Annons:
Etikettroot-custom-roms-utveckling
Läst 6514 ggr
[Dimanche]
2012-12-18 12:22

Superuser unroot efter uppgr. till ICS 4.0.4

Det blir dubbelt här, skrev även av misstag först in frågan på Mobil/ifokus. Men svar kanske kan fås på båda ställen, om jag har tur.

***

Som rubriken säger så går inte Superoneclick att roota efter uppgraderingen från Gingerbread till ICS.
Rootade däremot Gingerbread utan krångel men efter uppgraderingen till Ice Cream Sandwish är telefonen inte längre rootad.

Har testat SU Update Fixer men det verkar saknas rätt SU.

Testade också att köra Flash.bat men det lyckades inte heller.

Går det ens att roota ICS 4.04 och i så fall, hur?
Hur byter jag ut (och vart hittar man?) rätt ICS SU-zip fil (som jag antar behöver bytas ut?).

Inser att jag nog kanske skriver denna fråga på fel forum men kanske finns det någon som vet, ändå.

Tack, tack!

Annons:
kissidor
2012-12-18 12:32
#1

flera av oss hålls på bägge siterna, men det känns mer som en androidfråga så jag väljer att lägga in mitt svar här även fast jag såg det först på mobiltelefoner Glad

det verkar ju rimligt att root försvinner vid en så omfattande uppdatering ja.

jag måste ärligt erkänna att jag har ganska dimmig uppfattning om sånt här, dvs min egen lur är iofs rootad och custom rom-flashad men jag har snällt och lydigt följt de tillgängliga guiderna för min telefon för att göra det så hur det liksom egentligen funkar har jag ingen särskilt ingående uppfattning om. så rätta mig gärna om jag har fel för det är fullt möjligt - men är inte som regel alla såna här procedurer ganska modellspecifika så du skulle behöva berätta vad det är för telefon du har för att kunna få nån större hjälp med problemet?

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Dimanche]
2012-12-18 12:46
#2

Även jag har "snällt och lydigt" Glad följt alla otaliga rekommendationer och guider som Google erbjuder för just min telefon. Modellspecifikationen är nog inte så relevant i detta fall då generella Android-root lösningar finns och fungerar, ex.vis Superoneclick. Och det fungerade - men bara första gången och med Gingerbread.

Inte med ICS 4.0.4.

Men det verkar bli någon blockering efter att man rootat och uppgraderar, och denna blockering måste bort (men hur)?

Har en LG Optimus.

kissidor
2012-12-18 13:06
#3

fast eftersom du nu inte fick det att funka med denna generella metod kanske du ändå skulle testa igen enligt de modellspecifika guiderna på xda tex, eller swedroid om det verkar finnas en pålitlig där Glad.

optimus vad? 2x eller?

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
2012-12-18 13:11
#4

Tycker också du ska klicka dig in på XDA-developers och söka upp din enhet i forumet.

Där finns oftast väldigt utförliga och fungerande tillvägagångssätt.

Vänlig hälsning, Martin

[Dimanche]
2012-12-18 14:33
#5

#3 och #4

Har redan varit där och försökt flertalet alternativ. Testat både modellspecifika och allmänna Android-guider, men det verkar som om Superuser (och nån Gingerbread kompatibel Su?) blockerar.

Har med det sagt inte hittat någon lösning som fungerar. Än!

Jonsson9
2012-12-18 14:48
#6

#5 Okej, har tyvärr bara erfarenhet av rootning av Sony Ericsson/Sony enheter.

Kanske MichaelE kan ge dig bättre svar, han är lite mer insatt i rootning m.m.

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
kissidor
2012-12-18 15:36
#7

det ligger nog nåt i det, vid en snabbgoogling såg jag att när galaxy nexusarna fick uppdatering från 4.0.2 till 4.0.4 i våras tappade de root och hade problem med att få tillbaks det, och att det löste sig mha en uppdaterad su.zip. det var då denna, men jag vet inte alls om den funkar för dig men det verkar du ha bäst koll på själv Glad

Värd på Mobiltelefoner och Android

[Dimanche]
2012-12-19 12:03
#8

#7    Tack för ditt tips! Alla som uppdaterar från ett ROM till ett annat blir av med sin root-licens på Android, och det verkar vara knepigt att få tillbaka det på annat sätt än att byta ut SU-filen. Den gamla är ju knuten till föregående ROM. Men, att byta ut hjälpte inte heller (tack ändå).

kissidor
2012-12-19 12:38
#9

vad knöligt då Rynkar på näsan. om du väl en gång får ordning på det igen kanske du skulle pröva att köra någon custom rom och slippa de problemen vid uppdateringar mellan androidversioner? det finns ju de som inte är särskilt mycket anpassade och annorlunda än stock rom om man nu inte vill det, utan bara optimerade

Värd på Mobiltelefoner och Android

ru4real
2012-12-20 17:42
#10

Om du skriver exakt vilken rom du har på telefonen, version osv så är det nog enklare för oss att googla lösning. Det stämmer nämligen inte att alla root-knep funkar på alla telefoner (även om det skall göra det).

Root är oftast rom-specifikt har jag märkt.

[Dimanche]
2012-12-22 18:27
#11

Har hittat nu hur jag ska gå tillväga för att komma åt CWM på min lur, LG optimus 2X. Men, då återstår att få svar på det ingen verkar skriva ut och tar för självklart (!) att "alla" redan vet :

  • Som när man går in i CWM -  ska minneskortet (SD) sitta kvar eller tas ut?

  • Ska telefonen stå på Masslagring eller bara Ladda?

(Att USB-debugging ska aktiveras vet jag)

#10  ROM skrev jag ovan vad det är jag söker för, ICS 4.0.4. Versionen är V30A.

Det verkar vara hur många som helst som inte heller får root att fungera efter byte av ROM.

ru4real
2012-12-22 19:20
#12

Om du kör det root-program som rekommenderas brukar det alltid vara så att telefonen kopplas in efter att man startat programmet, så det är inte i usb/masslagringsläge.

Minneskortet bör sitta i, eftersom din nya rom skall lagras där först (innan du gör ngt annat, alltså tankar du ner den först och för över den t telefonen, helst inte i en undermapp utan i roten).

Sen skall du tydligen använda dig av ngt som heter  NVFlash (oneclick) för att flasha in CWM.

Detta kan också hjälpa "When the phone is completely off, hold volume down, then hold the power button and don't let go of both until the second lg logo." Dvs så att du inte skall hamna i down-load läge.

Har du läst och följt vad som står i denna tråd? Och läs denna med (först kanske?)

Hoppas det funkar. Är alltid svårt att säga ngt om en telefon man själv inte har, men jag har viss erfarenhet av att roota mina (xperia och galaxy).

[Dimanche]
2012-12-23 19:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack ska du ha för ditt försök att hjälpa! Det verkar dock inte helt enkelt och läser man på Super One Click's officiella hemsida så är jag långt ifrån ensam från att få det att fungera.

Bifogar en bild på hur det ser ut när jag försöker roota. Har testat både Auto och Psnueter och det slutar alltid med att det stannar på steg #5 eller #7, och det verkar det göra för alla. Varför?

Jag har rootat telefonen med Super One Click då den hade Gingerbread och det fungerade utan problem. Men med nya Ice Cream Sandwish så är det mer frågetecken än svar i hur man ska roota.

Det knepiga är också att alla ger olika filer och olika "den här ska du ha", installera SU här och flasha från den här, och så vidare. Rörigt!!!

Letar vidare och försöker hitta en aktuell youtube som visar OCH länkar till rätt drivers OCH visar steg-för-steg tydligt. Dom flesta visnings-snuttarna är ju från 2011 och handlar inte om Ice Cream Sandwish eller visar hur man gör på andra telefoner (än den jag har).

Eller så har jag bara inte hittat rätt och den finns där, mitt framför näsan! Glad

Annons:
ru4real
2012-12-23 19:27
#14

M, ibland är det fan pyssligt att hitta rätt rommar osv. Hade lite strul själv med min galaxy första gpngerna, så jag gick tillbaka till 2.3 och uppgraderade ett steg i taget.

[Dimanche]
2012-12-27 19:05
#15

Klart! Körde Nvflash och nu har jag root access igen. Nu kliar det i fingrarna att flasha Jelly Bean men jag tror ändå jag väntar ett tag. Kanske. Eller så kan jag inte hålla mig…  Flört

ru4real
2012-12-28 00:18
#16

:)

Bra. Själv e jag lite sugen på att dra in senaste cyanogen på min. Kör Jellybean nu, funkar helt ok på en gammal samsung galaxy (typ 2 år gammal el så).

Upp till toppen
Annons: