Annons:
Etikettlg
Läst 5508 ggr
Jonsson9
11/3/12, 6:54 PM

Nexus 4 hands-on recension

The Verge har gjort en riktigt bra "hands-on" recension av LG:s Nexus 4. Jag blir riktigt sugen på den, den ser bra ut och har mycket som lockar. Men nackdelarna tynger tyvärr över i vågen (främst LTE) och jag skulle inte köpa en Nexus 4.

Jag hoppas att nästa Nexus blir bättre.
Vad tycker ni? Skulle ni köpa Nexusen?

Vänlig hälsning, Martin

Annons:
kissidor
11/4/12, 8:34 AM
#1

bor du så till att du vet att LTE skulle vara ett lyft för dig jonsson, och har du LTE nu?

att det saknas ligger i den negativa vågskålen för mig också, jag tror knappast jag skulle ha nytta av det där jag bor men jag jobbar i sthlm och det vore intressant att prova. inte för jag surfar på telefonen nämnvärt när jag är på jobbet, men 4G-nätet ingår i mitt abonnemang så visst skulle jag vilja att min nästa telefon hade stöd för det.

men samtidigt är det väldigt många i sverige och världen över för vilka detta betyder noll och intet, de skulle inte kunna utnyttja det om det fanns.

andra saker i mot-vågskålen för mig är inbyggt batteri, glasbaksida och bara 16GB inbyggt minne. det känns dock inte som att någon av dessa enskilt blir en deal breaker för mig (under förutsättning att jag får bekräftat att det finns en likvärdig lösning till batteriryckning för fryst telefon), möjligen alla tillsammans.

i för-vågskålen ligger ju precis aaaaaallt annat Skrattande.

återstår nu att se vad priset landar på i sverige, eller om det kommer att gå att importera den till en prisnivå som ligger närmare vad google själva kommer att sälja den för i vissa länder. tyvärr är den ju inte åtkomlig för oss i ett annat lands playstore, försöker man gå in där får man bara en hänvisning att funktionen tyvärr inte finns för mitt land än.

men jag tänker inte kasta mig på den än, jag tar det lite lugnt och avvaktar icke-amerikanska recensioner samt användaromdömen, problemrapporteringar etc.

här har swedroid gjort en bra sammanfattning av googles orsaker till att de valt att inte ha LTE i nexus 4 - jag får säga att jag förstår dem med tanke på hur det var med verizon-galaxy nexusen:

"Varför har då inte LG Nexus 4, som ska representera det bästa av vad Android som plattform har att erbjuda både gällande hård- och mjukvara, inte fått LTE? En snabbvariant av svaret är att Google vill ha full kontroll över mjukvaran i Nexus-mobilerna och kunna sälja dem olåsta direkt från Play Store. I nuläget går inte det med en LTE-enhet: i alla fall inte i USA.

Firmware-uppdateringar hade behövt godkännas och testas av operatörer innan de skickas ut, vilket hade försenat uppdateringarna och förtagit en av de största fördelarna med en Nexus. Det var exempelvis en del rabalder i USA förra året kring Verizon-varianten av Galaxy Nexus vilken mer eller mindre fråntogs sin officiella Nexus-status på grund av all operatörsinblandning.

Det finns därtill en rad olika frekvenser för LTE så Google hade behövt släppa och skapa flera varianter av Nexus 4 som var anpassade för olika marknader. Sökjätten anger även försämrad batteritid som en av anledningarna till uteslutandet av LTE i senaste Nexus-mobilen samt att en mycket liten del av världens befolkning har tillgång till LTE-nätverk i dagsläget."

Värd på Mobiltelefoner och Android

Jonsson9
11/4/12, 11:45 AM
#2

#1 Japp, jag bor mitt i Malmö och här fungerar 4G utmärkt. Hemma surfar jag via en 4G router från Telenor. Funkar kanon!

Vänlig hälsning, Martin

Jonsson9
11/5/12, 9:21 AM
#3

Du får vara bra på att "pyssla" även här Kissidor. Flört

Byta batteri på Nexus 4

Vänlig hälsning, Martin

kissidor
11/6/12, 7:19 AM
#4

japp, det är lugnt - jag är superpysslig. jag kan pyssla med 1,5mm stora pärlor, det där fixar jag lätt Flört

Värd på Mobiltelefoner och Android

MichaelE
11/11/12, 10:59 AM
#5

Om mobilen enbart hade släppts för den europeiska marknaden hade man kunnat införa LTE eftersom mobiloperatörerna här inte är lika inblandade i mjukvaran som i USA. LTE använder också en helt annan frekvens i USA än i Europa och detta missade Apple med iPhone 5 eftersom den stödjer LTE, men inte den som existerar i just Europa.

Så jag förstår Google när det gäller detta.

kissidor
11/11/12, 11:05 AM
#6

jag med måste jag säga, när jag läser om vilken soppa det är med detta i usa - även om det hade varit kul att ha det. men jag pratade med svågerns pojk som köpte s2 lte för att han ville kunna surfa i höga hastigheter, men han får ingen 4g här i byn iaf - så jag kan nog låta det kravet vänta till min nästnästa telefon.

jag har skrivbordsjobb, så behöver jag privatsurfa på dan gör jag det ju inte på telefonen i någon större utsträckning

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
kissidor
11/12/12, 4:58 PM
#7

hujedamig, kolla dessa kundomdömen på sgs3 4g Förvånad! nej man ska nog inte hänga upp sig så himla mycket på att nexus 4 inte stöder det… Obestämd

Värd på Mobiltelefoner och Android

MichaelE
11/12/12, 5:59 PM
#8

Att den inte kan byta mellan 3G och 2G var ju värdelöst. 4G är väldigt nytt och jag kan tänka mig problem med tekniken. Förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.

Upp till toppen
Annons: