kalenderappen?

förresten det uppstod inte möjligen i samband med sommartidsövergången?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-09 16:59
#5

Jag kollade, och jo jag måste ställa in en tidszon, finns inget alternativ för att slippa. Däremot finns det något som heter home time zone som går att bocka ur, så jag provade, med resultat att alla tider flyttades fram en timme *morr* så jag bockade i den och tiderna blev rätt.

Det kan ha sammanfallit med sommartiden, men jag är inte säker.

Vet inte hur jag gör skärmdumpar, men alternativ jag kan välja är:

Val av dag och tid: acalender eller android (provade, ser precis likadant ut), ibockad android

Tidszon:

Använd home time zone (visa kalendrar och händelser i din home time zone när du reser), ibockad se ovan

Home time zone: där kan jag enbart välja att bocka i någon tidszon, ibockad GMT+1.00

Sommartiden ändrades automatiskt.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kissidor
2013-04-09 17:07
#6

ok, de valen har jag också - men då är det gmt +2.00 som står nu, efter sommartidsövergången. vad händer om du ändrar till det då?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Amandla
2013-04-09 17:11
#7

Mönstret kvarstår, vissa av tiderna hänger med i omställningen, andra inte varav vissa står kvar på GMT+1 och andra ändrar till GMT-7 🤐


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kissidor
2013-04-09 17:14
#8

och ser du nåt mönster i vilka tider det är som krånglar, om det är bara bokningar du lagt in före att det började trassla, eller bara efter - eller är det helt huller om buller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-09 17:17
#9

Huller om buller! Jag startade om telefonen nu och då kastade den om lite till…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kissidor
2013-04-09 19:08
#10

ajdå :(. då känner jag mig lite rådlös för närvarande faktiskt, och hoppas det tittar in nån med nya idéer snart. förresten vilken kalender är det du använder, alltså inte vilken app, utan vilket konto är det du synkar? har du sett hur det blir om du lägger in nåt i den kalendern på datorn, om det då fortfarande hamnar fel i telefonen - och vice versa, hur det du lagt in i telefonen synkas till samma kalender när du går in i den på datorn? normalt sett när det gäller trasslande appar brukar jag råda till att man iaf går in på appen under inställningar och testar att rensa data och cache, men eftersom bägge kalendrarna du testat trasslar på samma sätt verkar ju inte det så relevant den här gången. hoppas nån kan komma på nån fix så du slipper försöka med en fabriksåterställning, för det är trots allt lite jobbigt iaf om man har många appar och inställningar att lägga tillbaks sen.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-09 19:10
#11

Jag använder kalendern bara i mobilen, aldrig i datorn. Vet inte ens var jag hittar den i datorn i så fall…


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
kissidor
2013-04-10 07:19
#12

oki, du synkar den alltså inte med nåt konto då fattar jag det som, och då kan du inte hitta den nån annanstans nej. det är annars oerhört praktiskt att göra det även om man inte kollar kalendern eller uppdaterar den i nån annan enhet, men det gör ju att du har en säkerhetskopia om telefonen tex går sönder eller tappas bort, och att du slipper lägga in allt på nytt när du byter telefon. 

men du kanske har synk med tex gmail-kontot ändå fast du inte tänkt på det? gå in under inställningarna i kalendern och se om du har ett alternativ "visa kalendrar" och inne under det "kalendrar som ska synkas". om du hittar ditt gmail-konto där så går det att logga in på datorn och kolla din kalender där. 

då går du till gmail.com tex och loggar in på ditt konto, sen när du är därinne på gmail så har du en svart list högst upp under flikarna med alla möjliga andra googlekontosfunktioner, bla kalendern.

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-10 13:14
#13

Jag kom på i natt när jag skulle sova att jag kanske måste stänga av den gamla kalendern, så jag gick in och bockade ur synkningarna. Och - hurra! - nu uppför sig den nya kalendern som den ska! 😃

Jag använder inte gmail, har ett outlook-konto och det verkar inte gå att synka med mobilens kalender.

Alternativ för att synka:

- Auto

- min e-postadress (provade att bocka i, men inget hände)

- PC synk


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
Annons:
kissidor
2013-04-10 13:38
#14

 härligt att du löste det själv 👍🙂, när vi nu inte kunde hjälpa dig 😊.

det blir lätt begreppsförvirring kring det där med gmail respektive googlekonto. även om man inte använder gmail så har man väl högst troligt ändå ett googlekonto för annars kan man ju inte ens ladda ner appar från play-butiken. och det kontot har ju som användar-ID en gmail-adress, vare sig man använder dess maillåda eller inte - och man kan alltså också använda sitt google-konto för att synka sin kalender (vilket jag absolut rekommenderar).

Värd på Mobiltelefoner och Android

Amandla
2013-04-10 13:55
#15

Tack för hjälpen! 👍 Nu har jag fått koll på alltihop 🙂


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
bamse6311
2013-04-10 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#13 amandla
Säger som kissidor att visst måste du ha ett googlekonto och även registrearat en gmail-adress när du registrerade din lur.

amandla på HTC så har du ju en funktion som heter HTC Sync.
Visserligen så kan man inte synka med Outlook.com men däremot kan du synka med:  Outlook XP, Outlook 2003, Outlook 2007, eller Outlook 2010) eller Windows Calendar.
(Windows Calendar ingår i Windows live mail.)

Hoppas att allt löser sig för dig.

#kissidor, tackar för tipset att kolla om man har sin kalender i gmail, det kände jag inte till.

Bästa hälsningar:
Bertil

Upp till toppen
Annons: