Annons:
Etikettappar
Läst 4648 ggr
Jonsson9
11/26/12, 7:53 PM

Apptips "Llama"

Llama är en app som underlättar ditt liv! Flört

Det finns appar som använder GPS för att lokalisera dig och på så vis utföra en viss förinställd handling.
Sen finns det Llama som helt enkelt använder de vanliga mobilmasterna för att lokalisera var du är. Vilket resulterar i betydligt lägre data- och batteriförbrukning. När man är på ett visst ställe "lär" man helt enkelt "laman" var man är och sen kommer den ihåg det till nästa gång.

Llama ska fungera som bäst i mer tätbebyggda områden eftersom där finns fler master för den att hitta. Mellan de olika platserna bör det vara mellan 100 till 1000m för att det ska fungera bra.

Själv bor jag i Sveriges tredje största stad och måste säga att än så länge har det fungerat riktigt bra.

Det tar en liten stund att komma igång med själva appen (tror att ett nytt användargränssnitt är på väg) men man får mycket information och hjälp om man behöver. Möjligheterna och valen är väldigt många.

Själv använder jag, än så länge, Llama till:

  • Slå på WiFi när jag kommer hem samt byta till en annan bakgrund (lite variation är bra! Glad).
  • När jag lämnar "hemma" så stängs WiFi av och bakgrunden ändras till en annan.
  • När jag kommer till skolan stängs både ljudet och vibrationen av. Och WiFi på.
  • När jag lämnar skolan gör den tvärtemot det den gör när jag kommer dit.
  • När jag kopplar in mitt bluetooth-headset eller annan pryl till hörlursuttaget startar Spotify.
  • När jag stänger mitt bluetooth-headset så stängs bluetooth av och Spotify "dödas".

Jag rekommenderar alla som vill göra livet lättare att ta en titt på Llama.

Länk till Llama på Google Play

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
MichaelE
11/27/12, 1:45 PM
#1

Liknar mycket väl ON{X} från Microsoft, dock använder den antingen GPS eller efter master. Dock ger masterna en noggranhet på 3 km utanför tätorter.

Jonsson9
11/27/12, 9:42 PM
#2

Till windows phone då eller?

Vänlig hälsning, Martin

MichaelE
11/28/12, 10:46 AM
#3

Android så klart Skrattande

ettlitetalias
11/28/12, 12:12 PM
#4

Jag har använt Llama sedan jag skaffade min telefon och är jättenöjd :)

De regler jag har är:
- Slå på wifi och stäng av mobil data när jag är hemma eller på jobbet (och stänf av när jag lämnar områdena)
- sätt telefonen på ljudlös på jobbet, och normal när jag är hemma.
- sätt telefonen på tyst mellan 22 och 06 om dagarna.
- låt bara telefonen synka när den är kopplad till wifi
- slå av wifi och gps när skärmen stängs av

Jonsson9
11/28/12, 3:20 PM
#5

#3 Ja just det, den har du pratat om tidigare. Glad Fungerar den också via mobilmasterna? Står ju ingenting om den knappt. Obestämd

#4 Ja, visst funkar den kanon?! Skrattande

Vänlig hälsning, Martin

Tom
11/29/12, 12:28 AM
#6

Bra tips! Ska genast installera den på min frus mobil eftersom hon alltid glömmer bort att sätta på ljudet när hon inte är på jobbet.

Tom

Annons:
kissidor
11/29/12, 6:45 AM
#7

låter klart intressant Glad, det där ska jag testa när jag kommit ur det här brutala övertidsskovet jag är i för nu finns ingen tid att sitta och fippla med appar och inställningar Rynkar på näsan

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
11/29/12, 7:45 AM
#8

Kul att ni ska testa den! =) Hör av er om ni kör fast, det gjorde jag i början. :p

Vänlig hälsning, Martin

Upp till toppen
Annons: